Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
For længere tid siden, end det føles, boede jeg i USA. Halvandet år midt på Manhattan, midt i det, der for mig altid vil være verdens navle.
New York City og biler er en katastrofal kombination. Det er bedst bare at overlade de tre- og firesporede boulevarder og avenues til yellow cabs, busser, lastbiler og UPS-biler.
SE OGSÅ | Årets Brugtbil 2022 – fem fornuftige i finalen
Adrenalin pumpes automatisk ud i store mængder, når man kører bil på Manhattan. Man skal være hurtig, på vagt i en hel ekstrem grad – og tage masser af chancer.
Men det bedste ved min tid i USA, udover rejser rundt i hele det fantastiske land, meget varieret mad, sære og dejlige mennesker og mange, mange timer gående og cyklende på tværs af New York City, var turene ud af byen.
Det er direkte usmart at leje en bil på Manhattan for at køre ud af byen. Prøv at gøre det en fredag eftermiddag og bare tro på det. Det er så stressende, man får lyst til at parkere bilen og efterlade den, og det koster samtidig en tur med bro eller tunnel væk fra øen.
Jeg opdagede, hvor nemt det var at tage toget til lufthavnen i Newark, New Jersey, som mange danskere kender fra SAS-flyvninger til New York. Derfra er det nemt at køre videre ud i New Jersey, New York, Rhode Island, Connecticut og endnu længere.
SE OGSÅ | Ny Nissan X-Trail – praktisk hybrid til syv personer
I Newark var udlejningsfirmaet Avis altid mit valg. Jeg tog turen så tit, at personalet vidste, hvad jeg var ude efter, så snart jeg kom ind gennem skydedøren. En bil, selvfølgelig, men først en tur rundt på hele parkeringspladsen for at finde den rigtige. Det var som en slikbutik for mig. En god en, hvor tingene ikke feder.
Det var befriende at køre først ud af Manhattan med tog, i forventning om noget fedt at køre i, og så tage den særligt udvalgt bil ud på den hullede freeway. Vejen til alle steder!
Flere gange var det en Ford Mustang, en af gangene en limegrøn Convertible til en tur til Pennsylvania, og flere af gangene kan jeg ikke komme i tanke om, hvad vi kørte ud af Newark i. Sådan er det også med biler i dag. Jeg prøver på et år rigtig mange biler, og der er ikke plads til at lagre de mere ligegyldige i mere end et par år.
SE OGSÅ | Test: Strømført Jeep Wrangler 4xe er svær at forsvare
Jeg husker den mærkelige kombination af SUV og stationcar i Lincoln MKT, som stort set kun blev solgt til brug som limousine, fordi private købere ikke forstod, hvad den gik ud på. Rigtig glad var jeg, da vi kørte til New England i Kia K900 med V8 og alt i luksus – til samme lejepris som jeg skulle give for en Honda CR-V. Ingen hos Avis vidste, hvad K900 var, så prisen var lav.
Der er en bil, jeg husker helt klart. En grå firehjulstrækker, som ikke så ud af meget, men som viste sig at bore sig direkte ind i hjertet på mig – og direkte ind i langtidshukommelsen. Toyota 4Runner.
Toyota 4Runner er ved at bevæge sig til det punkt, hvor den er legendarisk. Selv om den grå bil ikke ser ud af noget særligt. Toyota har lavet den siden 1984, og den første var en modificeret Hilux – altså, uden lad. Amerikanerne som ikke elsker Jeep Wrangler, men elsker tunge chassisrammer og V6’ere uden turbo – men med store overarme – har i mange år haft et lunt forhold til Nissan Xterra og Toyota 4Runner. I Europa har vi den dyre Land Cruiser, i USA har de den folkelige 4Runner og den store Sequoia.
SE OGSÅ | Yeehaw! Så er der en ny Ford Mustang
Ægte firehjulstrækkere, men til en meget lavere pris end terrænbiler som Land Rover Discovery. Xterra sælger Nissan ikke mere, men Toyota vover ikke at trække stikket på 4Runner – og konstant godt salg giver penge i kassen.
Bilen jeg kørte til Watkins Glen ved Finger Lakes – 11 aflange søer i det nordlige af staten New York – i dengang i maj 2014, var resultatet af et nyligt facelift. 4Runner ser også sådan ud i dag, otte og et halvt år senere. I dag har den en masse aktive sikkerhedssystemer – den er jo fra Toyota – og et lidt friskere infotainmentsystem.
Jeg husker 4Runner og turen nordpå helt tydeligt. Fordi jeg følte, der i 2014, at 4Runner var helt perfekt uperfekt. Den er lavet til slid og slæb, og den er lavet til at holde årtier. Den er som et levende fossil, som noget fra en fjern fortid, hvor revolutionen heldigvis er udeblevet.
Derfor kører den dovent og tungt, den mellemstore firehjulstrækker. Den slår lidt i rammen, når den falder i dybe huller, og styretøjet er 100 procent, som det skal være i en rigtig firehjulstrækker: Langsomt, roligt, stabilt. Så er der ingen overraskelser, når en træstub prøver at flå rattet fra dig.
SE OGSÅ | Scout er et “nyt” VW-mærke kun til USA
Det står helt tydeligt. Intet, absolut intet, knirkede, selv når undervognen slog sig, og 4Runner SR5 4×4, som både dengang og i dag er den billigste udgave (firehjulstræk koster 14.000 kr. ekstra), var Toyota-soliditet, -kram og -historie rullet sammen i en dejlig og kantet SUV.
Med den elektrisk sænkbare bagrude kørt ned, lun forårsluft og vinmarker alle steder trillede vi rundt nogle dage i Finger Lakes-området. 4-liters V6’eren kørte, og kører stadig, men en langsomt, men dog sikkert, tænkende 5-trins automatgearkasse. Jeg husker motoren som en klassisk, no-nonsense V6-motor, hvor bundtrækket kom fra stor slagvolumen.
Jeg vil aldrig have en gammel Land Rover Defender, og jeg skal aldrig nogensinde have en gammel Jeep Wrangler. Men 4Runner gik rent ind, og jeg er tit en tur forbi mobile.de for at se, hvad der har sneget sig til Tyskland fra verden udenfor Europa.
SE OGSÅ | Stærke priser på Toyota Corolla Cross Hybrid med 197 hk
Der er en del 4Runner af den anden og tredje generation til salg, og jeg kan få en ny leveret fra USA til 100.000 euro. Før moms og afgifter. Lige nu er der også en 2017’er med TRD Pro-off-road-pakke til salg til 40.551 euro, så 300.000 kr. uden moms og afgift.
En ny koster, derovre i USA, omkring 325.000 kr. Jeg tror, jeg venter et par år med at kigge igen. Det gør ikke så meget, for 4Runner forsvinder ikke ud af min hukommelse.
SPECIFIKATIONER
Toyota 4Runner 4,0 SR5 4X4 (årgang 2022)
Motor: V6, 3.956 cm3
Ydelse: 273 hk/377 Nm
0-100 km/t: Cirka 7,5 sekunder
Tophastighed: 184 km/t
Forbrug: 7,2 km/l
Mål (L/B/H): 483/193/182 cm
Køreklar vægt: 1.996 kilo
Bagagerumsvolumen: Op til 2.540 liter
Pris i USA: 310.000 kr. (4Runner fås fra 296.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.