ElbilerTest og anmeldelser

TEST: DS 3 Crossback – en fransk charmør på el

Den mindste model fra DS Automobiles fås ikke kun med benzin- eller dieselmotor, men også som den fuldelektriske DS 3 Crossback E-Tense. Man må lide for skønheden, men til gengæld oser bilen af luksus og spændende design.

Tekst & foto: Morten Bek / d. 5. juni 2021

Du har måske set en lille høj hatchback med et logo, som ser ud som om, det er smeltet i solen. Undret dig over, om endnu et kinesisk mærke er kommet til Danmark. DS 3 står der på den ene side af bagsmækken, og logoet danner bogstaverne DS. Hvis du stadig er forvirret, så er mærket bag bilen det franske DS Automobiles (i daglig tale bare DS). Mærket har fået meget pæn og velfortjent succes med den mellemstore DS 7 Crossback.

Allerede på afstand har DS 3 Crossback, som med lidt god vilje kan betegnes som værende en lille crossover, et meget anderledes og kunstfærdigt design. Hvor Audi har givet sin Q2, en model i samme kategori, så mange kanter og vinkler, som ingen bil før den, er DS gået helt den modsatte vej. Bløde kurver, organiske former. Smagt til med forunderlige detaljer, som kørelysene foran der ligner smykker, og smalle baglygter rammet ind af rigeligt krom.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

DS 3 Crossback fås, som Audi Q2, med benzin- og dieselmotorer. Hvad angår hestekræfter, fås den med mellem 100 og 155 hk. Men den adskiller sig særligt fra Q2 ved at kunne fås som fuldelektrisk model – DS 3 Crossback E-Tense. Måske den elektriske variant er den, der kan løfte salget af den lille franskmand?

Specifikationer

DS 3 Crossback E-Tense

Elegance

Motor: El

Batteristørrelse: 50 kWh

Ydelse: 136 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 8,1 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Forbrug: 18,3 kWh/100 km

Rækkevidde: 320 km

Startpris: 360.000 kr.

(DS 3 E-Tense fås fra 290.000 kr.)

Sælger de da ikke mange DS 3’ere?

Salgstallene for den lille crossover fra Frankrig er historien om, hvordan alle regler kommer med en undtagelse. Hvis det var gået, som det går 99,9% af gangene, når en crossover træder i stedet for en hatchback (den første DS 3 var noget så umoderne som en minibil med tre døre), så var salget strøget i vejret. DS 3 Crossback er undtagelsen, og salget er langt mere sløjt end rimeligt er. For DS 3 Crossback er en lækker og speciel bil. Så 409 styk på de første to år, bilen har været i salg, er bedrøveligt for DS.

SE OGSÅ | VW ID.4 – her skal du passe på

Med prisen for basismodellen med 100 hk, som siden introduktionen midt i 2019 er faldet fra 250.000 kr. til 230.000 kr., er der 60.000 kr. op til den billigste Audi Q2. En VW T-Cross med 110 hk er nu helt oppe i 258.000 kr., så det burde altså gå bedre med salget.

Måske DS 3 Crossback er for speciel. Måske mærket er for ukendt. Eller måske den simpelthen har for lidt plads. Men Hyundai kan sælge mange Kona, så designet burde kun være en fordel. Og DS 7 Crossback har som sagt fået godt tag i danskerne, så mærket har efterhånden nogen udbredelse.

SE OGSÅ | Den nye Tesla Model 3 eller VW ID.3 – Hvad skal du vælge?

Pladsen er til to voksne og lidt oppakning til turen til Skagen. Med bagsæderne i brug som bagageplads kan turen strækkes meget længere, men jeg ville ikke anbefale nogen at forsøge sig med et barnesæde eller en teenager på bagsædet. Men det er jeg faktisk også helt med på, for kun en tåbe forsøger at tage hele familien på ferie i en Mini hatchback med tre døre – og ligesom den britiske Mini er den franske mini-crossover et statement om luksus, komfort og stil. Lad de andre om at have børn på bagsædet…

Er der så endnu mindre plads i den elektriske DS 3 Crossback?

Nej, sådan spiller platformsklaveret ikke, om jeg så må sige. CMP-platformen, som nu tæller så forskellige modeller som Citroën C4, Opel Corsa og Peugeot 2008, tillader elektrificering uden egentlige ulemper. Den er skabt til at være elektrisk fra dag 1. Pladsforholdene er de samme, og bagerummet af samme volumen som i benzin-/dieselmodellerne: 350-1.050 liter.

SE OGSÅ | Skoda Enyaq – fantastisk bil. MEN! 

Batteriet ligger i området under sæderne (og det har medført, at der ikke er plads til elektronik til det el-justerbare førersæde, som fås i varianter med forbrændingsmotor). Det er et forholdsvis stort batteri med en kapacitet på 50 kWh. Det er en kapacitet, der deler forskellen mellem, eksempelvis, de to Hyundai Kona EV-modeller med 39 og 64 kWh. Rækkevidden for DS 3 Crossback E-Tense oplyses til 320 km på en opladning. Dermed ligger den desværre tættere på Kona EV med det lille batteri end varianten med det store batteri: 305 og 484 km kan Kona’erne køre på en opladning.

Til gengæld kan den elektriske franskmand oplades med 100 kW, såfremt man kan finde en lademulighed med den slags kapacitet. Så på 30 minutter er batteriet opladet til 80%. Den stærkeste hjemmeopladningsmulighed er op til 7,4 kW.

Hvordan kører den?

Den fulde fokus hos de franske udviklere har været på komfort og gengivelsen af luksus. Jeg er begejstret for, hvad det har resulteret i for køreegenskaberne. Det er ganske få af de små biler på markedet, hvor man kan nyde så smidig og behagelig affjedring, og bilens ruder må være tykke og tætte, for støj er der virkelig også meget lidt af. Der står luksus på pakken, og der er luksus i pakken.

LÆS OGSÅ | Fornuftige priser gør Audi Q4 e-tron relevant

DS 3 Crossback E-Tense har et let og ubesværet styretøj. Næsten som i ældre franske biler. Men stadig kan man nemt ramme det præcise sted i svinget, man sigter efter, for det her er jo en lille crossover og ikke et stort skrummel.

136 hk er der til rådighed fra den elektriske motor, som driver forhjulene. Men kun i Sport-køreindstilling. Det behøver slet ikke komme dertil, for med reduceret ydelse i Normal kan man allerede langt mere end bare flyde med trafikken. Det går helt sikkert hurtigst op til 30-50 km/t, hvorefter kræfterne dæmper sig. En Hyundai Kona EV med 204 hk til 270.000 kr. vil i den grad efterlade DS 3 Crossback E-Tense i støvet.

Hvad koster den?

Fra 290.000 kr. med Prestige-udstyr. Det er 20.000 kr. mere end Kona’en med lang rækkevidde og omkring 25.000 kr. mere end Mini Electric med 184 hk (som har et pinligt lille batteri og en rækkevidde, der er 100 km lavere end DS 3’erens).

LÆS OGSÅ | BMW i4: Se de danske priser og rækkevidde på den nye elbil fra BMW

Topmodellen Elegance, som du ser på billederne i denne test, er prissat til 360.000 kr. Det er… optimistisk. Læder, 18” hjul, adaptiv fartpilot og mange andre goder kommer standard i den, men den er for dyr. Lad mig i stedet anbefale midterste variant, Performance Line, til 315.000 kr., som i forhold til den pænt udstyrede basismodel Prestige har adaptiv fartpilot, bedre sæder (med Alcantara-betræk), automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, armlæn foran, ydre dørhåndtag som automatisk kører ud og meget mere.

En rummelig VW ID.3 er billigere, en Hyundai Kona EV kører længere på en opladning og søstermodellen Peugeot e-2008 på samme platform er mere praktisk. Men DS 3 Crossback E-Tense er den eneste af de biler, som føles virkelig lækker og speciel – og som om franskmændene vil forkæle mig. Den slags har også stor værdi – og må gerne koste penge. Måske den elektriske variant kan gøre noget godt for salget. Hvis ikke, så kører de relativt få købere i hvert fald rundt i noget helt specielt.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.