Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Ja, okay det er ikke hele min bagdel, der er gået i stykker. På engelsk kalder man det en buttdyno – det som Tesla har ødelagt i min krop. På dansk kunne det hedde et bagdelsdynamometer. Med andre ord din krops evne til at mærke acceleration. Og min buttdyno er altså gået i stykker.
Det begyndte at gå galt allerede, da jeg prøvede en Tesla første gang, og trådte speederen i bund. Jeg bemærkede naturligvis, at accelerationen var knusende – især ved lavere hastigheder. Men jeg var ikke klar over at det var begyndelsen på et nyt syndrom. Faktisk gik det først for alvor op for mig forleden.
Det skete mere præcist, da jeg prøvede en Ford Focus RS forleden – 350 hk, firehjulstræk og 0-100 km/t på 4,7 sekunder burde ellers at kunne få en buttdyno til at peake og smilet til at kravle op til ørerne, men der skete ikke rigtig noget.
Misforstå mig ikke – jeg synes en Ford Focus RS er mega fed og sjov, men jeg følte bare ikke, at den var hurtig – og det er jo direkte forkert. Jeg elsker stadig den bil, men den, og alle andre biler, føles bare ikke vilde længere. Ford Focus RS kører heldigvis fabelagtigt, og smælder skønt i udstødningen. Og den har driftmode, så man kan køre sidelæns og brænde dæk. Oh la la. Nå tilbage til min bagdel.
Skylden for lidelsen ligger hos Tesla. Eller rettere – den ligger i de sindssyge accelerationer, du kan lokke ud af en Tesla med Ludicrous eller Insane mode. Træd på speederen og den omsætter elektronerne til knusende acceleration fra første splitsekund – her er ingen gearkasse, der skal geare ned, ingen turbo der skal spole op og ingen motor der skal ramme sin maksimale effekt. Her er instant power. Kombineret med en ekstremt effektiv traction control, så er der nærmest ingen der kan følge med op til lovlige danske hastigheder.
På den måde er jeg sikker på, at elmotoren er genial i biler. Maksimalt moment ved 0 omdrejninger – maksimal effekt fra cirka 3.000 o/min og op til maksimal omdrejninger ved mellem 14.000 og 17.000 o/min.
Men det er faktisk ikke første gang min buttdyno er slået ud af kurs. Det samme skete, da dieselmotorerne blev moderne igen.
Med et trylleslag fik dieselmotorerne masser af moment og kørbarhed med direkte indsprøjtning, højt tryk på brændstofforsyningen og på turboen. Det gav et powermoment og fik alle benzinmotorer (uden turbo) til at virke bovlamme i sammenligning. Benzinerne har siden taget revanche, men snart får de alle smæk af elmotorer – enten alene eller i kombination med forbrændingsmotorer.
Jeg ved godt at man ikke bør sammenligne en bil til over en million med en til det halve, men prøv at fortælle det til min bagdel – den har altså ingen ører. Men den er i stykker, og man kan ikke bare tage en pille.
Der er faktisk kun én kur der virker, for at få en buttdyno nulstillet. Så det arbejder jeg på med ugens testbil – en VW up! med 60 hk.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.