Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Der er et stort spring fra det vi nu kender som de prisbillige Tesla-modeller, discountmodellerne Model 3 og Model Y, til de ældre og større modeller Model S og Model X. 330.000 kr. for en Model 3, 375.000 kr. for en Model Y – direkte i hjertet af det danske nybilsmarked.
Model S giver Tesla en langt større gevinst, når de sælger en til en dansk kunde, for under 1,3 millioner kr. er der ingen S-model. Det er i grunden ikke så underligt, at det er noget særligt at se en ny Model S på dansk grund.
LÆS OGSÅ | Tesla fortsætter priskrigen: Model 3 nu fra 329.990 kr.
Rigtig meget er sket med den store Tesla siden starten i 2012. Designet er nu for anden gang filet til, og et helt nyt interiør åbenbarer sig, når man åbner døren. Men så skelsættende som Plaid-modellen har ingen Model S-nyhed været, siden Ludicrous Mode og vild acceleration gjorde elbilen til en dragracer.
Model S Plaid er en hyper-elbil i en kategori for sig. Mercedes AMG EQS 53 og NIO ET7 er super-sedaner på el, men Plaid stryger forbi de to. 1.020 hk er over de flestes forstand, men det er også et tal uden virkelig mening.
Under det mere end 10 år gamle Model S-design gemmer sig tre elmotorer med kulfiberindkapslede rotorer, og mens kunderne aldrig kommer til at se den dyre kulfiber, bliver de mindet om den ved at kigge på bagsmækken. På den sidder en elegant integreret kulfiberspoiler. Den vil være ganske effektfuld, forestiller jeg mig, hvis planen er at efterprøve topfarten på 322 km/t, som Plaid-modellen kan opgraderes til.
Luftaffjedring er standard, og den er også nødvendig for at sænke Model S til et niveau, så den er så tæt på asfalten som muligt, når Plaid-køreindstillingen er valgt. Basisindstillingen Chill er til den mest afslappede kørsel, Sport til rigeligt kvikke øjeblikke og Plaid til højeste alarmniveau.
Et lille symbol, en raket der ligner en mikroskopisk Astronaut-is, på den store infotainmentskærm, lagt ind som sin egen lille fest under de andre køreindstillinger, frigør acceration fra himmel eller helvede. Alt efter om man elsker uforståelig acceleration eller hader, når bybussen forlader et stoppested for hurtigt.
LÆS OGSÅ | Tesla rykker: Over 1.000 nye Model Y i februar
2,1 sekund er så lille en tidssekvens, at den er svær at bruge til ret meget. Den er der, og så er den væk, før man sådan rigtig er i gang med at tælle. De kun lige akkurat mere end 2 sekunder kan bruges til at lamme hjernen i Model S Plaid, når den er varmet op og klar til Drag Strip-mode.
Det kræver træning at være koncentreret og helt bevidst ved så vild acceleration. Man skal styre bilen og sig selv, og jeg regner med, at Plaid-modellen er udviklet til astronauter, jagerpiloter og Formel 1-kørere, for de er vant til at lade hjerne og krop oversvømme af vild acceleration.
Hvis du finder et sted i Danmark, der ikke er en lukket bane, hvor det er muligt og fornuftigt at lave 0-100 km/t i Model S Plaid, så er du heldig – og helt sikkert på kant med loven. Langt ude på landet i tyndt befolkede egne af landet er det nok en god idé at starte. Jeg tror, der står vanvidskørsel skrevet et sted på den amerikanske elbil, hvis man ser ser efter længe nok.
Model S Plaid er til 1,46 millioner kr. langt fra de biler fra Tesla, danskerne køber, så selvfølgelig skal den være meget bedre på en række punkter. Den er umådeligt meget hurtigere, og så kommer den med en kørekomfort, som ligger langt over Model 3 og Model Y. Luftaffjedring, længere akselafstand og et styretøj, som ikke overreagerer, gør den rimeligt smidig i undervognen og godmodig på motorvejen.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Roadster er grundstenen i Tesla-imperiet
Med seneste facelift falder Model S (og Model X) ind i geledderne og kommer med et interiør, som er meget lig det, mange kender fra de mindre modeller, men alligevel ikke helt. Kæmpe fritstående skærm i midten, som styrer 99 procent af alle funktioner, men i modsætning til i 3 og Y får man en regulær digital instrumentering foran rattet – og så en midterkonsol beklædt med noget, der må være mikrofiber, klar til opladning af to smartphones på samme tid.
Jeg finder det besynderligt, at man skal vælge gear, nærmere betegnet køreretning, ved at køre fingeren op eller ned på en smal stribe på den store skærm. Fingrene rammer ikke altid præcist nok, og hvis jeg har lyst til at have handsker på, fordi det er hundekoldt i bilen, kommer jeg ingen steder. Det kan skærmen ikke klare.
Hvis de 1.020 hk i Plaid er det, der sluger mest opmærksomhed, så ligger rattet meget tæt på. Det er ikke et rat, som vi kender rattet, men et yoke. Det er som roret på et fly, for der er ingen øverste krans, som dækker instrumenteringen. Genialt, for så kan ingen køre med hånden liggende øverst på rattet, som kun er med til at gøre bilen ustabilt.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suveræn
Det geniale er i virkeligheden idioti. Eftersom man skal dreje lige så mange omgange for at vende Model S, som man skal dreje andre biler, kommer rattet langt rundt, og hænderne griber ud i luften. Hvis udvekslingen var variabel, kunne det måske give mening med roret, men jeg vænner mig ikke til det. Der er frit valg mellem et almindeligt rat og det her, så vælg med omhu.
Der er ikke frit valg, når det kommer til samlekvalitet. Man må tage Model S, som Tesla leverer den. Og testbilen hænger ikke godt nok sammen til at være en bil til halvanden million. Fordøren flugter ikke med bagdøren, og bagklappen ryster og støjer, når el-motoren lukker den. Når den så er lukket, sidder den skævt mod karrosseriet. Det skal være bedre – så er den ikke længere.
Toyota BZ4X beviser, at man kan lave en elbil med et helt ordinært temperament og et ekstraordinært, ufatteligt højt forbrug. Tesla Model S Plaid beviser, at man kan lave en elektrisk raket, der kun nipper til elektronerne.
Plaid vejer næsten 2,3 tons, og godt nok er designet perfektioneret i aerodynamikkens tegn gennem årene, men jeg har svært ved at forklare, hvordan den balstyriske elbil med 1.020 hk kan nøjes med cirka 21 kWh for hver 100 kilometer.
Det meste af min test foregår over hundredevis af kilometer på landevej og motorvej, og alligevel bruger Model S Plaid strøm på niveau med en VW ID.5. Når det kommer til effektivitet, og selvfølgelig det tilgængelige ladenetværk, kan ingen endnu komme i nærheden af Tesla.
LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk
Men Model S Plaid har det problem, at den ligger i en prisklasse, hvor ingen skal overse de mangler og fejl, den fraværende finesse, som man i værste fald kan leve med ved en Model 3 til 330.000 kr. Til 1,5 million skal den være lækker og samlet til perfektion, men det er den ikke.
BMW i7 har til en sammenlignelig pris cirka halvt så mange hestekræfter, men de 1.020 hk i en Model S Plaid er alligevel en helt forskruet mængde – og i7-samlekvaliteten får Model S til at ligne en elbil, der burde koste det halve. Kræfter er kun en del af historien, og 1.020 hk gør ikke uden videre en perfekt elbil.
SPECIFIKATIONER
Tesla Model S Plaid
Motor: Elmotorer (i alt tre)
Ydelse: 1.020 hk/1.420 Nm
0-100 km/t: 2,1 sekunder
Tophastighed: 322 km/t
Forbrug: 18,7 kWh/100 km
Batteristørrelse: 95 kWh
Rækkevidde: 600 kilometer
Mål (L/B/H): 497/196/145 cm
Køreklar vægt: 2.265 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 793 liter (inkluderer rum foran)
Pris: 1.458.096 kr. (Model S fås fra 1.275.696 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Brugte Tesla Model S til salg på Bilbasen
Se flere brugte Tesla Model S til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.