oktober 23, 2024

Første tur: Audi A5 er ikke, som du kender den

Med nyt navn, et smalt modelprogram og masser af ny teknologi fejrer Audi A4 30-års jubilæum og navneskifte til Audi A5. Vi kører første tur.

TEKST Jacob Dalby FOTO PR

Det ligner da ikke en Audi A5, tænker du måske. Er det ikke en A4? Og jo, bilen på billedet er i princippet en A4, men Audi har lavet om på deres navngivning, og dermed hedder den nye Audi A4 altså A5.

Årsagen til det nye navn er, kort fortalt, at elbilerne hos Audi nu navngives med lige numre, som for eksempel Audi A4, og biler med forbrændingsmotor navngives med ulige numre som for eksempel Audi A5.

Det kan du læse meget mere om i artiklen herunder:

Bilbasen var inviteret til Frankrig af Audi Danmark.

30 år som A4

Med sit 30-års jubilæum som Audi A4 skifter navnet til A5 og den klassiske audi-model får lov at leve videre. Den kommer som tidligere både som stationcar og sedan, der på Audi-sprog hedder henholdsvis Avant og Limousine.

Nyt er her, at Limousine-udgaven nu har en stor bagklap, hvor hele bagruden følger med bagklappen op og giver en langt større åbning. Før var det kun den lille klap til bagagerummet, der åbnede sig. Audi forventer dog stadig, at størstedelen af salget i Danmark tilfalder stationcarudgaven. (Der også ser klart bedst ud).

Samtidig er A5 (altså sammenlignet med den tidligere A4) vokset i både længde, bredde og højde. Det betyder mere plads i bagagerummet og særligt mere plads på bagsæderne. Der er hele syv centimeter ekstra plads til knæene på bagsæderne.

A5 kommer til Danmark med én motor og ét udstyrsniveau. En 2-liters mildhybrid benzinmotor med 204 hestekræfter og S-Line pakke. Pakken indeholder selvfølgelig lidt S-Line styling men også den strammere sportsundervogn, der er sænket 20 mm, samt 19” fælge.

Stadig smidig

Heldigvis går det stramme setup ikke ud over komforten. Audi mener, at sportsundervognen bidrager til en sportslig køreoplevelse. Det vil jeg ikke kalde den, men der er ingen tvivl om, at oplevelsen af Audi A5 er særdeles smidig.

Man kunne ligeledes frygte, at det mere sportslige setup ville gå ud over komforten, men den er heldigvis på et niveau, vi ville forvente af Audi A5. Affjedringen er ikke kontant – den kan snarere beskrives som smidig, og den passer rigtig godt til motorens formåen.

De 204 hestekræfter fra den 2-liters benziner er nemlig langt fra sportslig. Nogen vil mene, at det er til den brystsvage side. Jeg mener dog, at kræfterne passer udmærket til resten af bilens formåen.

Der er nogenlunde kraftoverskud og de få ekstra kræfter fra den svage elektrificering fra mildhybridsystemet sørger for, at man ikke sidder tilbage med en tam fornemmelse.

I det hele taget er Audi A5 decideret smidig. Gearkasse, motor, undervogn og styretøj spiller rigtig fint sammen. Og det uanset hvilken situation du udsætter den for. Selv ved lidt frisk kørsel på snoet landevej. Det hele foregår meget ubesværet.

Skal det være ægte sportsligt, skal du op og betale endnu mere.

Audi S5

Hvis det skal smage mere af sport, skal du erstatte A med S. Med Audi S5 er motoren på tre liter, den har seks cylindre og 367 hestekræfter. Det giver en sprint til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Men præstationerne i en lige linje er én ting, når vi taler sportslige køreegenskaber. Og sprint i lige linje kan de fleste finde ud af. Også Audi. Men med den nye S5 er hårnålesving pludselig blevet en del af menuen.

Tidligere modeller blev ofte sat sammen med understyring – hvor forenden helst ville fortsætte ligeud, når man angreb sving en smule aggressivt. På de snoede bjergveje udenfor Nice er dén følelse forduftet.

Flere tiltag hjælper til den federe fornemmelse bag rattet, når det godt må gå lidt kvikt. Der er for det første mindre vægt på forakslen, så at den bliver nemmere at få om hjørner.

Samtidig er Quattro-firehjulstrækket nu med sportsdifferentiale og såkaldt torque vectoring på bagakslen standard. Det betyder, kort fortalt, at kræfterne bliver sendt til det baghjul, der har bedst fat i asfalten. Dermed vil bagenden hellere slå ud end at skubbe snuden lige frem. Ja tak.

Nyt tech

Der kommer selvfølgelig ikke en ny Audi uden ny teknologi. Den store buede OLED-skærm, som vi kender fra Audi Q6, er standard uanset om du vælger A5 eller S5. Den kan virke en smule overvældende, hvis du ikke er vant til at betjene Audi-tech, men du vil hurtigt lære den at kende. Skærmen er klar, har lækker grafik og reagerer hurtigt på input.

Vil du have skærmen i passagersiden, kræver det dog et ekstra kryds – også uanset om du vælger A5 eller S5. Skærmen er en del af Tech plus-pakken til 43.000 kr. Med i pakken følger også Matrix LED-lygter – og dem kan du godt tænke dig.

Apropos lys er der en anden ret fed mulighed på A5, som vi også kender fra Audi Q6: De pulserende baglygter. Ved hjælp at et gitter af små dioder, der tænder og slukker i flydende bevægelse, kommer baglygterne til at se helt organiske og levende ud – og ret blæret.

Desværre er det jo sjældent, at der ikke er hår i suppen.

Her halter det

Materialerne i kabinen er der som sådan ikke en finger at sætte på, men nogle steder kommer jeg til at savne den gode, gamle Audi-kabine. Kan du huske dengang Audi var synonym med markedets bedste byggede kabiner? Sådan er det desværre ikke altid længere.

Et eksempel er luftdyserne. Det er i det små, jeg ved det, men det er synd, at den samlede oplevelse af kabinen ikke er fulgt helt til dørs. Når du tager fat i luftdyserne virker det skramlet. Det samme gælder panelet på døren indvendigt, med en masse knapper. Det føles ikke lækkert – nærmere lidt billigt. Og er der en ting, som A5 bestemt ikke er, så er det billig.

Prisen…

… er desværre alt, alt for høj til det danske marked og det bliver ganske, ganske få Audi A5, der bliver langet over desken. Ikke fordi det er et dårligt produkt, men fordi det danske afgiftssystem favoriserer elbilerne. Og selvom du ikke umiddelbart tænker, at elbil er relevant for dig, så lad mig give et eksempel.

Audi A5 starter ved 640.000 kr. Sekshundredeogfyrretusinde. Til sammenligning kan du få en bilklasse større i form af Audi A6 e-tron. Den starter i 590.000 kr. – 60.000 kr. billigere.

Skal du have lidt udstyr på A5, løber den dog hurtigt op i knap 700.000 kr. og for 690.000 kr., kan du få en Audi A6 e-tron med en rækkevidde på hele 746 kilometer. Det er ikke svært at vælge her, venner. Næsten uanset boligsituation og kørselsbehov.

A5 kan naturligvis privatleases, som jeg formoder bliver løsningen for de fleste. Audi A5 Limousine med S-Line og 2-liters benzinmotor med 204 hk kan privatleases for 5.995 kr. om måneden og en engangsbetaling på 20.495 kr.


SPECIFIKATIONER

Audi A5 Avant
S-Line

Motor: Benzin, R4, 1.984 ccm
Ydelse: 204 hk
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 248 km/t
Forbrug: 14.3 km/l
Mål (L/B/H): 483/186/146 cm
Køreklar vægt: N/A
Trækvægt: N/A
Bagagerumsvolumen: 476 – 1.424 liter

Pris: 639.990 kr. (A5 Avant fås fra denne pris)
Privatleasing 12 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): 20.495 / 6.395 kr
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS