maj 27, 2023

Test: Måske du bør vælge Peugeot 308 som diesel

Der er ikke mange rosende ord om dieselbiler disse dage, men det betyder ikke, at den ikke længere giver mening for nogen.

TEKST & FOTO: Jacob Dalby

Alle taler om elektrificering, og der er ikke længere tvivl om, at fremtidens bil kører på strøm. Sig højt, at din næste bil skal være en diesel, og mange vil se skævt til – det er nærmest tabu.

LÆS OGSÅ | Fin og fransk, den nye Peugeot 308 Hybrid

Og det ses i salgsstatistikkerne; I 2022 blev der indregistreret 76% færre nye dieselbiler end i 2022. Og det til trods for, at det samlede bilsalg af nye biler kun faldt 25%. Men det betyder langt fra, at dieselbilen er ude. For nogen, er dieselvarianten stadig det oplagte og økonomisk kloge valg.

Diesel på godt og ondt

Dieselvarianten af Peugeot 308 er med 1,5 liters turbodiesel. Den har 130 hk, 300 Nm og så er den opgivet til at køre 20 km/l. Og det passer sådan set meget godt med virkelighedens verden. I hvert fald i en forårsuge, hvor bilen er testet.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien

Kræfter er der rigeligt af til husbehov, selvom de kommer en smule forsinket. Særligt ved bykørsel kan du med fordel sætte kørerprogrammet i ‘Sport’ for en hurtigere respons ved et let speedertryk. På landevejene mangler man aldrig kræfter og automatgearet fungerer samtidig rigtig fint og smidigt i samspil med dieselmotoren.

Helt sikkert er det dog, at det er på de lange motorvejsstræk, hvor dieselvarianten af 308 føler sig bedst tilpas. Du kan høre dieselmotoren arbejder under acceleration – mere end konkurrenterne – men når først man er i march-hastighed, går det fint.

LÆS OGSÅ | Duel: Peugeot 308 vs 3008 – stationcar eller SUV?

Dieselmotoren i 308 er i virkeligheden et sigende billede på bilen, som vi kender den, og har levet med i flere år, og knap så meget hvilken retning vi er på vej hen. Men er det lange stræk på motorvejen, størstedelen af din kørsel består af, bør du se i retning af dieselmotoren frem for eksempelvis den moderne plug-in hybrid.

Dit kørselsmønster bestemmer

Har du ladeboks derhjemme, så du kan lade billig strøm, og kan du klare den daglige kørsel på elektrisk vis, er der ingen tvivl om, at plug-in hybriden er det rigtige for dig. Men på motorvejen drænes batteriet hurtigt, og det giver hverken mening økonomisk eller tidsmæssigt at køre ind og lade op for hver 20-30 km. Og er der ikke strøm på batteriet, er der flere kilometer i en liter diesel end i benzinen i plug-in hybriden.

Her fungerer det bedre at fylde tanken med diesel og så ellers cruise 900 km, før der skal tankes op igen. Og der kan endda lægges flere fordele til dieselvarianten:

For det første er bagagerummet, her i den testede stationcarudgave, enormt. 608 liter med bagsæderne oppe og 1.634 liter med bagsæderne nede. Det er ikke bare mere end konkurrenterne VW Golf, Ford Focus og Kia Ceed, det er også 60 liter mere end Peugeot 308 som plug-in hybrid, hvor der skal være plads til et fyldigt batteri.

For det andet er dieselvarianten 250 kg lettere end plug-in hybriden takket være færre mekaniske dele og undgåelsen af det store batteri – og det kan mærkes på en lidt mere legesyg oplevelse.

Er dieselvarianten dyr?

Vil du have 308 med dieselmotor starter priserne ved 412.000 kr. Laveste udstyrsniveau er nemlig Allure og automatgear er obligatorisk. Plug-in hybriden, der har 50 hk mere, starter i 430.000 kr. med samme udstyr. En forskel på 18.000 kr.

For 10.000 kr. ekstra kan ‘Allure Pack’ tilkøbes og dén pakke giver noget ret bekvemmeligt ekstraudstyr. Blandt andet adaptiv fartpilot, nøglefri adgang og bakkamera. Kører du mange, lange stræk, kan det give mening at sætte kryds ved de såkaldte AGR-sæder til 8.500 kr. De kan bedre indstilles, så de passer til dig.


SPECIFIKATIONER

Peugeot 308 SW 1,5 diesel
Allure Pack

Motor: Dieselmotor, 1.499 ccm
Ydelse: 130 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 10,9 sekunder
Tophastighed: 207 km/t
Forbrug: 20,0 km/l
Mål (L/B/H): 464/206/144 cm
Køreklar vægt: 1.507 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 608 liter

Pris: 421.990 kr. (308 SW fås fra 330.000 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995 / 4.645 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke angivet.


Se brugte Peugeot 308 til salg her

Find flere brugte Peugeot 308 på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS