Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
25 centimeter overskygger alt andet. Bag det pivcharmerende design, der står urørt, gemmer sig både en ny elmotor, et nyt batteri og et nyt infotainmentsystem – men det virker ikke vigtigt. Den opdaterede VW ID. Buzz er nemlig blevet længere, og selvom det lyder som en lavpraktisk forandring, sikrer det retro-bussen meget mere berettigelse.
Før der var mulighed for at vælge en lang variant, havde ID. Buzz reelt kun charmen som es i ærmet. Nok var bagagerummet større end det i ID.4, som den deler platform med, men man kunne ikke befordre flere af sine familiemedlemmer. Det kan man nu, og det er præcist, som det skal være.
Før vi kommer til de 25 centimeter, så lad os for Guds skyld ikke dvæle ved de andre forandringer, som VW ID. Buzz er undergået.
Først og fremmest er der den nye elmotor, der blev udviklet til VW ID.7 og siden har fundet vej til en del af de andre fuldelektriske ID-modeller. Før havde ID. Buzz 204 hestekræfter og 310 Nm, nu har den 286 hestekræfter og et moment på hele 550 Nm. Det mærkes, og bag rattet føles retro-bussen nu langt mindre som en gumpetung varevogn, og mere som en moderne elbil.
Siddehøjden er en varevognskvalitet, der er bibeholdt, og det sætter man hurtigt pris på i en tid, hvor over halvdelen af nybilssalget består af SUV’er og crossovers. Når alle kører (semi-)høje biler, er ekstra frihøjde intet værd, med mindre man altså kører ID. Buzz, hvor man troner over de fleste og ser ned på selv de bedre bemidlede, der kører Range Rover.
En høj bil med flere kræfter giver selvsagt et forbrug, der er til at tage og føle på. I løbet af testen kører jeg 1.100 km i temperaturer omkring nulpunktet ad motorvejstunge ruter, hvilket giver et et gennemsnitligt forbrug på 30,8 kWh pr. 100 km. Det er højt, uden at være decideret overraskende, da ID. Buzz har en aerodynamisk effektivitet som, ja… et rugbrød.
Heldigvis er batteriet også udskiftet til et større i forbindelse med opdateringen. Nærmere bestemt fra 77 til 86 kWh netto. Under min drøje behandling rækker det til 256 km på en opladning, mens man nok kan strække den til omkring 300 km, hvis man skruer lidt ned for motorvejskørslen i de kolde temperaturer.
Åben den store førerdør og find en kabine, der ligner sig selv fuldstændigt. Design- og opsætningsmæssigt er der ikke de store mangler – udover selvfølgelig nogle fysiske trykknapper i stedet for touch. Til gengæld er der fortsat store mangler i kvaliteten, hvor man spises af med paneler og trimlister, der skal ligne ægte træ og aluminium.
Der er ingen kvalitetsmæssig tyngde bag de imiterede lister, der ganske tydeligt er tynde, skrattede og billige plaststykker. Det er en synd og skam, fordi det egentlig ser godt ud, og kabinen ellers er funktionel på den store klinge. En stor bil tiltrækker kunder med store familier, og store familier har meget habengut. I VW ID. Buzz er der dybe aflægningsrum i hver en krog.
VW gør op for kvalitetskvalerne ved at velsigne brugerne med en ny skærm til infotainment, samt et friskt opdateret system. Det nye system er allerede implementeret i modeller som ID.3 og ID.7, og er ikke bare hurtigere og pænere men også mere intuitivt. Klimaanlæg og assistentsystemer tilgås gennem faste bjælker i top og bund, så man slipper for at fedte med undermenuer.
Ja, VW ID. Buzz er stadigvæk strømsulten, og ja, kvaliteten i kabinen er stadig skrattet. To svagheder, som charmen kun lige kunne gøre op for før opdateringen. Nu er der, foruden charmen, flere kræfter, og allervigtigst 25 centimeter ekstra at gøre godt med. En forlængelse, der sikrer, at selv fire langlemmede teenagere kan sidde komfortabelt på anden og tredje sæderække.
For bagsædepassagerer er tredje sæderække ikke et kompromis, der skal slås sten-saks-papir om, og det er der ikke mange andre elbiler, der kan prale med. Selv heromme er der aflægningsplads, USB-C indgange til opladning af smartphones og luftdyser til kolde dage. Med sidstnævnte dyser må man dog finde sig i, at det er anden sæderække, der bestemmer temperaturen, da klimaanlægget ‘kun’ er 3-zonet.
Skal én af de to bagerste sæderækker bruges til autostole, hvilket de kan, fordi der er isofix hele vejen rundt, så er der også plads til det. Bag de store elektriske skydedøre gemmer sig gulvplads nok til, at man kan træde ind og klare monteringen inde fra bilen. Man skal ikke bakse med stolen i stiv arm udefra.
Som noget nyt har bagsædepassagererne på anden sæderække også fået et lille vindue, der kan åbnes. Bevares, det er et lille koøje, men her kan altså nydes både frisk luft og en fin udsigt, skulle der blive behov for det.
Og hvad så med bagagerumspladsen? Den har VW ID. Buzz… Ikke meget af! Med alle syv sæder i brug er der 306 liter at gøre godt med. Her er tænkt på en justerbar bund med to kasser nedenunder, så grøntsagerne ikke mases under de to kabinekufferter, som der kun lige er plads til. Tredje sæderække foldes dog nemt og giver svimlende 1.340 liter kapacitet.
Verden er overbefolket, og derfor koster det, når man laver flere børn end gennemsnittet. VW ID. Buzz har som kæk retro-livsstilsbil aldrig været det billige valg, og den bliver ikke billigere som lang. VW ID. Buzz starter i 419.995 kr. i indgangsvarianten Life+, hvilket ved første øjekast ikke virker helt så skævt endda. Det er bare ikke den variant, man skal vælge.
LÆS OGSÅ | Test: Volkswagen ID.3 GTX Performance+ folder sig ud på de lange ture – men kald den ikke en GTI
Testbilen er en Style+, der er niveauet højere end Life+ og sikrer, at ID. Buzz ikke fremstår skrabet. Det er nemlig først her, at man får de elbetjente skydedøre med sideruder, der kan åbnes, ejbetjent bagklap og nøglefri betjening. Og tro mig, man vil gerne have elektrisk hjælp til de tre tunge døre.
Dertil kommer Matrix LED-forlygter, eljusterbare forsæder med massage og udvidet assistentpakke, der giver 360 graders kamera til at manøvrere knap 5 meter bus. VW ID. Buzz Style+ koster fra 509.995 kr. og er den, man bør vælge.
VW ID. Buzz er svær at være sur på, og det har den været fra begyndelsen. Nu har den bare fundet sin optimale form med syv sæder, som gør, at det er endnu lettere at se igennem fingrene med svagheder som vinterrækkevidde og kabineplast.
Man kan uden videre omtanke losse autostole, børn og badedyr ind i kabinen på VW ID. Buzz og stadig finde plads til lidt mere. Fuldvoksne mennesker kan indfinde sig helt bagerst og være fuldt komfortable, og det åbner i min optik for en helt ny kundegruppe.
Der er absolut ingen kritik af dem, der købte en VW ID. Buzz før den kunne fås som lang variant. Nærmere tværtimod. De kunne have valgt en mere effektiv og konform VW ID.4 – men de gik med charmen. Charmen er der stadig – nu kan folk med et reelt behov for det kvadratiske og praktiske ydre bare også tilvælge den.
Volkswagen ID. Buzz Lang 86 kWh Style+
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk / 545 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 20,8 kWh/100 km
Rækkevidde: 462 kilometer
Batteristørrelse: 86 kWh
Ladekapacitet: 200 kW
Mål (L/B/H): 496/198/193 cm
Køreklar vægt: 2.416 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 306-1.340-2.469 liter
Pris: 509.995 kr. (ID. Buzz fås fra 419.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/5.995 kr. (ID. Buzz fås fra 4.895 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 498.971 kr. (ID. Buzz fås fra 410.095 kr.)
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.