Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby
Lad os lige sætte tingene i perspektiv her, så alle er med på, hvad Corolla-navnet egentlig har af betydning. Det er verdens mest solgte bilmodel. Der er solgt over 50 millioner Toyota Corolla over 12 generationer, siden første generation blev introduceret i 1966.
LÆS OGSÅ | Test: Måske du bør vælge Peugeot 308 som diesel
Undervejs har Corolla været på pause i Danmark, men efter 12 års pause blev Corolla i 2019 genintroduceret herhjemme. Og dét med et ret fedt design, hvis du spørger undertegnede.
Desværre havde Corolla også et par minusser, der var svære at leve med. Nu er den blevet opdateret, med bittesmå visuelle ændringer, men også særligt tiltrængte forbedringer under huden. Vi tester, om den opdaterede Corolla er blevet bedre i virkeligheden, eller om det kun er tal på papir.
Et af de svageste punkter, ved den forrige Corolla, var i varianten med 1,8-liters hybridmotor med sin effekt på 122 hk. Brændstoføkonomien og holdbarheden var uden tvivl fremragende, men de 122 hk var lige akkurat ikke nok. Alt andet end bykørsel gik op i høje omdrejninger og motorstøj.
LÆS OGSÅ | Første tur: Toyota Corolla Hybrid er nu nemmere at holde ud
Den nye, opdaterede Corolla har fået nyt hybridsystem og dét gavner særligt den 1,8-liters hybridmotor. Nu lyder effekten på 140 hk, og mens det ikke ser ud af det store på papiret, er der en verden til forskel bag rattet. Corolla er blandt de absolut bedste til at udnytte hybriddrivlinjen, med mindst mulig forstyrrelse, til at spare brændstof.
Bevares, det er ikke svært at fremkalde de høje omdrejninger, men du skal være noget mere aggressiv ved speederpedalen. Faktisk vil jeg sige, at ved helt almindelig hverdagskørsel, om det er motorvej, landevej eller bykørsel, får jeg ikke de høje omdrejninger at høre.
Den forbedrede oplevelse stammer fra et nyt hybridsystem med større og kraftigere batteri. Hybridsystemet er samtidig justeret ind for at sænke omdrejningerne – du skal altså træde hårdere, før omdrejningerne stikker af. Det betyder hurtigere acceleration ved lavere omdrejninger og dét gør underværker for oplevelsen i Corolla med 1,8-liters hybridmotor.
Den 2-liters hybridmotor har fået samme nye hybridsystem og yder nu 196 hk mod 184 hk i den forrige model. Her er betydningen mindre, for oplevelsen af for få kræfter var ikke tilfældet i varianten med 2-liters motor.
Køreoplevelsen til hverdag er behagelig, komfortabel med en fint afstemt undervogn og en drivlinje, der ikke gør meget væsen af sig. Og her bør du så være opmærksom. For hvis du søger sjove og spændende køreegenskaber, skal du se andre veje. Her findes der konkurrenter, der er sjovere og mere involverende. Ford Focus, eksempelvis.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross Hybrid er ren fornuft fra ende til anden
Corolla styrer egentlig pænt nok, men giver aldrig fornemmelsen af reel feedback og indbyder aldrig til at tage den sjove og snørklede vej hjem fra job. Og hvis du endelig presser den unødigt, er det ikke svært at frembringe de høje omdrejninger fra CVT-gearkassen. Det er i øvrigt muligt at “skifte gear” ved hjælp af paler bag rattet, men jeg ender med ikke at bruge dem, for fornemmelsen af CVT kan ikke skjules.
Nej, Corolla skal køres blødt og glidende, for det er her, den gør det rigtig, rigtig godt. Støjfri, vibrationsfri og i det hele taget uforstyrret. Mine tanker drejer sig ikke om at køre bil, når jeg kører Corolla, for det hele foregår let og ubesværet uden megen involvering.
Toyota kan ikke ligefrem siges at være rigtig fede, når det kommer til infotainmentsystemer – tværtimod. Magen til forældet grafik i nye biler skal man decideret lede længe efter.
Men i den opdaterede Corolla er der nu en 10,5” stor skærm, der faktisk ligner noget, der hører til i vores tidsalder. Samtidig kommer Corolla med 12,3” digital instrumentering. De to store skærme er standard i alle udstyrsniveauer undtagen med i basisniveuat ‘Essential’. Basismodellen Essential har kun 8” og delvis digital instrumentering med 7” skærm.
Den digitale instrumentering er klar, rar at se på og meget variabel, og det nye infotainmentsystem med netforbindelse og opdateringer via skyen er meget nemmere at betjene og har langt flere funktioner end det gamle. Skærmen reagerer desuden bedre på input end den gamle, også.
Corolla var allerede skarpt skåret, i de flestes øjne, og Toyota har valgt at holde fast i det meste af designet og med små detaljer fortælle, at der her er tale om den seneste Corolla.
Forlygterne har samme form, men ny indretning med nye LED-kørelys. Det samme er sket i baglygterne. Nye fælge, to nye farver og lidt småting i luftindtag og kofangere viser, med nød og næppe, at dén her Corolla er den nye.
Corolla fås både som hatchback og stationcar – og valget er ikke så svært. Stationcarudgaven er kun 10.000 kr. dyrere og giver markant bedre plads på bagsæderne, men også mere komfortable køreegenskaber.
Toyota Corolla Touring Sports starter ved 319.990 kr. med den markant forbedrede 1,8-liters hybridmotor og basisudstyret Essential. Det betyder dog stålfælge og de små skærme i kabinen men til gengæld med al det fornødne sikkerhedsudstyr. Alufælge og de store skærme er standard i næste udstyrstrin ‘Active’ til 354.990 kr.
Uanset udstyr er den helt gyldne pointe dog, at du sparer knap 100.000 kr. hvis du er i markedet for en Corolla. For nu er det faktisk helt fint at vælge den lille motorvariant, der er knap 100.000 kr. billigere end den store.
SPECIFIKATIONER
Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid
Style
Motor: Benzinmotor, 1.798 ccm
Ydelse: 140 hk / 185 Nm
0-100 km/t: 9,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 21,3 km/l
Mål (L/B/H): 438/179/146 cm
Køreklar vægt: 1.480 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 581 liter
Pris: 379.990 kr. (Corolla Touring Sports fås fra 319.990 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 / 4.595 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke angivet.
Se brugte Toyota Corolla til salg her
Find flere brugte Toyota Corolla på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.