januar 17, 2020

Test: AMG C 43 Coupé og det billige medlemsskab

Navnet AMG vækker store forventninger, og når det sidder på en mørkegrå C-Klasse Coupé med sorte fælge, får vi julelys i øjnene. Men Mercedes-AMG C 43 Coupé burde slet ikke hedde AMG.

Af: Morten Bek / d. 20. januar 2020

AMG er mere end bare et navn for de mest muskuløse biler hos Mercedes. Det er en klub, man køber medlemsskab til, og hvor medlemmerne føler sig som noget særligt. De forventer også noget helt særligt af sine biler, som har håndbyggede, vilde motorer og øredøvende lyd fra udstødningen.

Mercedes-AMG udvikler sig hastigt og kraftigt, og fra at have haft få kernemodeller, har hus-tuneren hos det tyske luksusmærke et stort modeludbud, fra A-Klasse til S-Klasse og Geländewagen. Når en AMG buldrer forbi på gaden, er det ikke så usædvanligt, som det var engang. Så skulle man være i tvivl om, hvorvidt kundegrundlaget er der, skal man bare tage skyklapperne af.

Vi elsker de store V8’ere fra AMG, men vi har det svært med prisskilte, som alt for nemt siger 2 millioner kroner. Hvis man kan leve med en sekscylindret AMG, står C 43 klar med 390 hk og priser fra godt og vel det halve.

Hvad står C 43 for?

De fleste bilglade kan hurtigt kæde tallet 63 sammen med AMG. I 00’erne var AMG’erne med tallet 63 på bagsmækken de vilde, voldsomme, virile biler med en V8-sugemotor på 6,2 liter (tæt nok på de 6,3 liter, navnet hentyder til), som fik dem til at lyde som brølende amerikanerbiler. 63’er-motoren er legendarisk.

I dag er det umuligt at afkode motorstørrelse og cylinderantal ved at se på tallet på AMG’ernes bagende; C 63 har en 4-liters motor, A 45 en 2-liters motor – og vores testbil, en C 43 Coupé, kører med en 3-liters V6’er. Jep, en 45-model har en langt mindre motor end en 43, så det er svært at finde mening.

C 43 4Matic med 3-liters V6-benzinmotor med 390 hk giver fuld adgang til AMG-klubben. Men det er en anden klub, end da AMG lavede 190’ere i små doser. For overblikkets skyld kan vi dele klubben op i tre medlemsskaber: Guld-medlemmer kører sportsvognen GT og 65-serien med V12. Sølvmedlemmerne kører 45’erne og 63’erne (fx A 45 og E 63 S). Og så bronzemedlemsskabet til kunder med fx A 35 og vores C 43. Bronzemedlemmer har ikke en håndbygget AMG-motor, som man har længere oppe i hierarkiet.

Er den dynamisk?

C 43 Coupé med sit vindglatte, brede karrosseri og rene design er en kraftig type at se på. For at man ikke skal glemme det, har den fire store basuner til udstødningen, biturbo-emblemer på siden og, i testbilens tilfælde, en “Night-pakke”, hvor det meste krom er skiftet ud med mørke detaljer. Men forfra har vi svært ved at se, at her kommer mere end en C 220 d med AMG Line-pakke. Den kører langt nemmere under radaren end storebror C 63.

Mens AMG stort set laver alt om i forhold til standardbilerne, når de skal lave en “ægte” AMG som C 63, så går de ikke så langt med C 43. C 43 kan ikke forbløffe med ultrapræcist styretøj eller virkelig pirrende køreegenskaber. Den har fine køreegenskaber, et aktivt firehjulstræk og sågar udmærket affjedring på de monterede 19”. Men man føler sig ikke hensat til en helt anden bil end i en standard C-Klasse. Det gør man i C 63.

Vejgrebet er selvsagt fremragende med firehjulstræk. Men med træk på alle fire kan man glemme alt om spektakulære igangsætninger med udskridninger, dækrøg og øvrige drengestreger.

Motoren lyder for en AMG ret standard ud gennem udstødningen, og V6’eren med biturbo skyder gladeligt op i omdrejninger og stiller med store overarme i kraft af 520 Nm i et bredt område fra 2.500 til 5.000 o/min.

C 43 Coupé føles ikke spektakulær, og hvis man har været bag rattet af en C 400, der har samme motor med en lavere ydelse på 333 hk, er 43’eren bare ikke helt så speciel, som den burde være. Den burde slet ikke klæde sig som en ægte AMG, men i stedet hedde noget som C 400 Sport. Vi er dog godt klar over, at AMG-navnet er noget, der har betydning for kunderne, også selvom de kun er bronzemedlemmer. Forventningerne er simpelthen lavere til en ikke-AMG.

Hvad koster AMG C 43, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Selvom C 43 Coupé 4Matic er et stykke fra at være en AMG, som vi kender dem, så har vi stadig med en specialbil at gøre. Og den koster mere end dobbelt så meget som en C-Klasse 200. Prisen er 1.054.098 kr. for coupéen (sedanen koster under 1 mio. kr.), og i forhold til, at vi har med et luksusmærke at gøre, 390 hk og et lavere værditab, end hvis man køber en Kia Stinger, er prisen ikke grotesk. Den testede bil har dog ekstraudstyr for cirka 300.000 kr., så det går hurtigt i retning af C 63 med 476 hk, som koster fra 1.578.098 kr. C 63 er dog heller ikke direkte veludstyret, så prisen på den stiger også hurtigt.

Anbefalingen herfra: Enten en C 63 eller en C 400 4Matic Coupé med 333 hk til 893.098 kr. C400 er en ulv i fåreklæder. C 43 er et får med lidt for løse ulveklæder.

C 43-modellerne blev introduceret i 2016, hvor V6’erne havde 23 hk færre end i dag; et facelift har i mellemtiden giver blandt andet flere kræfter. C 43 hænger ikke på træerne som brugt, men en søgning på Bilbasen giver alligevel et udvalg på over 30 biler, da vi forsøger os midt i januar. Der er flest stationcars og cabrioleter, men også enkelte C 43 Coupé. Eksempelvis en sort fra starten af 2018, med en del ekstraudstyr og kun 11.000 kilometer på tælleren. Prisen er 849.900 kr., mens en stationcar fra 2017 (kørt 60.000 km) fås til mere beskedne 654.900 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS