3x Brian-biler til enhver fase i livet
Fra topløs cruising til Fast & Furious-drømme og til sidst plads til hele familien. Der er en Brian-bil til enhver fase i livet, og du får dem serveret lige her.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby
Det er ikke sjældent, at bilmærker lokker med luksus og overflod til en lille pris. Men ofte bliver man også skuffet, for når man kommer ind under “huden” på bilen, er det i virkeligheden langt fra luksus.
Med Dacia Duster er det helt modsat. Det skal være billigt og den skal hverken bevise noget eller prøve at være noget, den ikke er. Duster er ‘no nonsense’ i bilformat – og vi elsker den for det.
For at gøre Duster så billig som mulig, bliver der brugt forældede dele og elektronik, som for længst er skippet i andre bilmodeller, men som stadig virker. Samtidig bliver delene brugt på en smart måde på tværs af modelporteføljen, og valgmulighederne til Duster er få. Alt sammen for at opnå en billig produktion.
LÆS OGSÅ | Første tur: Dacia Jogger HEV er budgethybrid til den store familie
Spørgsmålet er dog, hvor langt man kan strække den, før det hele bliver for gammelt og trist. Og om Dacia overhovedet er billig? Vi har kørt både benzin- og dieselvarianten for at finde svaret.
Dacia Duster er i sin anden generation, og blev lanceret i 2017. Platformen er dog genbrugt fra den forrige generation Duster, som igen er taget fra en flere generationer gammel Renault Clio. Ret gammel platform, forstås.
Den gamle platform betyder desværre, at sikkerhedsvurderingen fra Euro NCAP kun lyder på tre stjerner af fem mulige – og det er en vurdering fra en tid, hvor kravene var langt lavere end i dag. Dusters vurdering fik den blandt andet på grund af manglende automatisk nødbremse og fraværet af sporassistent.
Anden generation Duster blev mildt opdateret i 2021 med nye lygter og så igen i 2022 sammen med resten af Dacias modelportefølje. Her var der lidt nye designdetaljer på programmet, men også mærkets nye logo. Det ser nu altså ret godt ud, hvis du spørger undertegnede.
Kabinen ser også ganske tilforladelig ud, og det er præcis, hvad den er. Til at stole på. Den er plastret til med den hårdeste plastik. Jeg prøvede for eksempel at lægge mine solbriller på instrumentbordet på en lille stigning, men de blev ved at glide ned.
Men man forventer sig heller ikke andet i en Duster. Man ved godt, at det er billig plastik. Og da plastikken er så hård, giver det endda ekstra hårdførhed. Måske er det i virkeligheden kodeordet for Duster; hårdførhed. Samlekvaliteten fejler nemlig intet, og det hele virker simpelt, men også solidt. Sammenlignet med konkurrenterne føles det, som at Duster holder meget, meget længere.
Når vi taler elektronik, bliver man dog gjort rigtig opmærksom på, hvor billig en produktion, der er tale om. Grafikken på infotainmentsystemet ser særligt aldrende ud, og sådan noget som live data til navigationen er der selvfølgelig intet af. Systemet er dog ret simpelt at benytte.
Til gengæld er der fint med plads til både bagsædepassagerer og i bagagerummet til prisen.
Duster er selvsagt hverken en køremaskine eller raket. Igen, hvem ville forvente det? Men den styrer faktisk ret præcist og ubesværet. Der er ingen overraskelser her, og det samme gælder undervognen. Faktisk er Duster lidt en leg i byen, for der er ingen bekymringer, og diverse forhindringer som kantsten og bump bliver tacklet fint.
Ude på landevejene går det også derudaf, og selvom vejen bugter sig, er der ikke meget krængning. Her er dog en del hjul- og vindstøj, som kun bliver værre ved motorvejshastigheder – og det er mere end i konkurrenterne.
Motorstøj er her også og det gælder både fra benzin- og dieselmotoren. Begge motorer tager ret mange omdrejninger ved 130 km/t. Til gengæld mangler der ikke kræfter – lige med undtagelse af den mindste benzinmotor med 90 hk. Og det er her omkring, hvor tingene begynder at falde fra hinanden for Duster.
Der er tre motorvarianter at vælge Duster med i Danmark. To benzinmotorer med henholdsvis 90 hk og 150 hk og så en dieselmotor med 115 hk og firehjulstræk. Udfordringen ligger i, at 90 hk ikke er nok til Duster. Det går simpelthen for langsomt.
Den lille benzinmotor starter ved 215.000 kr. Men når alt er en lille smule tarveligt, og motoren samtidig er sløv, er det pludselig ikke så billigt længere. Den billigste Duster har tilmed kun manuel aircondition (ingen klima, hvor man kan stille en specifik temperatur) og ingen skærm.
LÆS OGSÅ | Dacia gør som Volvo – sætter topfarten ned
Det går langt bedre i de to større motorvarianter, men her starter priserne ved 265.000 kr. for benzinmotoren med 150 hk og 285.000 kr. for 115 hk stærke dieselmotor med firehjulstræk.
Ser vi bort fra priser og koncentrerer os om selve bilen, virker dieselmotoren på papiret som det oplagte valg til Duster. Virkeligheden er bare den, at hvis du ikke har brug for firehjulstrækket, og kan nøjes med 1.200 kg på krogen i stedet for 1.500 kg, er benzinmotoren med 150 hk det rigtige valg. Benzinmotoren er noget rarere at leve med i det daglige. Den er mindre grov.
SE OGSÅ | Video: Den lille elbil er super til hverdag
Samtidig er det kun med den kraftige benzinmotor, at der er mulighed for automatgear. Og det fungerer faktisk rigtig fint med blide skift. Jeg har endnu ikke oplevet, at automatgearkassen har trådt forkert.
Der er ingen tvivl om, at der er mange glæder ved Dacia Duster. Den har sin egen charme og der er med kæmpe stor margin langt mere bilglæde i Duster end i en konkurrent som eksempelvis Suzuki Vitara, der starter ved 230.000 kr. – 15.000 kr. mere end Duster. Det er samtidig en kæmpe fornøjelse, at Duster ikke forsøger at narre nogen. Den er, hvad den giver sig ud for.
Men overordnet set er 215.000 kr. bare ikke billigt nok for en så gammel konstruktion, hvor det hele er en tand for træls. I varianten til 215.000 kr. kan sædet ikke justeres i højden, den har stålfælge, manuel aircondition, dog radio, men ingen skærm, og hvis den skal være en anden farve end hvid koster det 7.000 kr. oveni. OG så er den for sløv med de 90 hk.
Det betyder, at Duster med en ordentlig motor og respektabelt udstyr starter i 265.000 kr. Her mangler dog stadig meget vigtigt sikkerhedsudstyr. Summa summarum bliver det for mange penge for en Duster. Desværre.
SPECIFIKATIONER
Dacia Duster TCe 90
Essential
Motor: Benzinmotor, 999 ccm
Ydelse: 90 hk / 160 Nm
0-100 km/t: 13,1 sekunder
Tophastighed: 166 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Mål (L/B/H): 434/205/162 cm
Køreklar vægt: 1.189 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 478 liter
Pris: 214.990 kr. (Dacia Duster fås fra den pris)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 0 kr. / 3.595 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke angivet.
Se brugte Dacia Duster til salg her
Find flere brugte Dacia Duster på Bilbasen
Fra topløs cruising til Fast & Furious-drømme og til sidst plads til hele familien. Der er en Brian-bil til enhver fase i livet, og du får dem serveret lige her.
Toyota gør klar til at sende den nuværende GR Supra til de evige racerbaner med en A90 Final Edition med 435 hk, manuel gearkasse og en produktion på kun 300 eksemplarer.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.