Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: Porsche AG / d. 20. september 2021
Kapløbet om grøn mobilitet er i fuld gang, og den seneste internationale biludstilling i tyske München understregede med sine mange elektriske nyheder, at alle de store bilproducenter har fokus på eldrevne biler. Dette ændrer imidlertid ikke på, at størstedelen af de biler, som bliver solgt i dag, stadig er udstyret med en brændstofmotor, og hvis du hører til dem, der frygter den dag, hvor du ikke længere kan starte din benzindrevne legekammerat, fordi det sorte energimiddel er blevet forbudt, kan du muligvis slå koldt vand i blodet. Redningen er nær. Og den kommer fra ingen ringere end Porsche.
Den tyske sportsvognsproducent har sammen med Siemens Energy og en række partnere taget første spadestik til en fabrik, som skal producere det såkaldte eFuel – en syntetisk benzin, som skal gøre det muligt at reducere CO2-udledning i traditionelle brændstofmotorer med helt op til 90 procent. Projektet har været flere år undervejs, og således vil mirakelmidlet allerede i 2022 blive testet i boxermotorerne i Porsches egne, brølende racerbiler i Porsche Supercup. Senere vil det finde vej til tankstationerne.
SE OGSÅ | WOW! Ford Mustang GT500 Shelby er sindssyg!
Den nye fabrik opføres i Magallanes-provinsen i det sydlige Chile, hvor klimaforholdene er perfekte i forhold til at opnå den vindkraft, som skal bruges til at fremstille det klimavenlige brændstof. I første trin spaltes vand til ilt og brint ved hjælp af grøn vindenergi. Brinten kombineres med CO2, som filtreres fra luften, og dette skaber så en syntetisk metanol, som igen omdannes til eFuel. Resultatet er et brændstof, der brænder som almindelig benzin, men som imidlertid ikke er fremstillet af råolie på et traditionelt raffinaderi.
Ambitionen er at producere 130.000 liter eFuel i 2022, hvor størstedelen altså skal bruges som brændstof til racerbilerne i Porsche Supercup-mesterskabet. Produktionen vil herefter øges til 55 millioner liter i 2024 og 550 millioner liter i 2026.
LÆS OGSÅ | Over 800 hk i den første plug-in fra Mercedes-AMG
At Porsche investerer så massivt i udviklingen af et grønt alternativ til traditionel benzin, er åbenlys. En 911 med en ren elmotor synes utopisk, og motorsport uden motorer, som vi ser det i den fuldt elektriske og lydløse Formel E-serie, har ikke ligefrem formået at begejstre fansene. Og endelig kører over to tredjedele af alle Porscher, som nogensinde er produceret, stadig rundt på vejene. Og de kører som bekendt ikke på strøm…
Porsche spiller imidlertid på begge heste. Ligesom alle andre bilproducenter forsøger fabrikken i Stuttgart også at omstille produktionen, og med den fuldt elektriske Taycan har de bestemt bevist, at de også mestrer kunsten at bygge underholdende elbiler.
Der er dog langt fra en praktisk, firedørs sportslimousine til de rå og kompakte sportsvogne, som Porsche gennem årtier er blevet berømte for at skabe, men til dette års internationale biludstilling, IAA i München, præsenterede tyskerne noget, som burde kunne omstille selv de mest benzinhungrende entusiaster.
Mission R er en fuldt elektrisk sportsvogn med op mod 1.100 hestekræfter pakket ind i et design på størrelse med en 718 Boxster. Den er meget lav, meget bred og skulle være lige så hurtig rundt på en racerbane som den seneste version af 911 GT3. Samtidig er den udstyret med et batteri og et 900-volts-system, som gør det muligt at lade batteriet op fra nul til 80 procents kapacitet på blot 15 minutter. 0-100 kilometer i timen? Under 2,5 sekunder. Topfarten? 300 kilometer i timen.
Så hvis du alligevel skulle finde på at overgive dig til den fuldt elektriske verden, tyder det altså på, at det nok ikke bliver så kedeligt endda.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.