juli 1, 2023

Test: Range Rover Sport P510e er en fyrig og fornem PHEV med lang rækkevidde

Range Rover Sport er et trin under den store topmodel, og som plug-in hybrid er den store brite endelig blevet et regulært alternativ til BMW X5.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det er tydeligt, at plug-in hybriderne i de klasser, hvor danskerne køber flest biler, bliver større og større tabere i det økonomiske spil. Fantasilignende priser på biler som Peugeot 508 SW Hybrid er afløst af uspiselige priser. For under tre år siden kostede den franske stationcar under 300.000 kr. Nu koster den 502.000 kr. Hos Volkswagen har man slet ikke PHEV-udgaverne af Golf og Passat på prislisten mere, for plug-in hybrider er kun noget danskerne vil have, hvis de kan spare penge og få flere kræfter og mere udstyr for pengene.

I højere luftlag, hvor bilerne er store og luksusen omfattende, har prisstigningerne også været meget store. En BMW X5 som plug-in hybrid er steget mere end 300.000 kr. Men der er en forskel på en stor SUV og de mindre, billigere plug-in hybrider.

En X5 som plug-in hybrid med 489 hk er stadig mere end 500.000 kr. billigere end V8-versionen med 530 hk. Den prisforskel er direkte enorm, og den gør fortsat de store PHEV’er meget fristende for de, som har penge til dem.

LÆS OGSÅ | Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk

Range Rover kan nu endelig, bedre sent end aldrig, være med på beatet, når det kommer til store plug-in hybrider med store besparelser. Topmodellen Range Rover er en rigtig topmodel på prisen. Selv som PHEV koster den 1,8 mio. kr. Men det er altså 585.000 kr. under prisen for den næstbilligste, en diesel med 249 hk.

Med den nye Range Rover Sport, den lidt mindre af de store modeller, er der også en enorm forskel ved at tage plug-in hybriden. Billigste plug-in hybrid koster 1.259.900 kr., og den billigste diesel – dog med mere udstyr – koster 1.734.900 kr. Til 1.259.900 kr. er Range Rover Sport pludselig blevet et regulært alternativ til X5.  

Stort spænd giver mange valgmuligheder

X5 plug-in hybrid er meget nem at finde rundt i som model: Der er kun den ene variant, der med facelift og forstærkning til 489 hk er omdøbt til X5 xDrive50e. Vælg den som M Sport eller som M Sport Plus og fyld udstyr i, som lyst og økonomi måtte tillade det.

Range Rover Sport kræver mere research, for briterne disker op med mange muligheder. Først og fremmest muligheden for at vælge PHEV-styrke. P460e ligger lige under X5 med sine 460 hk, og skulle det være en styrke, der er for mild, har P550e – du gættede det – 550 hk. Vælg styrke og vælg så mellem fire udstyrsniveauer til den “milde” og to til den stærke. På den måde dækker Range Rover Sport plug-in hybrid bredt – også prismæssigt, hvor 2 mio. kr. kommer faretruende tæt på.

LÆS OGSÅ | Test: Den nye Range Rover har intet at bevise

Testbilen er hverken den ene eller den anden af de to. Den er produceret før en opdatering, og før opdateringen var der færre hestekræfter på spil i begge udgaver. Bilen er helt ny, men briterne kunne åbenbart ikke vente. Den gamle, som er næsten helt nye, fandtes som P440e med 440 hk og, som testbilen, som P510e med 510 hk.

Fyr kanonen af

Det sidste jeg savner er mere end 510 hk. Den britiske SUV er altid klar med et overskud, som nok i denne klasse kun findes i den faceliftede X5 og i den ligeledes faceliftede Porsche Cayenne E-Hybrid. Der er i alle tilfælde langt mere kanonafskydning at finde i speederen, end der ville være med en dieseludgave.

Det er selvfølgelig altid mere imponerende at have 550 hk, men forskellen, skulle jeg mene, vil være ret lille. Hvis man savner vildskab i udgaven her med 510 hk, så skal man glemme plug-in hybriderne og fornøje sig med den nye Range Rover Sport SV med V8 og 635 hk.

