44 procent valgte en elbil i november
Salget af nye biler i Danmark går over al forventning, og i november blev der indregistreret 25 procent flere nye biler. 44 procent valgte en bil på el – og mange af dem, igen, en Tesla.
Af: Morten Bek / d. 20. januar 2020
AMG er mere end bare et navn for de mest muskuløse biler hos Mercedes. Det er en klub, man køber medlemsskab til, og hvor medlemmerne føler sig som noget særligt. De forventer også noget helt særligt af sine biler, som har håndbyggede, vilde motorer og øredøvende lyd fra udstødningen.
Mercedes-AMG udvikler sig hastigt og kraftigt, og fra at have haft få kernemodeller, har hus-tuneren hos det tyske luksusmærke et stort modeludbud, fra A-Klasse til S-Klasse og Geländewagen. Når en AMG buldrer forbi på gaden, er det ikke så usædvanligt, som det var engang. Så skulle man være i tvivl om, hvorvidt kundegrundlaget er der, skal man bare tage skyklapperne af.
Vi elsker de store V8’ere fra AMG, men vi har det svært med prisskilte, som alt for nemt siger 2 millioner kroner. Hvis man kan leve med en sekscylindret AMG, står C 43 klar med 390 hk og priser fra godt og vel det halve.
De fleste bilglade kan hurtigt kæde tallet 63 sammen med AMG. I 00’erne var AMG’erne med tallet 63 på bagsmækken de vilde, voldsomme, virile biler med en V8-sugemotor på 6,2 liter (tæt nok på de 6,3 liter, navnet hentyder til), som fik dem til at lyde som brølende amerikanerbiler. 63’er-motoren er legendarisk.
I dag er det umuligt at afkode motorstørrelse og cylinderantal ved at se på tallet på AMG’ernes bagende; C 63 har en 4-liters motor, A 45 en 2-liters motor – og vores testbil, en C 43 Coupé, kører med en 3-liters V6’er. Jep, en 45-model har en langt mindre motor end en 43, så det er svært at finde mening.
C 43 4Matic med 3-liters V6-benzinmotor med 390 hk giver fuld adgang til AMG-klubben. Men det er en anden klub, end da AMG lavede 190’ere i små doser. For overblikkets skyld kan vi dele klubben op i tre medlemsskaber: Guld-medlemmer kører sportsvognen GT og 65-serien med V12. Sølvmedlemmerne kører 45’erne og 63’erne (fx A 45 og E 63 S). Og så bronzemedlemsskabet til kunder med fx A 35 og vores C 43. Bronzemedlemmer har ikke en håndbygget AMG-motor, som man har længere oppe i hierarkiet.
C 43 Coupé med sit vindglatte, brede karrosseri og rene design er en kraftig type at se på. For at man ikke skal glemme det, har den fire store basuner til udstødningen, biturbo-emblemer på siden og, i testbilens tilfælde, en “Night-pakke”, hvor det meste krom er skiftet ud med mørke detaljer. Men forfra har vi svært ved at se, at her kommer mere end en C 220 d med AMG Line-pakke. Den kører langt nemmere under radaren end storebror C 63.
Mens AMG stort set laver alt om i forhold til standardbilerne, når de skal lave en “ægte” AMG som C 63, så går de ikke så langt med C 43. C 43 kan ikke forbløffe med ultrapræcist styretøj eller virkelig pirrende køreegenskaber. Den har fine køreegenskaber, et aktivt firehjulstræk og sågar udmærket affjedring på de monterede 19”. Men man føler sig ikke hensat til en helt anden bil end i en standard C-Klasse. Det gør man i C 63.
Vejgrebet er selvsagt fremragende med firehjulstræk. Men med træk på alle fire kan man glemme alt om spektakulære igangsætninger med udskridninger, dækrøg og øvrige drengestreger.
Motoren lyder for en AMG ret standard ud gennem udstødningen, og V6’eren med biturbo skyder gladeligt op i omdrejninger og stiller med store overarme i kraft af 520 Nm i et bredt område fra 2.500 til 5.000 o/min.
C 43 Coupé føles ikke spektakulær, og hvis man har været bag rattet af en C 400, der har samme motor med en lavere ydelse på 333 hk, er 43’eren bare ikke helt så speciel, som den burde være. Den burde slet ikke klæde sig som en ægte AMG, men i stedet hedde noget som C 400 Sport. Vi er dog godt klar over, at AMG-navnet er noget, der har betydning for kunderne, også selvom de kun er bronzemedlemmer. Forventningerne er simpelthen lavere til en ikke-AMG.
Selvom C 43 Coupé 4Matic er et stykke fra at være en AMG, som vi kender dem, så har vi stadig med en specialbil at gøre. Og den koster mere end dobbelt så meget som en C-Klasse 200. Prisen er 1.054.098 kr. for coupéen (sedanen koster under 1 mio. kr.), og i forhold til, at vi har med et luksusmærke at gøre, 390 hk og et lavere værditab, end hvis man køber en Kia Stinger, er prisen ikke grotesk. Den testede bil har dog ekstraudstyr for cirka 300.000 kr., så det går hurtigt i retning af C 63 med 476 hk, som koster fra 1.578.098 kr. C 63 er dog heller ikke direkte veludstyret, så prisen på den stiger også hurtigt.
Anbefalingen herfra: Enten en C 63 eller en C 400 4Matic Coupé med 333 hk til 893.098 kr. C400 er en ulv i fåreklæder. C 43 er et får med lidt for løse ulveklæder.
C 43-modellerne blev introduceret i 2016, hvor V6’erne havde 23 hk færre end i dag; et facelift har i mellemtiden giver blandt andet flere kræfter. C 43 hænger ikke på træerne som brugt, men en søgning på Bilbasen giver alligevel et udvalg på over 30 biler, da vi forsøger os midt i januar. Der er flest stationcars og cabrioleter, men også enkelte C 43 Coupé. Eksempelvis en sort fra starten af 2018, med en del ekstraudstyr og kun 11.000 kilometer på tælleren. Prisen er 849.900 kr., mens en stationcar fra 2017 (kørt 60.000 km) fås til mere beskedne 654.900 kr.
Salget af nye biler i Danmark går over al forventning, og i november blev der indregistreret 25 procent flere nye biler. 44 procent valgte en bil på el – og mange af dem, igen, en Tesla.
En kompakt SUV bliver den mindste elbil fra Toyota, og den kommer på markedet i 2024 med valg mellem to batteristørrelser – og med mulighed for firehjulstræk.
Denne Ugens fund er en potent Mercedes SLK55, der er meget mere end bare frisørens første valg.
Dejligt, at Hyundai Kona er mere voksen og rummelig, men benzinudgaven med 198 hk og hele N Line-molevitten er simpelthen for dyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark i 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Bilbasen FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 5. december 2023) Elbiler i Danmark i […]