juni 10, 2023

Test: Nu kan du fint nøjes med den lille Toyota Corolla

Toyota Corolla er blevet opdateret med små visuelle ændringer, men under hjelmen er der en verden til forskel.

TEKST & FOTO: Jacob Dalby

Lad os lige sætte tingene i perspektiv her, så alle er med på, hvad Corolla-navnet egentlig har af betydning. Det er verdens mest solgte bilmodel. Der er solgt over 50 millioner Toyota Corolla over 12 generationer, siden første generation blev introduceret i 1966.

LÆS OGSÅ | Test: Måske du bør vælge Peugeot 308 som diesel

Undervejs har Corolla været på pause i Danmark, men efter 12 års pause blev Corolla i 2019 genintroduceret herhjemme. Og dét med et ret fedt design, hvis du spørger undertegnede.

Desværre havde Corolla også et par minusser, der var svære at leve med. Nu er den blevet opdateret, med bittesmå visuelle ændringer, men også særligt tiltrængte forbedringer under huden. Vi tester, om den opdaterede Corolla er blevet bedre i virkeligheden, eller om det kun er tal på papir.

Mere saft og kraft

Et af de svageste punkter, ved den forrige Corolla, var i varianten med 1,8-liters hybridmotor med sin effekt på 122 hk. Brændstoføkonomien og holdbarheden var uden tvivl fremragende, men de 122 hk var lige akkurat ikke nok. Alt andet end bykørsel gik op i høje omdrejninger og motorstøj.

LÆS OGSÅ | Første tur: Toyota Corolla Hybrid er nu nemmere at holde ud

Den nye, opdaterede Corolla har fået nyt hybridsystem og dét gavner særligt den 1,8-liters hybridmotor. Nu lyder effekten på 140 hk, og mens det ikke ser ud af det store på papiret, er der en verden til forskel bag rattet. Corolla er blandt de absolut bedste til at udnytte hybriddrivlinjen, med mindst mulig forstyrrelse, til at spare brændstof.

Bevares, det er ikke svært at fremkalde de høje omdrejninger, men du skal være noget mere aggressiv ved speederpedalen. Faktisk vil jeg sige, at ved helt almindelig hverdagskørsel, om det er motorvej, landevej eller bykørsel, får jeg ikke de høje omdrejninger at høre.

Den forbedrede oplevelse stammer fra et nyt hybridsystem med større og kraftigere batteri. Hybridsystemet er samtidig justeret ind for at sænke omdrejningerne – du skal altså træde hårdere, før omdrejningerne stikker af. Det betyder hurtigere acceleration ved lavere omdrejninger og dét gør underværker for oplevelsen i Corolla med 1,8-liters hybridmotor.

Den 2-liters hybridmotor har fået samme nye hybridsystem og yder nu 196 hk mod 184 hk i den forrige model. Her er betydningen mindre, for oplevelsen af for få kræfter var ikke tilfældet i varianten med 2-liters motor.

Behagelig, komfortabel, men

Køreoplevelsen til hverdag er behagelig, komfortabel med en fint afstemt undervogn og en drivlinje, der ikke gør meget væsen af sig. Og her bør du så være opmærksom. For hvis du søger sjove og spændende køreegenskaber, skal du se andre veje. Her findes der konkurrenter, der er sjovere og mere involverende. Ford Focus, eksempelvis.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross Hybrid er ren fornuft fra ende til anden

Corolla styrer egentlig pænt nok, men giver aldrig fornemmelsen af reel feedback og indbyder aldrig til at tage den sjove og snørklede vej hjem fra job. Og hvis du endelig presser den unødigt, er det ikke svært at frembringe de høje omdrejninger fra CVT-gearkassen. Det er i øvrigt muligt at “skifte gear” ved hjælp af paler bag rattet, men jeg ender med ikke at bruge dem, for fornemmelsen af CVT kan ikke skjules.

Nej, Corolla skal køres blødt og glidende, for det er her, den gør det rigtig, rigtig godt. Støjfri, vibrationsfri og i det hele taget uforstyrret. Mine tanker drejer sig ikke om at køre bil, når jeg kører Corolla, for det hele foregår let og ubesværet uden megen involvering.

Digital opgradering

Toyota kan ikke ligefrem siges at være rigtig fede, når det kommer til infotainmentsystemer – tværtimod. Magen til forældet grafik i nye biler skal man decideret lede længe efter.

Men i den opdaterede Corolla er der nu en 10,5” stor skærm, der faktisk ligner noget, der hører til i vores tidsalder. Samtidig kommer Corolla med 12,3” digital instrumentering. De to store skærme er standard i alle udstyrsniveauer undtagen med i basisniveuat ‘Essential’. Basismodellen Essential har kun 8” og delvis digital instrumentering med 7” skærm.

Den digitale instrumentering er klar, rar at se på og meget variabel, og det nye infotainmentsystem med netforbindelse og opdateringer via skyen er meget nemmere at betjene og har langt flere funktioner end det gamle. Skærmen reagerer desuden bedre på input end den gamle, også.

Hvis vi lige skal vende designet

Corolla var allerede skarpt skåret, i de flestes øjne, og Toyota har valgt at holde fast i det meste af designet og med små detaljer fortælle, at der her er tale om den seneste Corolla.

Forlygterne har samme form, men ny indretning med nye LED-kørelys. Det samme er sket i baglygterne. Nye fælge, to nye farver og lidt småting i luftindtag og kofangere viser, med nød og næppe, at dén her Corolla er den nye.

En hurtig opfordring

Corolla fås både som hatchback og stationcar – og valget er ikke så svært. Stationcarudgaven er kun 10.000 kr. dyrere og giver markant bedre plads på bagsæderne, men også mere komfortable køreegenskaber.

Toyota Corolla Touring Sports starter ved 319.990 kr. med den markant forbedrede 1,8-liters hybridmotor og basisudstyret Essential. Det betyder dog stålfælge og de små skærme i kabinen men til gengæld med al det fornødne sikkerhedsudstyr. Alufælge og de store skærme er standard i næste udstyrstrin ‘Active’ til 354.990 kr.

Uanset udstyr er den helt gyldne pointe dog, at du sparer knap 100.000 kr. hvis du er i markedet for en Corolla. For nu er det faktisk helt fint at vælge den lille motorvariant, der er knap 100.000 kr. billigere end den store.


SPECIFIKATIONER

Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid
Style

Motor: Benzinmotor, 1.798 ccm
Ydelse: 140 hk / 185 Nm
0-100 km/t: 9,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 21,3 km/l
Mål (L/B/H): 438/179/146 cm
Køreklar vægt: 1.480 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 581 liter

Pris: 379.990 kr. (Corolla Touring Sports fås fra 319.990 kr.)
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 / 4.595 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke angivet.


Se brugte Toyota Corolla til salg her

Find flere brugte Toyota Corolla på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS