januar 7, 2016

Turbo på Suzuki Vitara

Et nyt år betyder nyheder fra Suzuki. Den japanske bilproducent lancerer nemlig en ny 1,4-liters turbomotor i den kompakte crossover, Vitara. Med 140 hk og solide 220 Nm sætter den nye motor, kaldet Boosterjet, væsentlig mere skub i kareten end den 1,6 benzin, der også fortsætter i programmet- her har du kun 120 hk og ved noget højere omdrejningstal – momentet er blot på 156 Nm.

Med andre ord giver den nye motor Vitara et dejligt skud EPO. Den nye motor forbedrer tilmed brændstoføkonomien, så den nu hedder 19,2 km/l mod 18,9 i 1,6’eren. I praksis vil en turbomotor dog give dig mulighed for at udnytte hestekræfterne bedre, så reelt kører de fleste formentlig kortere i Boosterjet end de ville have gjort i 1,6’eren.

Ny automatgearkasse

Samtidig lanceres en ny automatgearkasse af dobbeltkobling-typen. Den kalder Suzuki for TCSS, der står for Twin Clutch System by Suzuki, hvilket er lidt spøjst eftersom gearkassen egentlig kommer fra Fiat.

Det skal ikke lægge den til last, for det er en rigtig fin gearkasse, der spiller perfekt sammen med enten den nye 1,4-liters turbobenziner eller den diesel på 1,6 liter med 120 hk, der allerede findes i programmet. Desværre kan du kun få den nye motor i en speciel udstyrsvariant kaldet S, der tilfører et sportsligt udtryk til Exclusive. Det vil sige 5-slidset kølergrill

• Satinfarvede sidespejle

• Sortlakerede alu-fælge

• Rød markering rundt ved LED-nærlygterne

• Sæder med læder/ruskindsstof og røde syninger

• Sportslæderrat med røde syninger

• Instrumentpanel i alu-look

• Røde ringe om ventilationsdyser og instrumentgruppe

• Sportspedaler i aluminium.

Exclusive-varianten har i forvejen LED nærlys, radarbaseret nødbremsesystem, aktiv fartpilot, nøglefri betjening, Infotainment system med 7” skærm og navigation samt klimaanlæg, så en Boosterjet har altid et godt udstyr – vi så bare gerne, at man kunne få Boosterjet til en lavere pris uden alt det udstyr, for motoren er langt bedre end 1,6’eren.

Billigste Boosterjet koster 284.990 kr. plus levering og automatgearet lægger ca. 32.000 kr. oveni. Indtil videre fås Boosterjet ikke med firehulstræk – her må du ty til 1,6 benzin eller dieselvarianten, der fx kan leveres med både automatgear og firhjulstræk til fornuftige 354.990 kr. plus levering.

>>Søg Suzuki Vitara på BilBasen her << 

Se mere til motoren her:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS