Den nye C-Klasse er blevet stoppet til bristepunktet med et batteri på 25,4 kWh. Det giver mulighed for over 100 kilometer på strøm i plug-in hybriden, men ikke alt er så rosenrødt
TEKST OG FOTO Morten Bek
Den første Nissan Leaf havde et batteri på 24 kWh. Den elektriske hatchback havde ingen forbrændingsmotor at falde tilbage på. Det har til gengæld Mercedes-Benz’ nyeste plug-in hybrid, den nye C-Klasse, som har et batteri større endnu: 25,4 kWh.
Ingen kunne komme ret langt i den første Leaf. En rækkevidde præget af stærk fantasi, målt efter den daværende NEDC-norm, fik tallet op på 175 kilometer. Virkeligheden så mere dyster ud, og en opladning gav ikke mere end 100-120 kilometer på en kold dag.
Med sit store batteri løber den elektrificerede C 300 e op til 111 kilometer på en opladning. Det tal gælder sedanen, men testens stationcar gør det næsten lige så imponerende. Op til 107 kilometer på en opladning. Så stort et batteri har kun Mercedes-Benz proppet ind i en så “lille” bil.
Ærkerivalerne fra München, BMW, er nået til et batteri på 11,2 kWh i 330e, så med den elektriske rækkevidde i konkurrenten er omkring 60 kilometer. Næsten dobbelt op på rækkevidde, så også dobbelt så god?

Luftaffjedring og høj vægt
Et stort batteri lader sig ikke bygge ind uden at det kan ses – og mærkes. Den på ingen måde imponerende rummelighed i den nye C-Klasse bliver presset yderligere af batteriet. Ingeniørerne er lykkes med at pakke det dybere i bagagerummet, så den gamle C-Klasse-plug-ins meget høje kant ikke følger med over.
Der er en lille pukkel ved kofangeren, men ikke mere. Der er ingen plads under gulvet til ladekablet, så det kører man rundt med i en kasse.
Som stationcar har C 300 e plads til 360 liter, som er et plus på 45 liter i forhold til den gamle. Stadig 130 liter mindre end bilen ville have, hvis den kørte udelukkende på benzin eller diesel – og færre liter end i den nye Skoda Fabia. Men, for hvad det er værd, for jeg tror ikke, noget menneske står med valget mellem de to modeller, så det er bare mig, der tænker højt.

Batteriet er altså usædvanligt stort. Det gør C-Klassen til noget af en moppedreng. Som stationcar presser C 300 e 2.120 kilo mod asfalten, før du overhovedet pakker den til med barnesæder, sportstasker eller kæledyr.
Den vejer 410 kilo mere end benzinversionen C 200. Det svarer til, at man altid kører rundt med vægten af fem voksne mænd, som man ikke kan slippe af med.
Det kræver forstærkning og ændringer i undervognen. Som de eneste nye C-Klasser har plug-in hybriderne luftundervogn, selv om det godt nok kun er ved bagakslen. Den fungerer både som niveauregulering og værn mod kiloenes ødelæggelse af affjedringskomforten.
Kraftig med tendens til hidsighed
Måske jeg er miljøskadet, måske jeg bare er (for) fintfølende. Sidste efterår kørte jeg den nye C-Klasse i basistrim med dieselmotor og 200 hk. Den har balance hele vejen i gennem, fra dæmpning af undervogn til lethed i styretøjet og udlevering af motorkraften.
Det er ikke sådan, jeg oplever den nye plug-in hybrid. Det lette styretøj passer ikke helt til, at bilen nu er rigtig tung og derfor reagerer mere sløvt. Rygraden i bilen, altså undervogn og affjedring, fungerer mere trægt.
Affjedringen er oftest udmærket, og på motorvejen er der Benz-typisk komfort og stabilitet. Men kør de små 17” hjul over nogle rå og lappede veje, og så er C 300 e en hård og forvirret type.

Bremserne er usædvanlige. Bremselængden er helt sikkert i orden, for de er kraftige, men fra første tryk på pedalen til man når i bund, sker der mystiske ting. Bilen starter med kraftig regenerering, altså med at samle strøm til batteriet, og pludselig bider selve bremsesystemet til.
Først føles det som at træde i budding, hvor der sker meget lidt. I næste øjeblik overreagerer bremserne, så opbremsningen bliver for hård.
C-Klassen er ikke i top, hvis jeg skal sætte den ind i det samlede felt af plug-in hybrider. Den er kraftig og står på sin egen lille bjergtop med sin lange rækkevidde. Den har så også en meget støjende og rå benzinmotor, som gør bilen næsten hidsig, og biler med langt bedre samspil mellem forbrændingsmotor og elmotor er set.







Hurtig opladning
Monsterbatteriet i C-Klassens bagparti kan i nogen grad gøre op for den upolerede oplevelse af benzinmotor og bremser. 107 kilometer? Hvis du kører meget langt med 40-60 kilometer i timen. Måske. Men jeg sjusser mig frem til, at 70-90 kilometer på en opladning, hvis landevej og by blandes sammen, kan lade sig gøre. Det er tal, hvor konkurrenterne slet, slet ikke kan være med.
Heller ikke, når det kommer til opladning. Ekstraudstyrslisten indeholder mulighed for at tilkøbe DC-opladning til C 300 e. For 8.127 kr. kan du lade med 55 kW ved en lynlader, så batteriet er toppet helt op i løbet af en halv times tid. I standardversionen kan der lades med op til 11 kW, som er rigeligt, hvis man kun lader ved boksen hjemme i indkørslen.
Om det er ekstraudstyr, der er værd at vælge med, afhænger lige så meget af beskatningen. C 300 e stationcar er prissat uden for rækkevidde for mange (fra lige under 540.000 kr.), men firmabilister kan få plug-in hybriden med den lange el-rækkevidde fra 466.100 kr.
Det er lidt dyrere end BMW 330e Touring (439.832 kr.), men hvis lang rækkevidde på el er det højeste ønske, er det en tæt på ligegyldig merpris. Hvis rækkevidde kommer i anden eller tredje række, så har 3-serien et federe interiør og bedre køreegenskaber.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-Benz C 300 e stationcar
Motor: R4 benzin, 1.999 cm3 + elmotor Ydelse: 313 hk/550 Nm 0-100 km/t: 6,2 sekunder Tophastighed: 240 km/t Forbrug: 166,7 km/l CO2-udledning: 14 gram/km Rækkevidde på el: 107 kilometer Mål (L/B/H): 475/182/146 cmBagagerumsvolumen: 360-1.375 liter Pris: 536.000 kr. (C-Klasse fås fra 525.900 kr.)