Her får man i stedet både store kræfter og store langtursegenskaber. Der er en lyd fra motorrummet, som desværre er blevet sjælden. Den sekscylindrede rækkemotor lyder fantastisk. Snerrende, ren – den lydisolerende indpakning er helt perfekt. Fyr den af på en tilkørselsrampe til motorvejen, og Sport’en er en smule bister, men meget stærk.

LÆS OGSÅ | Første tur: Porsche Cayenne er stadig uden sidestykke

Batteriet. Hele grunden til, at bilen i Danmark koster cirka det samme som en diesel med halvt så meget ydelse. Med 38,2 kWh, hvoraf man kan få lov at tilgå 31,8 kWh, må batteriet veje mange, mange kilo. Med så mange celler, nok til at drive en mindre elbil, skal den elektriske rækkevidde være så imponerende som bilens 510 hk. Hvilket den med 113 kilometer også er.

Det er sommer, og fuldt opladet informerer bilen mig om at jeg kan køre cirka 98 kilometer, før batteriet igen skal lades op. Med mulighed for at lade med op til 50 kW, så man kan snige sig til at bruge en DC-lader, er der fyldt op til 80 procent på 40 minutter. Selv om det reelt er et sted mellem 70-90 kilometer, man kan køre på strøm, er det tal, der gør Range Rover Sport til mere end en afgiftsfidus.

Vindstøjen er upassende

Det kan godt være, Sport’en er lillebror til den store Range Rover, men det mærker man ikke meget til. Man sidder lige så majestætisk og højt som i den store, og det er en opgave bare at manøvrere SUV’en rundt på mange almindelige veje uden at være nervøs for at ramme nogen eller noget. Den er bred, sådan en Range Rover Sport.

Som Autobiography er Range Rover Sport en luksusborg med læder så blødt og materialer så fine, at det er svært at finde så elegant og betagende indretning noget andet sted i klassen. De store drejeknapper til klimaanlægget har altid været geniale, for det kan mere end det: Tryk ned på knappen, og den optræder som genvej til sædevarme eller -ventilation.

Infotainmentsystemet har sjældent været genialt i en Range Rover, men med seneste PiviPro-system og 13,1” touchscreen har der været plads til at lave store ikoner og virkelig gennemskuelige menuer, og det er meget nemmere at finde rundt i systemet, end det er i en Mercedes GLE.

Det kantede design, som er rundet mere af end før, giver desværre upassende vindstøj, som især forrude og A-stolper er medvirkende til at skabe. Når alt andet er så tyst, bliver det en meget irriterende ting. Jeg kunne også godt tænke mig de mindre hjul, som billigere udstyrsvarianter kommer med – 20 eller 21 tommer. Med 22” og en vægt på omkring 3 tons er luftaffjedringen på en hård opgave, og affjedringen er ikke altid en Range Rover værdig.

LÆS OGSÅ | Den smukkeste SUV er nu endnu finere

Med den slags vægt og et karrosseri så bredt, at det ofte føles som om man bruger halvanden vejbane, er Sport-delen af navnet intet andet end det. Et navn. Den store SUV er kun sportslig i sin acceleration, ikke i sin øvrige optræden på vejen.

Det med acceleration gør den til gengæld med fyrighed, og som luksusbil og stor PHEV-SUV er den stærkt tiltalende. Hvis man skal have den stærkeste variant og alt i udstyr, er prisen hamper, men jeg forestiller mig, at den ikke helt så stærke PHEV-udgave selv med laveste udstyrsniveau må være en udsøgt fornøjelse.


SPECIFIKATIONER

Range Rover Sport 3,0 P510e Autobiography

Motor: R6, 2.995 cm3 + el
Ydelse: 510 hk/700 Nm
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 242 km/t
Forbrug: 111 km/l
CO2-udledning: 20 gram/km
Batteristørrelse: 31,8 kWh (anvendelig kapacitet)
Rækkevidde på el: 113 kilometer
Mål (L/B/H): 495/200/182 cm
Køreklar vægt: 2.810 kilo
Trækvægt: 3.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 647-1.491 liter

Pris: 1.804.900 kr. (Range Rover Sport fås fra 1.259.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Priser kun på forespørgsel
Beskatningsgrundlag, firmabil: Priser kun på forespørgsel


Se brugte Range Rover Sport til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS