ElbilerTest og anmeldelser

Første danske test af Audi e-tron GT

Af i Elbiler, Test og anmeldelser
Audi vil meget gerne vise, at e-tron GT er noget helt andet end den Porsche Taycan, den er baseret på. Men er den mon det?

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 05. november 2020

Audis elektriske, 4-dørs GT med cirka 590 hk er lige på trapperne. Den er stadig pakket ind i kamouflage ude og inde, men vi har som de første fået lov at køre en tur. Testbilen til rådighed er den mest hidsige variant: Audi e-tron GT RS.

Bilen kaldes stadig en prototype og min Audi-protegé, som sad ved siden af hele turen, fortalte mig, at netop dette eksemplar kostede ca. 200.000 EUR at producere. Lige omkring 1,5 millioner danske kroner.

– “Jeg foreslår at du kører lidt langsommere ind i svinget end normalt og så accelererer hurtigt ud. Det er mere sikkert – bilen vejer 2,3 tons, og den kan ikke ophæve fysikkens love”, siger han.

LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om elbiler findes her

To komma tre tons lyder jo af meget, men en af teknikerne på turen siger, at det ’kun’ er 150 kg tungere end Audi RS6. Og selvom RS6 har cirka 10 hk mere, overgår den nye e-tron GT RS på alle andre parametre end plads. Jo, e-tron har godt nok ’kun’ 590 hk, men det rækker til, at de første 100 km/t, nås på under 3,5 sekunder.

Forventede specifikationer

Audi E-tron GT RS

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 93,4 kWh

Ydelse: 590 hk

0-100 km/t: 3,5 sek.

Topfart: 250 km/t

Rækkevidde: Over 400 km (WLTP)

Særligt udstyr: 2 gear på bagakslen

Især bagenden er markant, men den faldende taglinje koster på bagsædet, der har begrænset højde

Jeg starter med at teste e-tron GT på en stående Quartermile – hvilket giver tider omkring 11 sekunder og topfart på 230 km/t. Ligesom Porsche Taycan har e-tron GT to gear; Et til effektiv kørsel og et til maksimal effekt. Topfarten er 250 km/t, mens Taycan klokker 280 km/t. På den ujævne landingsbane er retningsstabiliteten knapt så imponerende, som tidligere generationer af RS6. Men nyeste aftapning af RS6 kører heller ikke så sporsikkert over 200 km/t, som de ældre. Måske er det firehjulsstyringen på e-tron – jeg ved det ikke. Det er også for tidligt at sige med sikkerhed.

Alle der har prøvet en Tesla med Ludicrous Mode bliver ikke imponeret over den rå acceleration i Audi e-tron GT RS, men der er alligevel noget andet at komme efter. Mere om det senere.

Audi på andenpladsen

Meget er anderledes end normalt, når Audi præsenterer biler.  Audi e-tron GT er baseret på samme platform som Porsche Taycan og dermed kommer Audi for en gangs skyld ikke i første række til ny teknologi. Måske er det derfor, at Audi har meget travlt med at sige, at det ikke er en Porsche. Den er meget anderledes, siger de. Mere komfort og lidt mindre sport.

Teknisk set deler de to biler dog rigtig mange komponenter. Motor, gearkasse, differentialer, batteri og ladesystem er identisk på Taycan og etron-GT. Forskellen ligger tværtimod især i opsætning af styretøj og undervogn.

Audi e-tron hedder GT og den ER en GT. Altså en Gran Turismo – en rejsevogn. Begrebet var oprindeligt en coupe med 2 små bagsæder – en 2+2, men i dag kan begreber gradbøjes efter forgodtbefindende. Nu er en Audi GT blevet til en fire/fem-personers sedan. Den har nemlig lille bagklap – hvilket er lettere tosset. Det samme kan måske siges om højden over bagsædet, der ikke er imponerende. Mit gæt er, at alle over 180 cm skal bøje nakken – hvis ikke det er panoramatags-varianten, du sætter dig ind i.

Som noget specielt lanceres RS-modellen allerede fra starten og det er dén, der er til rådighed til test.

SE OGSÅ | Om lidt kan festen slutte for Tesla Model S og Porsche Taycan

Testen foregår i de Rhodosianske bjerge, hvor Quattro GT RS styrer fuldstændig præcist og den kan sagtens køres i Dynamic uden at den føles for ukomfortabel. I hurtige kurver styrer den ret neutralt – næsten som på skinner hvilket til dels skyldes den medstyrende bagaksel. Dynamic-køreprogrammet får firehjulstrækket til at være mere aggressivt, og det klæder bilen.

Styretøjet har en lineær udveksling og den styrer lige præcis, som du vil have den til. Først når den bliver presset hårdt mærker du for alvor vægten. Første indtryk er, at dette er klasser over, hvad konkurrenten Tesla Model S magter. Tesla virker langt mere sejlende, når den presses i sving.

Tung, men hurtig

Det føles som om e-tron GT helst vil køres hurtigt og uden udskridning, men hakker du speederen i tæppet, så kan en e-tron GT RS køre sidelæns. I modsætning til RS6 kan GT trække udelukkende på baghjulene – i det tilfælde er effekten dog skruet ned, da kun de to elmotorer på bagakslen er i indgreb, mens frontmotoren bare løber med. Det fik jeg en forsmag på, da Victor, en af instruktørerne, gav en tur med rygende bagdæk på en forhindringsbane a la Hyperdrive fra Netflix. Gummiet kunne lugtes på hele landingsbanen. Det glæder jeg mig til at prøve selv.

Ny lyd

Alle elbiler skal, desværre, udstyres med lyd for at advare fodgængere. Men ligesom en bil med forbrændingsmotor kan have en særlig sportslig lyd, så er det også tilfældet med e-tron GT RS, der har sin egen sound.

Lyden er designet af en musiker og en ingeniør. Et af kravene var, at det ikke måtte lyde som en forbrændingsmotor. Det gør det heller ikke, men det er alligevel en potent lyd. Samtidig er det lidt overraskende, at et af instrumenterne der er brugt, er et plastik-kloakrør fra musikerens have. Jeg er lige ved at skrive, at jeg ikke vil citeres for det, men lyden er faktisk ret sej. Dyb. Brummende. Maskulin.

Køreoplevelsen er meget lineær - bilen kører som på skinner, men presser du på, så er vægten tydelig. Kabinen er hemmelig indtil videre

Hurtigladning og rækkevidde på E-tron GT

Set på rækkevidde og rå tal kommer Audi e-tron GT ikke til at true Tesla Model S. Godt nok er drivlinjen state-of-the-art med 800 V-teknologi og peak-opladning er imponerende, ved vi fra Taycan. Men Tesla har stadig det bedste ladenetværk. Rækkevidden bliver over 400 km, forventer Audi. Tallet kendes ikke præcist endnu.

Dette er naturligvis en test af en prototype, men det er en prototype, der, ud over nogle få detaljer og et maskeret instrumentbord, virker meget færdig. Hvis opsætningen holder, så er min konklusion, at Audi nok ikke kommer med en mere brugbar luksus-elbil end en Tesla Model S, men de kommer med en markant mere velkørende luksus-GT.

SE OGSÅ | Den nye VW ID.3 er fremragende, men den mangler noget

Interiøret kender jeg som sagt ikke, og selvom Audi har skuffet lidt på den front på det seneste, så forventer jeg, at Audi vinder den dyst over Tesla. Det må tiden vise. Når nu en langturs-elbil skal være så tung, så ser takterne fra Audi i hvert fald lovende ud. Og hvis man skal sammenligne med andet end Tesla, så styrer den 34 gange så godt som en Audi A6.

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.