Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af Ebbe Sommerlund
Det var på en måde lidt smerteligt, at se Toyota udgå med den førende bil blot tre minutter i 24 timer i årets Le Mans. Men sådan er motorsport. Tillykke til Porsche og et skulderklap til Toyota – bedre held næste gang.
Nå men motorsport er jo fantastisk, og Porsches sejr fik os til at kigge på Bilbasen efter biler med Le Mans under lakken. Første bud skal jo næsten være en Porsche, selvom Ford vandt GT-klassen, som er det nærmeste vi kommer på gadebiler.
Men vi faldt over denne skønhed, og så må Ford GT vente lidt:
En GT2 er noget nær det nærmeste du kommer på en racerbil på gaden. Den er lettet betydeligt i forhold til en 911 Turbo. Blandt andet har den baghjulstræk i stedet for firehjulstræk, og så er adskillige kabinedele gjort lettere eller helt fjernet.
Når så der kommer et RS (Rennsport) efter, så bliver det rigtig vildt. Nu er der barberet yderligere 70 kg af vægten og topfarten er øget fra 328 km/t til 330 km/t – jo lidt har også ret. Vigtigere er accelerationen, der forbedres – fx barberes der 0,4 sekunder af til 100 km/t, så de kan nås på 3,5 sekunder.
Under alle omstændigheder er GT2 RS et rendyrket banejern fx til Nürburgrings Nordsløjfe. Desværre afspejles produktets egenskaber og historie i prisen: Svimlende 3.352.000 kr. uden afgift. Men så får du også et sjældent eksemplar – GT2 RS er nemlig kun bygget i 500 eksemplarer.
HK/Nm 620 hk / 700 Nm
0 – 100 km/t 3,5 sek
Tophastighed 330 km/t
Km/l 8,0 km/l
Sådan en 911 er naturligvis uden for rækkevidde for 99 pct. af alle danskere, men det behøver heldigvis ikke at være helt så dyrt, at få lidt Le Mans op under neglene:
Her er en af GTI-kongerne fra 1980’erne. Ofte stod 205 GTI øverst på tronen, når de små sportslige biler dystede. I dag er den en klassiker, og selv om den med sine 120 hk ikke kører fra ret mange biler i dag, så leverer den en involverende køreoplevelse, som er stort set uddød i dagen biler. Og her er den i en fræk Le Mans-udgave.
Efter sigende er dette en ud af 84 biler, der blev lavet specielt til det svenske marked, så den er faktisk endnu mere sjælden en GT2 RS.
HK/Nm 120 hk / 150 Nm
0 – 100 km/t 8,5 sek
Tophastighed 202 km/t
Km/l 12,3 km/l
Det kan jo også være, at du bare vil have en almindelig bil med god komfort og fornuftig brændstoføkonomi:
Sjældent har vi da set nogen gøre så halvhjertet et forsøg på at fejre en triumf. Audi dominerede Le Mans totalt i årevis, og så får vi en 2,0 diesel med 140 hk og automatgear og noget ekstraudstyr. Men okay det er da stadig en lækker bil. Så hvis du alligevel vil have en Audi A4 diesel – så er det da sjovt, at det er en Le Mans-version.
HK/Nm 140 hk / 320 Nm
0 – 100 km/t 9,7 sek
Tophastighed 212 km/t
Km/l 17,5 km/l
Tøm sparegrisen: Seinfeld sælger ud af Porsche-samlingen
Audi RS6 Avant – 560 hk stationcar
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.