Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Twitter/Hansjörg von Gemmingsen
1 million miles. Det er helt nøjagtigt 1.609.344 km, og det er så langt, Tesla-ejeren fra Tyskland, Hansjörg von Gemmingen, har kørt i sin Tesla Model S P85. Det betyder, at han, ifølge Tesla-mediet Teslarati, har den uofficielle verdensrekord i at køre flest kilometer i en Tesla.
Von Gemmingen, der selv kalder sig EV Kilometer Weltmeister, rundede 1 mio. km tilbage i november 2019, mens de 1,5 mio. km blev krydset af i januar i år. Gemmingen fortsætter ufortrødent og har nu også rundet 1 mio. amerikanske miles, hvilket har affødt en lykønskning fra selveste Elon Musk på Twitter.
Spørgsmålet er så bare, hvor mange batteripakker det har krævet at fragte ham de mange kilometer? Vi ser nærmere på bedriften samt på de løbende udskiftninger på Teslas største kilometerkriger fra Tyskland.
I løbet af de 1.609.344 km, som Hansjörg von Gemmingen har kørt, har hans Tesla Model S spist sig igennem otte elektriske motorer. Her beretter han selv på Twitter, at den bedste elmotor holdt i 778.000 km, mens resten har været skrammel – men det er ikke elmotorene, der er vigtigst her. Det er batterierne.
Den tyske kilometerkriger kører i øjeblikket på sin tredje batteripakke. Gennemsnitligt betyder det, at Teslas batteripakker holder 536.448 km målt på von Gemmingens erfaring. Selv forklarer von Gemmingen, at den anden batteripakke var den, der klarede sig bedst. Med den rundede han 671.000 km.
SE OGSÅ | Video: 530.000 kmi en Tesla Model S – hvad gik galt?
Ved 1.202.000 km fik von Gemmingen isat den batteripakke, bilen kører med nu. Her købte han en brugt batteripakke på 63,1 kWh, der nu har rundet 407.344 km uden nogen problemer. Da denne batteripakke blev monteret, var rækkevidden 340 km, og efter mere end 400.000 km, kan von Gemmingen stadig klemme 308 km ud af en opladning.
Hansjörg von Gemmingen understreger, at den nuværende og meget sunde batteripakke kun er opladet med 5 procent DC hurtigladning. Resten af strømmen, der er hældt på i løbet af de mere end 400.000 km, er således gjort med almindelig AC hjemmeopladning, hvilket skåner batteriet.
Hansjörg von Gemmingen er vaskeægte elbilentusiast. Længe før Europa overhovedet var begyndt at tænke i ladenetværk og offentlige standere, kørte Gemmingen langt i elbiler. Hans første elektriske bekendtskab var en Tesla Roadster, som han købte i oktober 2009, og som han på bare ét år tilbagelagde over 65.000 km i.
LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Da von Gemmingens Tesla Roadster i 2014 blev erstattet med en af de første Performance-modeller fra Tesla, en let brugt Tesla Model S P85, havde den rundet 700.000 km. En præstation, der også dengang kastede meget opmærksomhed fra sig – også fra Tesla selv, der offentliggjorde flere pressemeddelser med den kilometerstærke tysker.
Til Teslarati forklarer Hansjörg von Gemmingen, at det klare mål er at runde 2 mio. km i den allerede velberejste Tesla Model S. Bortset fra en lykønskning på Twitter fra Elon Musk, føler von Gemmingen sig dog ikke helt nok anerkendt af Tesla, der ikke har responderet på hans henvendelser vedrørende en officiel ansøgning til Guinness Rekordbog.
Hansjörg von Gemmingen røber til Teslarati, at planen er at holde liv i sin Model S så længe, det er muligt. Alligevel har han udset sig sit næste kilometerprojekt. Med en opgivet rækkevidde på over 800 km synes han nemlig, at Lucid Air lyder spændende – og den vil han ikke være bleg for at sætte nye rekorder i.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.