Kategorier
Test og anmeldelser

TEST: Tak for dansen, Polestar 1

En smuk grand tourer var den første bil, Polestar satte i produktion. En ganske særlig plug-in-hybrid med 609 hk og kulfiberkarrosseri – som netop er udgået af produktion

TEKST OG FOTO: Morten Bek / d. 1. januar 2022

Polestar rykkede ud fra Volvo-hovedkontoret i Göteborg og fik sit eget kubistiske kontormiljø et andet sted på den store grund. Den første bilmodel fra det nye mærke var ikke bilen, alle taler om, når de taler Polestar. Polestar 2 var ikke den første, som giver god mening, fordi der er et tal før 2. 1. 

Polestar 1 er der ingen, der rigtig taler om, for få udenfor kredse, som går meget op i biler, kender noget til 1’eren. Ingen ser den, for udover at svenskerne har sat et produktionsloft på 1.500 biler (produceret på Polestar-fabrikken i Chengdu i Kina), så lyder overførslen til Polestar på 1,9 millioner kroner. Eller lød på beløbet på 1,9 millioner kroner, for Polestar er færdig med produktionen.

LÆS OGSÅ | Polestar 2 kan nu fås fra 349.000 kr.

Polestar 1 er noget særligt, og det var smart at starte med en unik og speciel bil, som kun relativt få i hele verden har fået lov at købe. Det ser godt ud i historiebøgerne, når den første bil under Polestar 1 er en smuk grand tourer, en lav coupé med en overdrevet PHEV-drivlinje. Det ville være kedeligt, hvis den første side skulle dedikeres til den masseproducerede 2’er, som alle enhver kan købe for bare 349.000 kr.

Jeg har det alligevel som om, jeg i Polestar 1 kører rundt i noget, der allerede er gået over i historien. Ikke fordi produktionen sluttede for nylig, men fordi Polestar er 100 procent dedikeret til 100 procent elektrificering. Plug-in-hybriden er et enestående eksempel på, hvor Polestar kunne have bevæget sig hen, men simpelthen aldrig nåede.

Det nye bilmærke blev overhalet indenom af elektrificeringen, og på den måde bilindustrien er indrettet i dag, ville det have været en fejl at lave en blød overgang med et helt nyt bilmærke. 100 procent elektrificering med det samme. Altså, når de 1.500 1’ere var samlet og sendt af sted fra Chengdu.

Smuk og vild. Polestar 1 er ikke et unikt Polestar-design, men derimod taget fra konceptbilen Volvo Concept Coupé fra 2013.

En særlig en

Der er folk på gaden, gående og bilister, som filmer og tager billeder, da jeg triller gennem Aarhus midtby. Mange vil ikke vide, hvad det er for et underligt logo, der pryder den smukke coupé, men alle kan se, at vi har at gøre noget særligt. Særlig og speciel nok til, at unge og voksne mennesker tager sig tid til at forevige den. De der siger, at ingen mere interesserer sig for biler skulle prøve en tur i Polestar 1.

Den næsten 2 meter brede coupé er en bastard. Før du tænker, at det da godt nok er grimt sagt, så vil jeg gerne sige, at det er med neutralitet, jeg siger det. Polestar 1 er et blandingsprodukt, som hverken er helt det ene eller det andet. Det er synligt for enhver, at det er et Volvo-design, der er grundlaget. Præcis som Polestar 2 startede som en konceptbil fra Volvo, så gjorde Polestar 1 det samme. Concept Coupé fra 2013 er tæt på identisk med Polestar 1.

LÆS OGSÅ | Det er tid til at ønske. Din nye Range Rover er klar, og du bestemmer det hele

Det smukke interiør fra konceptbilen er desværre ikke identisk med det i 1’eren. Her har vi, på godt og ondt, interiøret fra S90 og de andre store Volvo-modeller med den lille infotainmentskærm og en gnidret instrumentering baseret på en skærm. Det hele er samlet med kærlighed, og flere synlige syninger i læderet på sæder, døre og instrumentbord end jeg kan holde styr på, forsøder historien. Men det er for meget Volvo, for lidt Polestar. Heldigvis er den masseproducerede Polestar 2 noget mere særlig på det punkt.

124 kilometer på en opladning. Når der er to søndage i en uge

Virkelig voldsomme plug-in-hybrider har verden, som sådan, ikke set mange af. Sportsvogne og muskelbiler som plug-in-hybrider er på vej, men de bliver overhalet indenom af de fuldt elektriske, som har den vilde, øjeblikkelige ydelse og endnu vildere ydelser. Polestar 1 går over i historien som en af de stærkeste PHEV’er.

Født med hjælp af Volvo har coupéen selvfølgelig en 2-liters benzinmotor som kerne. En med både turbo og kompressor, som mange Volvo-modeller stadig kører med. Dens ydelse er for sig selv 326 hk, men med to elektriske motorer, en ved hvert baghjul, kommer vi i en helt anden liga. 232 hk og yderligere 71 hk fra en starter-generator. Svenskerne beregner PHEV-ydelsen anderledes end de fleste, så tallene lægges sammen til omkring 609 hk, selv om de forskellige motorer ikke gør deres bedste på samme tid.

LÆS OGSÅ | DUEL: Kampen er tæt mellem Audi Q4 E-Tron og Volvo XC40 Recharge

Der er stoppet batterier for hele 34 kWh ind i den særprægede PHEV for at give den elektrisk overlegenhed, og Polestar bryster sig af rækkevidde på el som ingen anden. 124 kilometer på en opladning. Den æder det halvt fyldte batteri, bilen overleveres til mig med, på nogle korte køreture, men vægten af batteriet ædes ikke.

Polestar 1 er kraftigt bygget. For at sige det mildt. Det er vildt, at kulfiberforstærket polymer, i bred forstand plast, er gennemgående materiale i karrosseriet, når man tænker på den endelige vægt. 2.350 kilo er gemt i den elegante og næsten kompakte coupé, og det er samme vægt som en Ford Mustang Mach-E GT må slæbe gennem livet.

En tung dans

Med et par kedelige briller på, hvor jeg ser nøgternt på Polestar 1, så er bilen fyldt med modsigelser. Valget af store batterier og mange hestekræfter gør den tung i alt, hvad den gør. Det kan ikke helt retfærdiggøres, at der står over 600 hk på papirerne, hvis ikke man husker at regne vægten ind.

Voldsom acceleration? For en bil med 600+ hestekræfter er den mere rigelig end vild. Det er svært for mig at mønstre overvældelse over ydelsen i det hele taget. Motorlyden er tam og tæmmet, som jeg kender det fra motoren i enhver Volvo med den motor.

LÆS OGSÅ | Første tur: GT-kræfter i Ford Mustang Mach-E GT er mest til ballade, ikke til sjov

Som grand tourer er Polestar 1 ikke perfekt. Du kan justere støddæmperne individuelt for de fire hjørner. Manuelt. Hvad justeringen ender på, når man skruer på de små drejeknapper, kan man intet sted se. Så jeg kører med den justering, bilen er overleveret med. På motorvejen er der uro i undervognen, og der ligner 1’eren desværre også nogle af Volvos modeller.

Men der er biler, som scorer højt, selv om de ikke leverer en perfekt køreoplevelse eller et overdådigt interiør. Polestar 1 er sådan en, for jeg kan tilgive rigtig meget, når jeg står ud og kigger intenst på coupéen skråt bagfra. Det føles som et privilegium at køre en speciel kulfiber-coupé, som man ikke længere kan købe, fordi den er naturligt udgået.

Polestar 1 bliver med tiden et samlerobjekt, som vil være en juvel i samlingen. En smuk bil, som ikke nødvendigvis skal køres, men i hvert fald beundres. Dens skønhed er i designet, i det lave produktionstal og i dens stærke PHEV-drivlinje.

SPECIFIKATIONER

Polestar 1

Motor: 2-liters benzinmotor + to elmotorer

Ydelse: 609 hk/1.000 Nm 

0-100 km/t: 4,2 sekunder

Tophastighed: 250 km/t

Elektrisk rækkevidde: 124 kilometer

Mål (L/B/H): 459/196/135 cm

Bagagerumsvolumen: 126 liter

Pris: 1.895.000 kr. (Polestar 1 er udgået)

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.