Test og anmeldelser

Wellness på hjul: Mercedes sætter strøm til fremtidens ministerbil

Af i Test og anmeldelser
Om 12 år er det slut med at købe benzin- og dieselbiler. I hvert fald hvis det står det til den danske regering. Men hvad skal ministrene så køre i? Mercedes-Benz mener at have svaret, så vi er taget til Stuttgart for at prøve nyeste generation af Mercedes’ hybridsystem – selvfølgelig i den største model.

Tekst: Jacob Dalby / Foto: Mercedes-Benz
Sted: Stuttgart / Dato: 16. oktober 2018

Både C-, E- og S-Klasse nyder godt af tredje generation af Mercedes’ hybridsystem, der nu bærer mærket EQ-Power. Det nye hybridsystem giver specielt én fordel; At kombinere lydløs og emmisionsfri kørsel i byen og på kortere ture med fleksibiliteten og rækkevidden fra benzinmotoren.

Mercedes’ flagskib, S-Klasse, er i forvejen benchmark når det kommer til luksusfølelse og komfort i din personbil – i hvert fald hvis prisen skal holdes under to millioner kroner – så den er vi selvfølgelig kørt en tur i.

Mercedes S-Klasse Hybrid er ny miljøduks i klassen

Nyeste generation af S-Klasse som hybrid har fået monteret et batteri i en størrelse, så at den nu kan svæve helt lydløs op til 50 km med en topfart på 130 km/t uden at forbrænde en dråbe benzin.

Det er første gang, at hybridvarianten af S-Klasse har en reel brugbar rækkevidde på ren el.

Det samlede system fra V6-motoren og det elektriske system yder nu 490 hk og 700 Nm, der får S-Klassen til 100 km/t på 5 sekunder. Takket være elmotoren opnår bilen tilmed et samlet forbrug på 38,5 km/l.

Hvordan kører den?

Testruten i Mercedes S-klasse Hybrid begynder i centrum af Stuttgart i tung trafik. Køreprogrammet er sat til Hybrid, hvor systemet selv finder, afhængig af kørestil og den planlagte rute, den mest optimale fremdrift. Det føles stadig lidt unaturligt – og som at tage et lille skridt ind i fremtiden – at sætte fra land i så stor en bil i total stilhed.

LÆS OGSÅ: Her er alt, du skal vide om Mercedes’ første elbil

Vi kan også vælge E-mode, der er ren el-kørsel, E-Save, der gemmer strømmen til eksempelvis bykørsel eller Charge, hvor batteriet lades op under kørslen.

Hele setupet er koblet til 9-trinsgearkassen, som vi kender fra blandt andet E-Klasse. Den er en stor kapacitet i forhold til at få kørslen til at foregå så gnidningsfri som muligt.

Stadig i Hybrid-mode trykker vi til den store luksuslimousine ned ad en motorvejstilkørsel. Uden tøven og relativt kvikt springer V6’eren i gang og alle 490 hk vækkes til live. S 560e er uden tvivl en hurtig bil, der sætter flere sportsvogne på plads.

Til gengæld er der heller ingen tvivl om, at vi stort set ingen feedback får igennem styretøjet. Dermed ikke sagt, at det ikke er præcist, for det er det, men S-Klasse opfordrer ikke på et eneste tidspunkt til sjov og ballade. Og ja – selv i en S-Klasse foretrækker vi altså sjove køreegenskaber.

SE OGSÅ: TV: BMW M5 har fesent firehjulstræk – sådan gør du den sjov at køre i

Ved høje hastigheder på de tyske motorveje uden hastighedsbegrænsning er Mercedes S-Klasse Hybrid dog bundsolid og sluger kilometer efter kilometer med høj stabilitet.

Hvordan er kabinen?

Den hurtige kørsel stopper pludseligt brat, da det tyske politi har valgt at spærre motorvejen af som følge af et uheld længere fremme. Jeg undrer mig over, at navigationen ikke har fortalt mig, at jeg skal tage en anden rute for at undgå mylderet.

Men det gjorde den ikke, og nu holder jeg helt stille. Med en flyafgang hængende over hovedet stiger pulsen en smule, lige indtil jeg begynder at udforske kabinen.

Mercedes S-Klasse Hybrid

Hybridvarianten har interiøret vi kender fra den almindelige S-Klasse, der har overflod af lækre materialer og detaljer, med den store skærm i midten og det helt dyre anlæg monteret i testbilen.

SE OGSÅ: Video: Berner tester brølende psykopat-Mercedes

Samtidig er testbilen monteret med Energizing Comfort, som Mercedes kalder for et lille wellness-center. Systemet kombinerer klimaanlægget, den indendørs belysning, musik og sæderne med massage for at skabe den mest afslappende atmosfære.

Sammen med den svævende fornemmelse og fremdrift fra elmotoren, der ikke siger en lyd, bliver kørkørsel pludselig ikke så slemt endda. Slet ikke da motorvejen endelig bliver åbnet og i tide til, at jeg ikke misser min flyafgang.

Hvad er prisen på en Mercedes S-Klasse Hybrid?

Prisen på den nyeste S-Klasse som hybrid kender vi ikke endnu, men vi ved, at Mercedes Benz S500 med en 6-cylindret benzinmotor og 457 hk kan erhverves for lige under to millioner kroner.

Begrænsede opladnings-ambitioner

Udover prisen, som uden megen tvivl bliver vældig stor, er det i de små detaljer, vi skal opsnuse ting at være utilfredse med i den nye hybrid-luksusvogn. Dog har vi en lille anke i forhold til opladningshastighed.

Batteriet i bilen kan kun lades med 7,2 kW. Selvom en fuld opladning kun tager 90 minutter mister vi lidt fleksibiliteten for at bruge S-Klasse som ren elbil, når der ikke er mulighed for at bruge fast charge-stationerne rundt omkring i landet.

De 90 minutter er i øvrigt med en såkaldt Wall Box monteret i garagen. Kobler du S-Klassen til en almindelig stikkontakt i hjemmet, tager en fuld opladning 5 timer.

Konklusion

Skal du bruge din S-Klasse til lange stræk, er det svært at komme udenom en stor dieselmotor. Kører du derimod – eller bliver du kørt – på korte ture i byen, bliver det ikke meget mere komfortabelt end S560e.

Lydløsheden overdøver stress og mylder udenfor bilruden, og så er det samtidig rart at svæve rundt med tanken om, at du i dette øjeblik forurener mindre end dieselmotoren ved siden af. Det fungerer rigtig godt.

Måske vi snart ser den første minister i sin nye S560e ministervogn?


Hvis du vil være lige så fornemt kørende som landets ministre, kan du lige nu søge blandt 130 eksemplarer af Mercedes S-Klasse til salg på Bilbasen.

LÆS OGSÅ: Til salg: Tre “familiebiler” der kan køre mere end 300 km/t

SE OGSÅ: Vi kører 690 hestes familie-Ferrari til 5 mio

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen