Lige inden årsskiftet blev hele 11 biler sikkerhedstestet af det europæiske crashtest-samarbejde, EuroNCAP. Testen afslører, at der er blevet givet alt fra middelmådige 3,5 stjerner til topkarakteren på 5 stjerner.

Bilproducenterne har stået i kø for at få crashtestet deres nyeste modeller inden nytår, da sikkerhedskravene skærpes endnu en gang fra årsskiftet. Her skal bilerne nemlig yde bedre børnesikkerhed, hvis de skal opnå de maksimale fem stjerner. Årets sidste pulje fra det europæiske crashtest-samarbejde, EuroNCAP, tæller som sagt hele 11 biler. Tre af dem sælges dog ikke på det danske marked.
Set med danske bilkøberes øjne er de mest interessante, Peugeot 308 og Mazda 3. Begge er populære biler på de danske veje, og var i finalen ved Årets Bil-kåringen. De klarer, helt som forventet, crashtesten til topkarakteren fem stjerner.

Helt så godt går det ikke for Nissans mini-MPV Note, som må tage til takke med fire stjerner.
”Peugeot 308 er franskmændenes svar på VW Golf og imponerer ikke bare på køreegenskaber, men også på sikkerheden. Den klarer både frontal- og sidekollisionstesten rigtig flot. Også Mazda 3, der snart er på det danske marked, gør en god figur i især frontalkollisionstesten. Et enkelt minus er dog pæletesten, hvor den viser svaghedstegn,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen og tilføjer: ”Taget i betragtning at Nissan i de senere år har haft en høj standard på deres biler, havde vi nok også ventet fem stjerner til deres nye Nissan Note. Men bilen falder igennem på blandt andet fodgængersikkerheden og en bekymrende høj belastning ved frontalkollision, hvilket gør den mindre god end flere af konkurrenterne. Derfor er de fire stjerner lidt skuffende.”

Blandt de mere interessante af de 11 testede biler er BMW’s første elbil – i3 – der ligesom Nissan Note får fire stjerner. Bilen er opbygget i aluminium og kulfibermaterialer, hvilket gør den let, men det har samtidigt sine omkostninger. ”BMW i3 er en bil, vi har set frem til, men selv om de fire stjerner er acceptable, havde vi nok ventet os mere. Eksempelvis betyder materialevalget, at den klarer frontalkollisionstesten dårligere end traditionelle biler, mens den manglende B-stolpe ved de modsat åbnende sidedøre afslører store svagheder i pæletesten. Læg dertil manglende selehuskere og fartbegrænser. Alt i alt rækker det altså kun til fire stjerner,” siger Søren W. Rasmussen.

De 11 testede biler er:
• BMW i3 – elbil: 4 stjerner • Ford Tourneo Connect (forhandles pt. ikke i Danmark): 5 stjerner • Ford EcoSport (forhandles pt. ikke i Danmark): 4 stjerner • Infiniti Q50 (forhandles pt. ikke i Danmark): 5 stjerner • Maserati Ghibli: 5 stjerner • Mazda 3: 5 stjerner • Mercedes-Benz CITAN Kombi: 4 stjerner • Mitsubishi Outlander PHEV – plug-in hybrid: 5 stjerner • Nissan Note: 4 stjerner • Peugeot 308: 5 stjerner • VW T5: 4 stjerner
Hvor meget betyder det for dig, at din bil har en høj score i EuroNCAP-testen?
Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.