Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Det er næppe gået nogens næse forbi, at Trump svinger med toldstaven. Alle europæiske biler får nu tilført told, når de sælges i USA, hvilket kan få store konsekvenser for bilproducenterne på vores breddegrader. Konsekvenserne ser dog alligevel ikke ud til at blive lige så store som dem, Tesla oplever i Europa i øjeblikket.
Salget af Tesla-modeller styrtdykker. Den europæiske forbruger boycotter amerikanske varer, og her står Tesla højt på hadelisten. Her på Bilbasen er der også en tydelig tendens til, at danske Tesla-ejere vil af med deres biler. Udbuddet stiger, priserne falder og forhandlerne får stadigt flere henvendelser fra kunder, der ønsker at indlevere deres Tesla i bytte for noget andet. Ja, nærmest hvad som helst.
Det ønsker præsidenten at rette op på. Elon Musk, chefen for Tesla, er trods alt hans bonkammerat. Derfor tager Trump nu alternative metoder i brug og bruger et værktøj, der indtil nu kun har været brugt at det kinesiske styre. Han indfører statsstøtte på Tesla-modeller i Europa.

Den kinesiske metode
Det bliver ikke nemmere at finde rundt i told-junglen med Trumps tiltag. Statsstøtte er noget, som det kinesiske styre har brugt for at fremme udbredelsen af kinesiske elbiler i Europa. Det har virket – faktisk så godt, at EU Kommissionen sidste år indførte straftold på alle elbiler med ophav i Kina.
Læs også: Kinesiske vanskeligheder i Danmark
EU Kommissionen skal nu til at overveje, om samme straftold på kinesiske elbiler skal indføres på amerikanske elbiler. Med Trumps særskilte statsstøtte til Tesla bliver der nemlig store penge at spare for de forbrugere, der ser stort på storpolitik og fortsat gerne vil have en Tesla i carporten.
Med statsstøtten i ryggen kan Tesla nemlig nu udbyde den opdaterede Model Y til 199.990 kr. Det svarer til et fald på svimlende 40 procent fra den oprindelige pris på 339.990 kr. Det er vel at mærke uden produktmæssige ændringer på indgangsvarianten Tesla Model Y Baghjulstræk, der kører op til 500 kilometer på en opladning.

Tesla Model 3 får helt samme procentmæssige hug, og vil derfor kunne købes fra 179.990 kr. i indgangsvarianten med en rækkevidde på op til 513 kilometer. En Long Range med baghjulstræk, der er Teslas højdespringer hvad angår rækkevidde, kommer ned i 199.990 kr. med op til 702 kilometer i rækkevidde.
Priserne på Tesla Model S og Tesla Model X er endnu ikke justeret, da de ifølge Elon Musk henvender sig til ‘det bedre borgerskab’. Kunder, der har råd til at betale ved kasse 1. Desuden tilføjes det, at man i øjeblikket tester tilføjelsen af skumgummi på de skarpe kanter af Tesla Cybertruck, så den kan godkendes efter europæiske standarder. Den kommer til at koste i omegnen af 499.990 kr.
**Bilbasen ønsker alle en glædelig første april(-snar)**