Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Som det ser ud i dag, kan du ikke kravle højere op på den elektriske modelstige hos VW end VW ID.4 GTX. Den er således en elektrisk flagskibsmodel, og måske den mindst folkelige Folkevogn på strøm med flere kræfter og mere udstyr end hvad, den almene dansker har brug for.
Udover at være en elektrisk flagskibsmodel, så er den også VWs mest sportslige indspark til elbilmarkedet. VW siger selv, at GTX er fremtidens GTI i deres elektriske modelprogram, og derfor har ID.4 GTX firehjulstræk og flere kræfter sammenlignet med en almindelig VW ID.4 og er med en pæn margen den hurtigste elbil fra VW.
Men hvordan opleves denne sportslige flagskibsmodel i hverdagen? Det vil jeg forsøge at finde ud af, når jeg herunder tester VW ID.4 GTX.
Hvad køber man, når man køber en GTX frem for en almindelig ID.4? Man køber først og fremmest en elmotor mere til den forreste aksel, der giver GTX firehjulstræk og godt 100 hk mere end en VW ID.4 Pro Performance. Man køber altså 299 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder, hvilket er 2,3 sekunder hurtigere end den næsthurtigste ID.4.
På udstyrsfronten får man også mere med, fordi udstyr som matrix LED-lygter og 20-tommer fælge er en del af handlen i GTX. I en almindelig ID.4 tilkøbes matrix LED som del af en Designpakke til 14.995 kr. mens de 20-tommer fælge koster 4.995 kr. Vil man have panoramaglastag og lyddæmpede sideruder fås det for under halv pris i GTX; 10.995 kr. mod 23.495 kr. i en almindelig ID.4.
Anhængertræk koster 7.995 kr. i alle ID.4’ere. GTX trækker dog 1.400 kg, hvilket er 400 kg mere end ID.4 Pro.
SE OGSÅ | VIDEO: Kan Hyundai slå VW? Vi sætter Hyundai Ioniq 5 op mod VW ID.4
Udadtil køber man også et mere sportsligt udseende med GTX. Her er nye sideskørter samt sportslige for- og bagkofangere, der også kører med et andet mønster i det bagvedliggende plastik. Hækspoileren er større og sortmalet ligesom taget, mens dørpanelerne er indfarvet i bilens farve. Testbilen er udstyret med 21-tommer sportssutter til 4.995 kr., der også giver et bøffet bidrag til udseendet.
Materialemæssigt er der ikke de store ændringer i kabinen, hvor ID.4 GTX fremstår lige så futuristisk som de almindelige søskende. Panelerne i instrumentbord og dørsider er pyntet med en diskret blåtone, der sammen med friske, røde syninger giver kabinen en lidt mere spændende fremtoning end sort på sort.
Okay okay! Nok teknisk gennemgang. Gør det sportslige GTX-prædikat noget ved komforten? Nej, ikke meget. GTX betyder som nævnt elektrisk GTI hos VW, og med de 21-tommer fælge, som testbilen er udstyret med, er det let at frygte for komforten. Her har VW dog været ret geniale.
Som en lille dreng til et trylleshow er jeg helt på halen over, hvor komfortabel GTX optræder på 21-tommer fælge. Undervognen i testbilen er oven i hatten sat strammere op med sportspakke til 9.995 kr., men det er ikke noget, der hæmmer hverdagskomforten. Det eneste fælgene spolerer en smule er støjniveauet, fordi de ved motorvejshastighed kaster lidt vejstøj ind i en ellers tyst og velisoleret kabine.
Elmotoren på forreste aksel i GTX, der giver lidt mere umf, spolerer et andet og mindre væsentligt komfortelement, som dog er værd at tage med. ID.4 GTX har en venderadius, der er 1,4 meter større end en almindelig ID.4. Det kan gøre livet lidt mere besværligt, hvis man jævnligt benytter snævre parkeringshuse.
Sport og komfort går sjældent hånd i hånd. Derfor pilles der også et lille lag af det sportslige GTI-element, som ID.4 GTX på papiret bør besidde. Det intelligente firehjulstræk, den strammere undervogn og de store fælge kan ikke få det 2,2 tons tunge elektriske maskineri til at danse som en VW Golf GTI Clubsport.
