juni 20, 2022

Tysk Tesla Model S har kørt 1.609.344 km

Hvor længe holder et batteri i en elbil? Svaret er længe, hvis du spørger tyske Hansjörg von Gemmingen. Han har kørt over 1,6 mio. km i sin Tesla Model S P85 og har derfor den uofficielle verdensrekord.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Twitter/Hansjörg von Gemmingsen

1 million miles. Det er helt nøjagtigt 1.609.344 km, og det er så langt, Tesla-ejeren fra Tyskland, Hansjörg von Gemmingen, har kørt i sin Tesla Model S P85. Det betyder, at han, ifølge Tesla-mediet Teslarati, har den uofficielle verdensrekord i at køre flest kilometer i en Tesla.

Von Gemmingen, der selv kalder sig EV Kilometer Weltmeister, rundede 1 mio. km tilbage i november 2019, mens de 1,5 mio. km blev krydset af i januar i år. Gemmingen fortsætter ufortrødent og har nu også rundet 1 mio. amerikanske miles, hvilket har affødt en lykønskning fra selveste Elon Musk på Twitter.

Spørgsmålet er så bare, hvor mange batteripakker det har krævet at fragte ham de mange kilometer? Vi ser nærmere på bedriften samt på de løbende udskiftninger på Teslas største kilometerkriger fra Tyskland.

Otte elmotorer

I løbet af de 1.609.344 km, som Hansjörg von Gemmingen har kørt, har hans Tesla Model S spist sig igennem otte elektriske motorer. Her beretter han selv på Twitter, at den bedste elmotor holdt i 778.000 km, mens resten har været skrammel – men det er ikke elmotorene, der er vigtigst her. Det er batterierne.

Den tyske kilometerkriger kører i øjeblikket på sin tredje batteripakke. Gennemsnitligt betyder det, at Teslas batteripakker holder 536.448 km målt på von Gemmingens erfaring. Selv forklarer von Gemmingen, at den anden batteripakke var den, der klarede sig bedst. Med den rundede han 671.000 km.

SE OGSÅ | Video: 530.000 kmi en Tesla Model S – hvad gik galt?

Ved 1.202.000 km fik von Gemmingen isat den batteripakke, bilen kører med nu. Her købte han en brugt batteripakke på 63,1 kWh, der nu har rundet 407.344 km uden nogen problemer. Da denne batteripakke blev monteret, var rækkevidden 340 km, og efter mere end 400.000 km, kan von Gemmingen stadig klemme 308 km ud af en opladning.

Hansjörg von Gemmingen understreger, at den nuværende og meget sunde batteripakke kun er opladet med 5 procent DC hurtigladning. Resten af strømmen, der er hældt på i løbet af de mere end 400.000 km, er således gjort med almindelig AC hjemmeopladning, hvilket skåner batteriet.

Fra Tesla til Lucid?

Hansjörg von Gemmingen er vaskeægte elbilentusiast. Længe før Europa overhovedet var begyndt at tænke i ladenetværk og offentlige standere, kørte Gemmingen langt i elbiler. Hans første elektriske bekendtskab var en Tesla Roadster, som han købte i oktober 2009, og som han på bare ét år tilbagelagde over 65.000 km i.

LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Da von Gemmingens Tesla Roadster i 2014 blev erstattet med en af de første Performance-modeller fra Tesla, en let brugt Tesla Model S P85, havde den rundet 700.000 km. En præstation, der også dengang kastede meget opmærksomhed fra sig – også fra Tesla selv, der offentliggjorde flere pressemeddelser med den kilometerstærke tysker.

Til Teslarati forklarer Hansjörg von Gemmingen, at det klare mål er at runde 2 mio. km i den allerede velberejste Tesla Model S. Bortset fra en lykønskning på Twitter fra Elon Musk, føler von Gemmingen sig dog ikke helt nok anerkendt af Tesla, der ikke har responderet på hans henvendelser vedrørende en officiel ansøgning til Guinness Rekordbog.

Hansjörg von Gemmingen røber til Teslarati, at planen er at holde liv i sin Model S så længe, det er muligt. Alligevel har han udset sig sit næste kilometerprojekt. Med en opgivet rækkevidde på over 800 km synes han nemlig, at Lucid Air lyder spændende – og den vil han ikke være bleg for at sætte nye rekorder i.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS