BilinspirationUgens fund

Til salg: Bentley Arnage med autograf fra Tom K

Af i Bilinspiration, Ugens fund

Nyprisen var seks millioner, men den ekstravagante Bentley er ikke ramt af janteloven.

Af: Ebbe Sommerlund / d. 13. december 2019

En Bentley Arnage Turbo T er over fem meter lang og har kostet over seks millioner fra ny – hvis den blev solgt i Danmark. Alligevel bider janteloven ikke rigtig på den. Ingen bliver sure på en Bentley Arnage. Måske er det fordi den udstråler god og klassisk stil.  Håndbygget med kærlighed og ægte træ og læder.

>>Se Bentley Arnage til salg på Bilbasen<<

Som sådan er en Arnage ikke så politisk korrekt. Den kører godt nok det, den er opgivet til, men da det er 4,9 km/l, så imponerer tallet primært benzinselskaberne. Din højre hånd bliver formentlig formet som håndtaget på en tankpistol.

Men det er bare som om, at der er en særlig aura over en Bentley. Bilen er håndbygget, og læderarbejdet er ekstremt. Der går 27 huder på en Bentley-kabine, men så er også loftet beklædt.

Signeret af Tom Kristensen

Bilen på billederne står til salg i Danmark og er på dansk afgift. Prisen er 749.900 kr. og kilometertallet siger 94.000. Den er fra 2003 – netop det år Tom Kristensen vandt Le Mans for Bentley. Sælgeren af bilen, Henrik Bollerslev fra Lindholm Biler, var frisk til at spørge om ikke Tom Kristensen ville signere bilen, og Tom K var klar. Derfor er der en autograf fra den ni-dobbelte vinder på instrumentbordet i bilen.

LÆS OGSÅ | Janteloven? Den kender bilfabrikkerne ikke

Som du sikkert ved er Bentley i dag ejet af Volkswagen. Det var fabrikken også i 2003, men hvis du er bilkyndig, så kan du se at ratknapper og panelet til klimanlægget kommer fra BMW. Typisk britisk.

Omdrejninger? Nej tak

”There is no replacement for displacement” lyder et amerikansk mundheld. Oversat betyder det at intet kan erstatte et stort slagvolumen. Man kan sagtens hive mere ydelse ud af små motorer ved at tilføje masser af omdrejninger eller trykladning, men der er noget fedt ved momentet fra en stor maskine.

LÆS OGSÅ | Klumme: Køb ikke en SUV

Motoren i Bentley Arnage er en 6,75 liters V8, og i Turbo-udgaven er der to turboer. Omdrejninger får du til gengæld ikke mange af – det røde felt starter ved 4.500 o/min. Dette er en moment-konge, og den gider ikke presses. Effekten fra dunderklumpen er 457 hk og momentet er massive 875 Nm. Det får de 2,5 tons fra Crewe til at ramme 100 km/t på 5,5 sekunder og festen stopper først ved 270 km/t. Men tro mig – det har du ikke lyst til at prøve i en femten år gammel Bentley.

Motoren har i øvrigt lige haft 60 års jubilæum – den første 6,75 liters V8 sad i en S2 i 1959. Siden 1980 har den kunnet fås med turbo og i dag sidder klaveret i en Bentley Mulsanne Speed. 637 hk og 1.100 Nm er tallene på sådan en krabat.

Soltag kan være en dealbreaker

Bilen på billederne har soltag og det indskrænker køberskaren. Mens de fleste, uanset højde og drøjde, sidder formidabelt bagi, så er det svært at finde plads foran, hvis du er over 185 cm. Soltaget tager simpelthen for meget plads. I biler uden soltag er det ikke et problem at være i højden.

Hvordan kører en Bentley Arnage T?

Hvis man skal sætte nogle ord på køreoplevelsen, så er det afslappet og en anelse rustikt. Det er en flyder, og den virker ældre end en bil fra 2003, men den har sjæl og charme. Man bliver i godt humør, hvis du har plads i benzinbudgettet. Faktisk vil jeg personligt foretrække at sidde på bagsædet og slappe af. Sæderne er bedre end en Stressless lænestol.

Ejerafgiften er da også 20.380 kr. Til gengæld er det største værditab for længst overstået. Bilen har tabt over fem millioner i værdi! Næsten ejer kan højst tabe 750.000 kr. på værditabet alene, men det er aldrig billigt at køre Bentley.

Se bilen til salg her.

Motoren på 6,75 har været produceret siden 1959 og er stadig i produktion

Specifikationer: Bentley Arnage T 2003

HK/Nm              457 hk / 875 Nm

0 – 100 km/t     5,5 sek

Tophastighed  270 km/t

Km/l                     4,9 km/l

Vægt                   2.500 kg

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.