Et trackday-arrangement er med andre ord ikke hjemmebane for ID.4 GTX, men det er hverken noget, der bekymrer eller irriterer mig. Med sin højde og drøjde er det ikke det, ID.4 skal være god til. Jeg mener omvendt, at fokus er lagt rigtigt, fordi GTX-betegnelsen har givet den voluminøse ID.4 noget tyngde og potens frem for racerbanevenlig agilitet.
SE OGSÅ | VIDEO: Audi Q4 e-tron vs. VW ID.4 – hvilken er bedst?
Accelerationen fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder matcher fortsat en Golf 8 GTI, men det føles hurtigere, fordi man sidder i et stort, elektrisk monstrum. Først hvis man får småtravlt på en kurvet landevej, mærker man firehjulstrækkets berettigelse, fordi man både bliver skubbet og trukket ud af sving. Igen, det er ikke ligefrem på smidig maner, men her føles GTX mere plantet og sikker i den situation end en almindelig ID.4.
Firehjulstrækket og GTX-betegnelsen giver således ID.4 noget tiltrængt tyngde, når du vil have det. Den opfører sig fuldstændigt som en almindelig ID.4 til hverdag, og bliver først bøffet, når man træder til den. Det er også først ved ivrig speeder- og bremsefod, elmotoren på den forreste aksel hjælper til.
En VW ID.4 Pro har lidt længere rækkevidde, fordi den er en elmotor fattigere end GTX. Alligevel er det kun 38 kilometer til forskel, vi snakker, da ID.4 Pro er opgivet til 517 km mod ID.4 GTX’ 479 km. Det er i min optik en udmærket byttehandel for firehjulstræk og flere kræfter.
Jeg har efterhånden pointeret et par gange, at GTX-betegnelsen ikke hæmmer hverdagsbrugbarheden i ID.4, og det gør sig også gældende i den oplevede rækkevidde. Ved blandet kørsel er det en smal sag at komme på den anden side af 400 km. Motorvejskørsel administreres også fint, hvor jeg selv tog en tur fra København til Århus uden antydningen af rækkeviddeangst. Efter afgang med fuldt batteri havde jeg ved ankomst 60 km tilbage i rækkevidde, efter at have kørt 310 km. Det er godkendt med 120 km/t mere eller mindre konstant.
VW ID.4 GTX befinder sig på en udstyrsmæssig tinde og er på toppen af VW’s elektriske kransekage. Det er den hurtigste og bedst udstyrede ID-bil, du kan få fingrene i, og det mærkelige er, at det ikke afspejles markant i prisen. VW ID.4 GTX starter ved 409.995 kr.
Jovist, det er et pænt prishop fra ID.4 indgangsmodellen, der starter ved 294.995 kr. Hvis du derimod havde en VW ID.4 Pro i tankerne, er prisforskellen forsvindende lille. VW ID.4 Pro med det 82 kWh-store batteri starter den ved 374.995 kr. og er kun 15.000 kr. billigere end GTX, hvis du vil tilkøbe Matrix LED-lygter og 20-tommer fælge, der alt sammen er standard i GTX.
LÆS OGSÅ | DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?
En VW ID.4 Pro har lidt længere rækkevidde, fordi den er en elmotor fattigere end GTX. Det som nævnt beskedne 38 kilometer, der skiller dem ad. Hvis det er 38 kilometer, du godt kan undvære, kan jeg uden et gram tvivl i stemmen sige, at det er GTX, du skal vælge.
VW ID.4 GTX har noget bombastisk tyngde over sig, der klæder modellens i forvejen voluminøse former. Den vil gerne flytte sig og se lidt hårdere ud, uden at det bliver på bekostning af hverken rækkevidde, komfort eller praktik. Takket være afgiftsfritagelsen på elbiler er ID.4 GTX et flagskib uden en flagskibspris, og det er noget, jeg ville skynde mig at udnytte, hvis jeg var på markedet efter en kompetent elbil.
Motor: To elektriske
Batteri: 77 kWh (netto)
Ydelse: 299 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,2 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 480 km
Startpris: 409.995 kr.
(ID.4 starter fra 294.995 kr.)
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.