maj 15, 2023

Ny Honda CR-V og ZR-V køreklar inden 2024

Den nye model ZR-V tager pladsen fra den gamle CR-V, mens den nye CR-V er større og kommer som både hybrid og plug-in hybrid.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Honda har travlt i år. Der er ikke bare premiere på den nye E:Ny1 – en elbil som Honda har meget hårdt brug for – men også europæisk premiere på to nye SUV-modeller. Begge hybrider – og den ene som den første plug-in hybrid fra Honda.

Den mindste af de to nye fra Honda er en helt ny model, som kommer på markedet til efteråret. Honda placerer ZR-V mellem den kompakte HR-V og den nye og større CR-V, men målt i centimeter er den ikke meget mindre end CR-V: Omkring 457 cm i længden.

LÆS OGSÅ | Honda går efter Kia Niro EV med den nye E:Ny1

ZR-V er allerede introduceret i USA i 2022 som ny HR-V, mens HR-V i Europa er en langt kortere bil. Forvirrende? Kunderne i USA vil ikke have en Honda, der er lille, så derfor er der forskel.

Den mest ventede nyhed fra Honda er dog den nye CR-V. Også den har været på markedet i USA i længere tid, men europæiske kunder kan senere i 2023 se frem til en version, som amerikanerne indtil videre ikke har adgang til: CR-V e:PHEV – mærkets første plug-in hybrid.

Gæt en ydelse

Med ZR-V som en næsten lige så stor SUV som den udgående CR-V og en ny CR-V som utvivlsomt kommer til at stige i pris, vil ZR-V kunne tiltale nogle eksisterende CR-V-kunder, som skal skifte bil.

ZR-V har et tæt familiebånd til Civic. De to biler deler platform, og i Europa kommer ZR-V da også udelukkende som hybrid med systemet, vi kender fra Civic. Det er en økonomisk, stærk drivlinje med en 2-liters benzinmotor og to el-motorer, men om ZR-V E:HEV får samme ydelse – 184 hk – som Civic, kan vi ikke finde i pressemeddelelsen fra Honda.

LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V

Indretningen i ZR-V er da også meget lig den, Honda bruger i Civic. Fritstående infotainmentskærm, digital instrumentering, trykknapper til gearvalg og gode, “gammeldags” knapper til klima, lyd og meget andet. Bagagerumsplads er desværre ikke bilens stærke side: Maksimal volumen er småbilsagtige 1.291 liter.

82 kilometers strømkørsel på en opladning

Den nye CR-V, som er cirka 7 cm længere og har 4 cm længere akselafstand end den gamle, vil være den rigtige af de nye Honda-modeller til kunder, som har brug for plads.

Det er ærgerligt, at Honda har valgt kun at frigive få oplysninger om den europæiske udgave af CR-V. Når det kommer til hestekræfter og meget andet, kan vi kun komme med et kvalificeret bud.

LÆS OGSÅ | Honda CR-V kommer på brint – og opladning

Der kommer to motorversioner af den nye CR-V, og det er mest den nye plug-in hybrid, vi gerne vil vide mere om. CR-V E:HEV med lukket hybridsystem har samme 2-liters motor som i Civic, men ydelsen vil sandsynligvis ligge over de 184 hk i Civic og Z-RV.

CR-V E:PHEV med plug-in-system har også 2-liters motoren, og Honda oplyser en elektrisk rækkevidde på 82 kilometer. Men der mangler oplysninger om batteristørrelse, som kan give et hint om, hvorvidt de 82 kilometer er målt efter den normale WLTP-norm. Hvis det er tilfældet, er rækkevidden meget konkurrencedygtig og endda bedre end i klassens topscorer, Toyota RAV4 Plug-In Hybrid (75 kilometer).

LÆS OGSÅ | Hey, der er en ny Honda Accord!

Og så er der plug-in hybridens ydelse. Den siger Honda ikke et ord om. Typisk er en PHEV markant stærkere end en hybrid, der ikke kan lades op, men CR-V som plug-in hybrid kan ende mange steder i forhold til ydelse (firehjulstræk bliver sandsynligvis standard. 220, 240 eller 250 hk – alt er muligt.


Brugte Honda CR-V til salg på Bilbasen

Se flere brugte Honda CR-V til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS