marts 9, 2020

Test: Audi S6 Avant er en drømmestationcar

For første gang er det nu en dieselmotor, der driver den stærke S-model. Med 349 hk og 700 Nm er der god grund til at fejre forandringen i den store stationcar fra Audi

Af: Morten Bek / d. 9. marts 2020

Fem cylindre, otte cylindre, 10 cylindre, så otte cylindre igen – og nu seks cylindre. Audi-modellen S6 og den tilhørende stationcar S6 Avant har fået skiftet motorstørrelse og cylinderantal flere gange, end vi oplever med de fleste bilmodeller. Og S6’eren har kun eksisteret siden 1994, så de store forandringer er sket hyppigt.

LÆS OGSÅ: Her er 5 ting, du aldrig må gøre i en fabriksny bil.

Den på alle måder mest mindeværdige S6 kom til i 2006. I god tid før den store finanskrise kom til og i god tid før brændstofforbrug og udledning af udstødningsgasser virkelig blev et varmt emne. S6 fra 2006-2011, med den interne betegnelse C6 (for alle nørderne derude), var udstyret med samme motor som den større S8. En V10, som i grundform var den samme 10-cylindret motor, Lamborghini brugte i Gallardo. 5,2-liters motoren var lige så dramatisk, karismatisk og fantastisk i S-modellerne, som den lyder.

SE OGSÅ: Vild med V8: Berner og Sommerlund er fan af hver sin 8-cylindret BMW.

Kast finanskrisen og utallige miljømæssige faktorer oveni, og vi kan sige os selv, at 2006 og 2020 virkelig ikke har meget til fælles. Audi ville ikke få lov at sælge en S6 med V10-benzinmotor i dag. Den ville få Audi til at stå med et CO2-monster. Så Audi har gjort det, som mange vil synes, er helligbrøde og en skam: Benzinmotoren er fortid. I dens sted er kommet en dieselmotor med seks cylindre. Vi er bare budbringere af nyheden, men vi er også et medie, som tester biler. Så tillad os at vurdere, hvor stor “skaden” er.

Specifikationer
Audi S6 Avant
Motor V6 diesel, 2.967 ccm
Ydelse 349 hk / 700Nm
0-100 km/t 5,1 sek.
Tophastighed 205 km/t
Forbrug 12,7 km/l
Startpris 1.144.065 kr.

Men en dieselmotor sviner jo mere?

Nej… Det er helt utænkeligt, at en S6 med selv den mest effektive benzinmotor ville kunne opnå et officielt WLTP-forbrug på 12,7 km/l. Det samme med en CO2-udledning på 207 gram/km, som er tilfældet for S6 Avant med dieselmotor.

Flere og flere af de meget kraftige benzinmotorer vil blive tøjlet ved hjælp af elektrificering eller udgå uden erstatning, fordi de bliver usælgelige i EU. Så Audi er bare på forkant ved at udstyre de fleste af sine S-modeller med dieselmotor. Det gælder for eksempel også S4 og SQ5.

SE OGSÅ: AMG tvinges til at droppe V8-motorerne

En dieselmotor af nyeste generation, som 3-liters motoren her i S6 Avant, sviner på ingen måde som de dieselmotorer fra Volkswagen-koncernen, som udløste dieselskandalen i 2015. Uafhængige test, også af den slags, som måles i den virkelige verden, viser, at dieselmotorer nu er stuerene, som vi aldrig havde turdet forestille os det.

Vi holder øje med forbruget under testen, og S6 Avant leverer problemfrit 12,5 km/l. Selv når der bruges rigeligt af det voldsomme moment, som dieselmotoren sparker ud til de fire hjul.

Hvordan kører den så med dieselmotor med 349 hk?

En V8-benzinmotor kan være fabelagtig og fløjlsblød. En V6-benziner rå og rendyrket. Men du godeste, hvor passer en V6-diesel med 48V-hybridsystem, firehjulstræk og 8-trins automatgear bare perfekt til en stor stationcar som S6 Avant.

LÆS OGSÅ: 3 biler med over 400 hk, der koster under 300.000 kr.

En lille elektrisk kompressor (EPC) fodrer V6’eren med kræfter, før den regulære turboladning vågner ved højere omdrejninger. Der er, med andre ord, ingen tøven og ingen ventetid. Ydelsen på 349 hk lyder bestemt ikke af meget. Især ikke når S6 V10 fra 2006 kørte med 420 hk. Men glem den og bliv forført af en motor, som bare giver los i det øjeblik, speederen får et bare nænsomt tryk. S6 Avant kaster sig frem som en sportsvogn fra 60, 90, 120 og… ja, den har enorme kraftressourcer.

Motorlyden er kunstig og klart overdrevet, når motoren står i Dynamic-indstillingen. Men holder man sig i de mere tilbagelænede indstillinger, lyder den fremragende: let buldrende, kraftig og lidt fjern.

S6 og S6 Avant er udstyret med firehjulstræk af den dynamiske type, hvor fordelingen af kræfterne varierer. 85% kan i visse tilfælde gå til bagakslen, mens fordelingen normalt er 40% foran, 60% bagtil. Støddæmperne er af den adaptive slags, som testbilen kører med. En luftundervogn kan erstatte den traditionelle.

SE OGSÅ: Her er 3 gode tilbud, du SKAL tjekke ud!

Den store stationcar er en fryd at køre, og det er svært at forestille sig en mere kompetent motorvejsbil. Trykket fra V6’eren er som sagt eminent, men også undervognens stabilitet er direkte imponerende. Den spiser motorveje til morgenmad, den her bil. At S6 Avant så ikke ligefrem “skrumper” til en fjerlet model, når landevejens sving virkelig bugter sig, vil måske være en falliterklæring for nogle købere. Men en stor stationcar bliver aldrig en sportsvogn, når det kommer til ren dynamik, så vi holder os til at være ganske imponerede over komforten, det rolige styretøj og de meget stabile køreegenskaber.

Hvad koster Audi S6 Avant, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Direkte billig er ingen Audi, men for S6 Avant skal der langes mindst 1.144.065 kr. over disken. I det mindste er den overraskende veludstyret. Også uden testbilens opgraderede sportssæder, Bang & Olufsen-anlæg og større fælge. For en billigere indgang til den fantastiske verden med 6-cylindret dieselmotorer anbefaler vi den almindelige A6 Avant 50 TDI med 286 hk til 750.000 kr., som de fleste vil synes i sig selv er en raket.

Konkurrenterne hedder 540d og M550d fra BMW samt E 400 d fra Mercedes-Benz. 540d med 320 hk er den billigste til cirka 900.000 kr., M550d med 400 hk den absolut dyreste til 1,6 mio. kr. E-Klassen med 340 hk fås fra cirka 935.000 kr. BMW 540d og Mercedes E 400 d er dog ikke så veludstyrede som S6 Avant, så priserne er ikke direkte sammenlignelige.

På Bilbasen finder vi en tilkørt S6 V10 fra 2006 med 145.000 km på tælleren. 299.800 kr. Nypris 1,6 mio. kr… men det er ikke den, vi er ude efter, hvor fristende den end måtte være. En S6 Avant årgang 2017 havde en V8-motor med 450 hk, og vi finder et eksemplar med kun 79.000 km bag sig. Den står til 869.500 kr. – prisen fra ny var 1,26 mio. kr., så i det mindste har den eller de første ejere taget det store skrald.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS