MiljøNyheder

Træt af elbiler? Syntetisk brændstof fra Porsche er din redning

Elbiler er fremtiden. Men det behøver ikke betyde, at livet er ovre for de konventionelle biler med brændstofmotorer. Porsche tager nemlig entusiasterne seriøst og er i gang med at producere klimavenlig benzin.

Tekst: Nikolaj Karlshøj / Foto: Porsche AG / d. 20. september 2021

Kapløbet om grøn mobilitet er i fuld gang, og den seneste internationale biludstilling i tyske München understregede med sine mange elektriske nyheder, at alle de store bilproducenter har fokus på eldrevne biler. Dette ændrer imidlertid ikke på, at størstedelen af de biler, som bliver solgt i dag, stadig er udstyret med en brændstofmotor, og hvis du hører til dem, der frygter den dag, hvor du ikke længere kan starte din benzindrevne legekammerat, fordi det sorte energimiddel er blevet forbudt, kan du muligvis slå koldt vand i blodet. Redningen er nær. Og den kommer fra ingen ringere end Porsche.

Klimavenligt brændstof

Den tyske sportsvognsproducent har sammen med Siemens Energy og en række partnere taget første spadestik til en fabrik, som skal producere det såkaldte eFuel – en syntetisk benzin, som skal gøre det muligt at reducere CO2-udledning i traditionelle brændstofmotorer med helt op til 90 procent. Projektet har været flere år undervejs, og således vil mirakelmidlet allerede i 2022 blive testet i boxermotorerne i Porsches egne, brølende racerbiler i Porsche Supercup. Senere vil det finde vej til tankstationerne.

SE OGSÅ | WOW! Ford Mustang GT500 Shelby er sindssyg!

Den nye fabrik opføres i Magallanes-provinsen i det sydlige Chile, hvor klimaforholdene er perfekte i forhold til at opnå den vindkraft, som skal bruges til at fremstille det klimavenlige brændstof. I første trin spaltes vand til ilt og brint ved hjælp af grøn vindenergi. Brinten kombineres med CO2, som filtreres fra luften, og dette skaber så en syntetisk metanol, som igen omdannes til eFuel. Resultatet er et brændstof, der brænder som almindelig benzin, men som imidlertid ikke er fremstillet af råolie på et traditionelt raffinaderi.

Der skal lyd på

Ambitionen er at producere 130.000 liter eFuel i 2022, hvor størstedelen altså skal bruges som brændstof til racerbilerne i Porsche Supercup-mesterskabet. Produktionen vil herefter øges til 55 millioner liter i 2024 og 550 millioner liter i 2026.

LÆS OGSÅ | Over 800 hk i den første plug-in fra Mercedes-AMG

At Porsche investerer så massivt i udviklingen af et grønt alternativ til traditionel benzin, er åbenlys. En 911 med en ren elmotor synes utopisk, og motorsport uden motorer, som vi ser det i den fuldt elektriske og lydløse Formel E-serie, har ikke ligefrem formået at begejstre fansene. Og endelig kører over to tredjedele af alle Porscher, som nogensinde er produceret, stadig rundt på vejene. Og de kører som bekendt ikke på strøm…

Hvis det alligevel ikke kan være anderledes

Porsche spiller imidlertid på begge heste. Ligesom alle andre bilproducenter forsøger fabrikken i Stuttgart også at omstille produktionen, og med den fuldt elektriske Taycan har de bestemt bevist, at de også mestrer kunsten at bygge underholdende elbiler. Der er dog langt fra en praktisk, firedørs sportslimousine til de rå og kompakte sportsvogne, som Porsche gennem årtier er blevet berømte for at skabe, men til dette års internationale biludstilling, IAA i München, præsenterede tyskerne noget, som burde kunne omstille selv de mest benzinhungrende entusiaster.

Mission R er en fuldt elektrisk sportsvogn med op mod 1.100 hestekræfter pakket ind i et design på størrelse med en 718 Boxster. Den er meget lav, meget bred og skulle være lige så hurtig rundt på en racerbane som den seneste version af 911 GT3. Samtidig er den udstyret med et batteri og et 900-volts-system, som gør det muligt at lade batteriet op fra nul til 80 procents kapacitet på blot 15 minutter. 0-100 kilometer i timen? Under 2,5 sekunder. Topfarten? 300 kilometer i timen.

Så hvis du alligevel skulle finde på at overgive dig til den fuldt elektriske verden, tyder det altså på, at det nok ikke bliver så kedeligt endda.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen