Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST OG FOTO Morten Bek
En åben bil er den ultimative luksus. Det er den bil af alle typer, man køber mindst for de praktiske egenskaber – og den man køber mest for følelsen af at gøre noget godt for sig selv. En cabriolet har det med at være meget upraktisk, og den kører med en kaleche med små motorer og stof, som bestemt ikke holder evigt.
Det er småting i det store, åbne billede. Hvad gør man ikke for fornøjelsen ved at køre med taget nede? Måske bare nogle få timer hver uge, når man er heldig, at solen kigger frem. Det er en smart måde at få ekstra D-vitaminer på.
Der er næsten ingen regulære cabrioleter tilbage i forhold til det udvalg, der var for 15-20 år siden. Man er speciel – og rigtig god ved sig selv – hvis man er en af de få, der vælger at købe en ny åben bil.
I den mellemstore klasse har Audi lagt A5 Cabriolet på hylden. Tilbage er nu en faceliftet BMW 4 Cabriolet, der i Danmark kun kommer med firehjulstræk og 374 hestekræfter – og så den helt nye Mercedes CLE Cabriolet.
Før havde Mercedes en C-Klasse Cabriolet og en E-Klasse Cabriolet. Det ville være for dyrt og uholdbart igen at lave en af hver, så de er slået sammen til CLE Cabriolet. Samme manøvre, bare lidt mere regulært, end den periode, hvor Mercedes klædte en C-Klasse Cabriolet ud som en E-Klasse og solgte den som sådan.
CLE Cabriolet er større end de udgåede C- og E-modeller, og den er lidt større end BMW 4 Cabriolet. Til gavn for det ellers altid oversete bagsæde, skal jeg love for. Hvor den gamle C-Klasse Cabriolet og 4-serie Cabriolet havde/har bagsæde for syns skyld, har CLE Cabriolet et, der kan rumme et par voksne mennesker. Det er nok ikke fordi, man vil køre rundt fire personer hele tiden, men muligheden er der, og den er guld værd.
Mercedes har flere gange været først med nye tiltag i åbne biler, der gør, at man kan køre taget ned og køre rundt uden træk, kulde og turbulens. CLE Cabriolet har det hele: Airscarf, der fungerer som et varmt halstørklæde ved at sende varm luft ud under nakkestøtterne. Aircap, der er en spoiler med net, som kan køres op fra den øvre del af forruderammen, så vind og støj dæmpes. En stor netskærm, som kører op bag bagsædets nakkestøtter for at give en vindstille tur.
Man kan undlade at bruge alle de elektrificerede hjælpemidler, hvis man ikke skal pakkes ind, når man kører åben bil. Så ser man dem ikke, lægger ikke mærke til dem. Men at man kan vælge og dermed køre med vindstille eller storm i kabinen er fantastisk. Det gør CLE Cabriolet til en cabriolet til alle årstider.
Jeg er ikke med på det, Mercedes har gang i med materialer, farver og kvalitet i de nyere modeller. Jeg er kommet for at køre luksusbil, ikke for at opleve farverige lys i Tivoli eller paneler og knapper, der skinner og virker til at have en snarlig udløbsdato.
Farver og sammensætninger er afhængige af, hvad man vælger blandt de mere eller mindre vulgære kulører til stemningsbelysningen – og afhængige af, hvor mange penge man vil smide i projekt CLE Cabriolet. Der er paneler i forskellige træsorter, med eller uden pynt, og der er læder og kunstlæder i mange farver.
LÆS OGSÅ | Mercedes: Kongen af lavt forbrug i elbiler?
Testbilens lysebrune kunstlæder og mørke, matte træindlæg er en sammensætning, der spiller fornemt sammen med metallakken Grafitgrå og den sorte kaleche. Hvis den sorte kaleche er for konservativ, så kan man vælge en laber rød eller en stilig mørkegrå. Til 3.485 kr. er det noget af det billigste ekstraudstyr, man kan købe til en Mercedes.
Jeg har det svært med de aflange touch-overflader i rattet til at styre en hel masse ting med. De skal væk, og det skulle hellere have været i går end dag. Nogle gange rammer man noget, man slet ikke ville, og så stiller man på noget, man ikke ved, hvordan man ændrer på.
Rattet er en skamplet på en uhyre skarp, fin digital instrumentering og et infotainmentsystem, som Mercedes har haft stort held med. På få år er strukturen blevet så forfinet og forbedret, at menuerne nu er nemmere end hos eksempelvis hos Audi. Til min store glæde er der et lille hastighedsskilt i venstre side øverst af infotainmentsystemet, hvor hastighedsadvarslen slås fra med et enkelt, let tryk.
Lige nu er vi i en tid, der er et lavpunkt for cabrioleterne. De sælger ikke, som de gjorde engang. SUV’erne har taget over som statussymbol. Og så er udfoldelsen af elektrificeringen ikke nem i en cabriolet, som i forvejen er tungere end en lukket model. CLE Cabriolet er 135 kilo tungere end CLE Coupé, og med 2.080 kilo i køreklar stand er den store cabriolet bestemt ikke let. Put et meget stort batteri i, og en cabriolet på tre tons viser sig som skrækbillede.
For CLE Cabriolet er der langt til elektrificering, selv om den er startet i det små. Med en lille elmotor med 23 hestekræfter til let understøttelse af forbrændingsmotoren. Det bedste ved elmotoren er, at den giver det mest smidige start-stop-system, man kan drømme om.
Det og så en sekscylindret motor på 3 liter, hvor cylindrene sidder på række og på langs i motorrummet. Den er, kort sagt, forbløffende lækker. Den er smidig, lyder som en mild torden og trækker så jeg glemmer, hvad det lige er, der er så godt ved en elmotor.
Med dens 381 hestekræfter, plus de små heste fra elmotoren, er man ikke ved sine fulde fem, hvis man betaler 210.000 kr. ekstra for AMG 53-udgaven med 449 hestekræfter.
Måske det er motoren, måske det er styretøjet, måske det er det lave karrosseri. CLE Cabriolet kører som en sportsvogn, der ivrigt går ind i svingene og uproblematisk omsætter dem til ren køreglæde. CLE 450 4Matic Cabriolet er luksuriøs, aldeles velkørende og åben for store fornøjelser hele året.
Det er en speciel oplevelse at køre åben bil, og desværre bliver der færre og færre af de åbne modeller. Mens der er flere grunde til det, så er det fantastisk at opleve, hvor attraktiv og velfungerende den nye Mercedes CLE Cabriolet er.
CLE Cabriolet er sportslig, elegant, luksuriøs og hurtig. Den skal have den sekscylindrede 3-liters motor for at være fuldendt, og det betyder, man skal have den store pung op af lommen. Ja, det skulle man alligevel, for selv den billigste CLE Cabriolet (en diesel!) koster rundt regnet en million.
Den tyske cabriolet har meget få svage punkter. Den er en køreoplevelse, man bare vil have mere af.
Mercedes-Benz CLE 450 4Matic Cabriolet
Motor: R6, 2.999 cm3
Ydelse: 381 hk + 23 hk fra el/500 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,5 km/l
CO2-udledning: 180 gram/km
Mål (L/B/H): 485/186/142 cm
Køreklar vægt: 2.080 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 295 liter
Pris: 1.256.900 kr. (CLE Cabriolet fås fra 953.955 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.