Test og anmeldelser

Frisk, flot og flad: Sådan kører den nye VW Up GTI

Af i Test og anmeldelser

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 30 januar 2018

Volkswagen har selv opfundet begrebet GTI, så de må jo gøre med det det, som de vil.

Men selvom VW Up GTI næsten har samme mål og præstationer som ur-GTI’en, Golf GTI fra 1976, så er det som om fyrværkeriet udebliver.

GTI er for mig en stram undervogn, hurtig reaktion på speederen, stramt og præcist gearskifte og en motor, der kan lide at tage omdrejninger. Med undtagelse af undervognen, der kan kaldes stram uden at være hård, så leverer Up GTI ikke rigtig på nogen af de punkter. Men den har dog helt styr på en anden disciplin for GTI-biler: Den optiske fremtoning.

Der er sparet på peberet

Det starter nemlig godt, som den lille GTI står parat til testkørsel i Nice. GTI-emblemer, røde striber, flotte 17-tommer alufælge kaldet Brands Hatch og en kabine i klassisk skotskternet stof kaldet Clark.

LÆS OGSÅ: Verdens hurtigste invalidebil

Og på de første meter trækker og brummer den lille bandit, da også som en rigtig GTI, men så dør festen en anelse, og du får ikke noget kick over 5.500 o/min. Her er trods alt kun 115 hk fra en trecylindret benziner.

Det rækker til 195 km/t på toppen og nul til 100 på 8,8 sekunder. Det virker ærlig talt underligt, at man ikke har givet den lidt mere cayennepeber, så den kunne runde 200 km/t.

Altså Ford hiver jo 140 hk ud af samme slagvolumen i en Fiesta uden at kalde den for ST, som er Ford’sk for GTI.

INSPIRATION: Søg efter GTI-modeller fra VW til salg på Bilbasen

Vejret var godt til GTI-test i januar

At Up GTI er en fræk version af en Up – mere end hvad entusiaster vil kalde en GTI – afslører Volkswagen nærmest selv, da testruten åbenbarer sig på iPhonen på instrumentpanelet. Ruten går langs kysten fra Nice til Monte Carlo. En smuk tur, men absolut uden sjove hårnåle og mulighed for at give noget gas.

Men hey – måske er det bare det købere anno 2018 vil have. En bil der er frisk, flot og relativt hurtig uden at man behøver gøre en indsats.

LÆS OGSÅ: 3 x 200 hk til ingen penge

Og Up GTI er trods alt den eneste bil med GTI-skilt i mikrobilsklassen. Prisen er 179.996 kr. for en tre-dørs og 189.996 kr. for en fem-dørs. Det synes på en måde som mange penge i forhold til en almindelig Up TSI med 90 hk – den fås fra 142.197 kr.

Bilen lanceres i Danmark til marts.

Fælgene hedder Brands Hatch, som den kendte engelske racerbane

Hvordan er motoren?

Den trecylindrede motor med 115 hk er stangvare hos VW og den findes også i andre biler fra koncernen. Med 200 Nm ved 2.000 o/min er den perfekt til friske accelerationer i byen. Den er dog ikke særlig GTI-agtig – maksimal-effekten nås ved 5.000 o/min. Motoren lyder frisk i kabinen, da den har en soundbooster som bruger forruden til at forstærke bestemte frekvenser. Totalt fake, men det virker.

Up GTI er den eneste Up med synligt afgangsrør

Hvad er det bedste?

Den lille GTI ser ret godt ud. Størrelsen gør den nem at håndtere og manøvrere, og så har den begrænsede motoreffekt kombineret med en større lyd en ret fed bivirkning: Du behøver ikke køre vildt hurtigt, for at opnå en god fartfornemmelse. På den måde er det den mest kørekortsvenlige GTI. Og det er faktisk ret fedt, at man kan have det sjovt ved lavere hastigheder.

Det fede ved Up GTI er, at du ikke kører voldsomt hurtigt, når du har det sjovt

Hvad er det værste?

Hvis man skal være grov, så er det ikke en ægte GTI, men en halvhurtig bil med noget frækt udstyr. Styretøjet er ikke særligt meddelsomt og 115 hk er ikke rigtigt hidsigt. GTI er heller ikke forbedret på fører-ergonomi, hvilket betyder, at rattet ikke kan justeres i længde-retningen og at sædet er hængslet fortil, hvorfor høje personer hælder bagud. Det er ikke rigtig godt.

Motoren yder 115 hk og 200 Nm. Det giver godt bundtræk, men den kan bedst lide lave omdrejninger

Rattet er lækkert, indtrækket er klassisk og elegant, men det røde på instrumentbordet spiller ikke helt i den røde bil

Hvordan er kabinen?

Faktisk ret fed. Der er en tydelig GTI-fornemmelse med ternet Clark-indtræk og røde detaljer. Det røde mønster på forsiden af instrumentbordet, ser fedt nok ud, hvis karossen er hvid eller sort, men den candyrøde farve parret med rød karroserifarve på dørene vil få enhver Bo Bedre-læser til at skrige.

Bagklappen har en rød stribe, der afslører, at du kører bag en GTI, hvis du ikke har luret krom-skiltet

Er den sjov at køre?

Både og. Den er sjov, men ikke så sjov som håbet. Motoren trækker friskt fra lave omdrejninger, men dør ud på toppen. Bilen føles kvik, men styretøjet er ikke, hvad man forventer i en GTI. Bilen hænger dog godt i asfalten i snævre sving.

Seks gear er standard, og det gør cruising  med lavt støjniveau muligt. Gearskiftene måtte godt være kortere

Ebbe Sommerlund om VW Up GTI

VW Up GTI er en fræk lille bil. Den er frisk på de første meter og den er bestemt ikke uden charme. Jeg sidder bare tilbage med en fornemmelse af, at det ikke er en rigtig GTI, men bare en spiffet version af en Up. Den mangler lige lidt vildskab for at kunne matche de ægte GTI-biler. Men en lille bil med flere hk end basisversionen har altid en berettigelse, selvom prisen nok er til den høje side for en mikrobil.

Vil du have mere vildskab, kan du her søge efter andre GTI-modeller fra VW til salg på Bilbasen.

Specifikationer – VW Up GTI 2018

Motor: 3 cylindre, 115 hk / 200 Nm

Gear: 6 manuelle

Acceleration: 8,8 sek

Tophastighed: 195 km/t

Forbrug: 21,3 km/l

Vægt: 1.070 kg

Nypris: fra 179.996 kr. (26.01.2018)

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

[gs-fb-comments]