Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Det er 2023 og derfor klart, at det er plug-in hybridvarianten, der skal trække det tunge læs for den veldrejede Mazda CX-60. Batteriet på 17,8 kWh, elmotoren på 175 hk og den elektriske rækkevidde på 63 km er hovedet på sømmet …
… for nogen! Kører man mange kilometer i lange stræk, bliver det 175 kg tunge batteri til kedelig dødvægt for den 4-cylindrede benzinmotor. Her bør en ubesværet dieselmotor med seks ben på 3,3 liter være mere oplagt.
Så er den det? Og kan en dieselmotor gøre op for noget af det, som PHEV’en mangler? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg tester Mazda CX-60 Diesel.
Det er ingen hemmelighed, at Mazda CX-60 PHEV ikke har vakt ubetinget begejstring på vores redaktion. Det skyldes især et hybridsystem, der savner sømløshed og er koblet op på en raspet benzinmotor. Begge ting er selvfølgelig noget, som en stor dieselhakker råder bod på.
Der er dog også ting, som en dieselmotor ikke kan redde i Mazda CX-60 – heriblandt pladsforholdene. Trods udvendige mål, der både er en BMW X3 og en Audi Q5 overlegen, er bagsædepladsen i CX-60 underligt begrænset.
LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo CX60 – stor forskel i klasse og pengekasse
Dieselmotoren ændrer heller ikke på, at Mazda CX-60 føles som lidt af et tungt drog sammenlignet med konkurrenterne. Af uransagelige årsager er det dog et mindre problem i dieselmotorens nærvær – faktisk er det nærmere passende!
Styretøjet er stadigvæk til den tunge side, og da rattet er på størrelse med et serveringsfad, er én hånd ikke nok til en frisk parkeringsmanøvre. Tyngden er ikke som sådan en lækker følelse, men det virker underligt nok mere passende, når man har lyden af en halvdoven dieselhakker i baggrunden.
Og halvdoven, det er den! Motoren og drivlinjen virker som noget, der er bygget til tæsk på en byggeplads – à la Toyota Hilux. Med en volumen på 3,3-liter og 200 hk i ydelse er dieselmotoren ingenlunde overbebyrdet, men fremstår i stedet som en momentstærk, heavy duty-arbejdshest.
LÆS OGSÅ | Test: Ny Toyota Hilux er heldigvis en hård banan
Den grove drivlinje betyder, at man til tider mangler raffinement. Særligt når bilen er kold, fremstår automatgearkassen kluntet. Til al held reddes igangsætninger af et 48V mild hybridsystem, som giver gearkassen et lille elektrisk skub, hvilket afhjælper lidt af klodsetheden.
Motoren en herlig sag, der giver mindelser om de seksbenede banditter, som BMW er kendt for. Med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder er den ikke hurtig men i stedet stærk og kapabel.
I den testede variant med 200 hk, sendes kræfterne til baghjulene, hvilket giver en uventet snert af dynamik. Dette understøttes af en undervogn, der er til den kontante side. Skubber man til den, er den dog ikke bleg for at krænge og har sine udfordringer med at skjule kampvægten på næsten to tons.
En 3,3-liters diesel, der er parret op med en automatgearkasse i otte trin. Vi ved alle, hvad sådan en pakke er bedst til, og det er langture! Dieselmotoren i Mazda CX-60 ligger komfortabelt og brummer med 2.000 omdrejninger ved 130 km/t.
LÆS OGSÅ | Stortest: Teknologisk topmøde i tre mellemstore SUV’er
Motorens lave støjniveau forpurres af den vejstøj, som de 20” store fælge kaster af sig. Den kontante undervogn finder heller ikke sit balancepunkt på motorvejen, hvor den danser lidt mellem ujævnheder og kræver korrektioner.
Det hjælper heldigvis på sagen, at kabinen er skruet godt sammen. Her er læder og bløde materialer ad libitum, hvilket gør kabinen til et dejligt sted at opholde sig. Et velspillende Bose-anlæg kan desuden hjælpe med at overdøve vejstøjen.
LÆS OGSÅ | Test: Mazda 3 er her stadig – og den er stadig god
Det, der hjælper allermest på sagen, er nu alligevel økonomien, der er dieseldrønets store force. I løbet af ugens test kører jeg mange motorvejskilometer, hvor CX-60 holder sig i et stabilt leje mellem 18 og 19 km/l. Det er flotte tal, som en flad PHEV kun kan drømme om.
Stod jeg hos Mazda-forhandleren og skulle træffe et blindt valg, kørte jeg derfra i en dieselhakker. Motoren er herlig, og mens den naturligt eliminerer hybridsystemets skævheder, køber den også ekstra berettigelse til CX-60’erens bastante facon.
LÆS OGSÅ | Test: Nissan X-Trail E-Power har komfort som styrke, pris som svaghed
Valget skal dog træffes blindt, uden syn for bankbogens ve og vel, da Mazda CX-60 er dyr som diesel. Hvor CX-60 PHEV kan gafles fra 485.100 kr., skal man af med 643.600 kr. for CX-60 som diesel. En svimlende merpris på 158.500 kr.
Til 643.600 kr. får man ting som 20″ alufælge, varme i rattet, head-up-display og nøglefri betjening, hvilket er et udmærket udstyrsniveau.
Man mangler dog adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap og adaptive LED-forlygter, hvilket i samlepakker bringer prisen faretruende tæt på 700.000 kr., hvor en image-stærk konkurrent som Audi Q5 40 TDI med 204 hk holder til.
Motoren gør ikke bilen perfekt og koster for meget til, at den giver mening for den menige familiedansker. Hvis man derimod er Mazda-mand eller -kvinde til fingerspidserne, har behov for at køre mange kilometer og er villig til at æde den afgiftsbetingede merpris, er diesel dog alligevel det rigtige til CX-60.
Motor: R6 diesel, 3.286 cm3
Ydelse: 200 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 8,4 sekunder
Tophastighed: 212 km/t
Forbrug: 20 km/l
CO2: 129 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 63 kilometer
Mål (L/B/H): 475/189/168 cm
Køreklar vægt: 1.903 kilo
Maks. anhængervægt: 2.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 477-1.726 liter
Pris: 674.500 kr. (CX-60 fås fra 485.100 kr.)
Privatleasing (Udbetaling/mnd. ydelse): 24.995/10.095 kr. (CX-60 fås fra 14.995/6.395 kr.)
Find Mazda CX-60 til salg på Bilbasen:
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.