Model-Y-2-Hero-Desktop-CN.png
Nyheder
10. januar 2025

Tesla Model Y med nyt design

Morten B. Bek

Morten Bek

Den amerikanske hitmaskine har fået en ordentlig overhaling med nyt design, længere rækkevidde og mere udstyr. Den er allerede kommet til salg i Kina.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Tesla Model Y er et verdensomspændende hit, og i Danmark blev den i 2024 – for andet år i træk – langt den mest solgte nye bil. 10.471 eksemplarer af den cirka fem år gamle model blev det til, og mens det er imponerende, så er det langt under 2023-salget med 17.950 eksemplarer.

Flere konkurrenter byder nu på lavere priser og længere rækkevidde, og det er ikke overraskende, at Tesla nu har premiere på den fornyede Model Y, der skal give konkurrenterne en ny hovedpine.

Facelift-udgaven, der går under tilnavnet Juniper, har fået seriøse opgraderinger, som skal give den vigtigste Tesla-model et nyt boost. Den er allerede kommet på markedet i Kina, mens vi endnu har til gode at høre fra Tesla om blandt andet rækkevidde og priser på det danske marked.

Model-Y-2-Along-the-Way-Desktop-CN.png
Model-Y-2-Redesigned-Desktop.png
Model-Y-2-Redesigned-Carousel-Slide-3-Lighting-Desktop.png
Model-Y-2-Hero-Desktop-CN.png
Model-Y-2-Redesigned-Carousel-Slide-2-Efficient-Desktop.png
Homepage-Model-Y-2-Promo-Hero-Desktop-CN.png
Model-Y-2-End-of-Page-Desktop-CN.png

Cybertruck-inspireret frontdesign

Model Y-faceliftet svarer på mange måder til det facelift, Model 3 fik forrige år. Der er forholdvis store, men ikke grundlæggende designændringer. Der er (formentlig) mere rækkevidde at komme efter, og man får mere udstyr end før.

Som i Model 3 skulle der være omfattende ændringer af chassis, affjedring og støjisolering. En række af ændringerne skal give lavere forbrug, mens andre ændringer skal være med til at forbedre køreegenskaber og affjedringskomfort. Særligt affjedringskomforten har siden introduktionen haft brug for en forbedring – undervognen er rigid og ikke smidig nok.

Det er meget nemt at se forskel på en Model Y af den gamle skole og den nye model. Den buttede front med de store lygter er visket ud, og i stedet har Tesla-designerne tegnet en mere strømlinet front med meget smalle forlygter og et tværgående lygtebånd – sådan lidt a la Cybertruck.

Men Model Y er en rund model, hvor Cybertruck består af skarpe kanter, så om løsningen er harmonisk, må man selv afgøre. For at vise bagvedkørende, at der kommer en ny Model Y, har også bagenden fået et tværgående lygtebånd.

Model-Y-2-Feature-Carousel-Slide-4-Media-Desktop-CN.png
Model-Y-2-Feature-Carousel-Slide-2-Detour-Desktop-CN.png
Model-Y-2-Autonomous-Travel-Desktop-CN.png
Model-Y-2-Feature-Carousel-Slide-3-Arcade-Desktop-CN.png

Skærm til bagsædet

Interiøret følger opskriften fra Model 3-designet: ændringerne ligger i detaljerne og ikke i det store billede, men det er, ikke desto mindre, væsentlige opgraderinger. Materialerne er eksempelvis blevet mere lækre.

Bagsædepassagerer har fået en 8″ touchscreen, placeret i midterkonsollen mellem forsæderne, med Game Hall (spil) og mulighed for diverse streaming. Infotainmentsystemet med 15,4″ touchscreen er hurtigere og tilbyder nye funktioner.

Bagsæderyglænene kan ny lægges ned (og formentlig hæves) ved hjælp af elektriske motorer, og for at sænke støjniveauet er der tykkere akustikruder i den amerikanske elbil, der til Europa produceres i Tyskland.

Indtil videre er det Model Y Long Range AWD og Model Y RWD, der har fået faceliftet. Som Tesla også gjorde det med Model 3, vil Performance-udgaven komme senere. Hvor langt en opladning nu rækker, ved vi endnu ikke, da de kinesiske CLTC-rækkeviddetal er (endnu mere så end WLTP) optimistiske. Ladekapaciteten skulle være som hidtil med op til 250 kW.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: