Vinterdæk
januar 24, 2014

Ugens bilnyt – Uge 4

 

I denne uge byder vi på en blandet landhandel af gode råd og nyheder fra bilverdenen. Du kan læse om vinterdæk, Seats nye stationcar og laserlys på en ny Le Mans-racer.

Vinterdæk er god stil

At skifte til vinterdæk når dagtemperaturen er nede på en håndfuld grader, er god stil.

Sådan er holdningen hos de danske forsikringsselskaber. Flere af selskaberne råder direkte kunderne til at skifte til vinterdæk i rette tid.
Vi anbefaler naturligvis alle at køre med vinterdæk, da det nedsætter risikoen for ulykker markant. Derfor rådgiver vi om det på Facebook og plejer også at udsende en pressemeddelelse med nogle gode råd, når det er aktuelt at skifte fra sommerdæk til vinterdæk,” siger kommunikationschef i Alka, Lise Agerley.

Holdningen er den samme hos Tryg, oplyser kommunikationsdirektør Steffen Lundgren Kristensen. ”Vi anbefaler vores kunder at bruge vinterdæk, når forholdene tilsiger det. Bilen får et bedre vejgreb, og vi tror, at vinterdæk er med til at minimere antallet af skader. Vi gør faktisk en del ud af at informere vores kunder om det.”
I nogle lande i Europa risikerer forsikringskunder en ekstra høj selvrisiko, hvis de får en skade på et tidspunkt, hvor de burde køre på vinterdæk, men havde sommerdæk på. Så vidt går de danske selskaber dog ikke. ”Det indgår ikke i vores betingelser, og det er heller ikke noget, vi overvejer at indføre. Og skulle en af vores kunder på bilferie i udlandet forvolde en skade i et land, hvor der er lovkrav om brug af vinterdæk, dækker vi også skaden, selv om der er kørt på sommerdæk. Hvis kunden skal miste retten til erstatning, vil det kun være i den situation, hvor der er tale om grov uagtsomhed, eller bilen ikke er i forsvarlig stand,” slår Lise Agerley fast.

Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S, er tilfreds med, at forsikringsselskaberne i Danmark gør meget ud af at informere kunderne om at skifte til vinterdæk. ”Vinterdæk er det mest sikre om vinteren, og sommerdæk om sommeren,” siger Georg Nielsen og fortsætter: ”Uanset årstid handler det om at køre med dæk, der sikrer godt vejgreb og kort bremselængde. Vores holdning er, at vinterdæk bør være et lovkrav i Danmark, ligesom det er hos vores naboer i Norge, Sverige og Tyskland.”

Du kan læse mere om vinterdæk på i de følgende blogposts: Større standarddæk passer ikke til dansk vintervejr og 9 myter om vinterdæk.

Seat klar med Leon stationcar

SeatLeonST

Den ny Seat Leon ST kommer til Danmark med masser af ros i bagagen, for i midten af december valgte læserne af to spanske medier den nye stationcar som årets familiebil 2014.
Leon ST er det seneste skud på stammen i Seats nye og mere skarpe designlinje, og den er samtidig den spanske fabriks første større stationcar.
Seat har oplevet en stigende popularitet i Danmark de seneste par år. Mange har fået øjnene op for mikset af tysk kvalitet og spansk design, der måske mere end nogensinde kommer til udtryk i den nye Leon stationcar.
Leon ST stationcar starter fra 199.900 kr.

Ny Le Mans-racer med laserlys

Navnet er uændret, men teknologien er helt ny. 2014-generationen af Audi R18 e-tron quattro er den mest avancerede og effektive racerbil, Audi nogensinde har bygget. Ved første blik ser den nye hybridsportsvogn ud til at være en videreudvikling af verdensmesterbilen og Le Mans-vinderen fra de seneste to år. Men på grund af de nye LMP1-regulativer, der træder i kraft i 2014, har Audi Sport rent faktisk nyudviklet hver eneste komponent på bilen.
Den nye Audi R18 e-tron quattro repræsenterer en helt ny generation af Le Mans-prototyper,” forklarer Audis motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich. “Principperne bag LMP1-regulativerne er blevet ændret fundamentalt. Idéen med det er at opnå lige så hurtige omgangstider som hidtil med et markant lavere energiforbrug. At få mere ud af mindre: Det er det nye, innovative laserlys, der giver et mere homogent lys, et godt eksempel på.”

I de nye tekniske regulativer er en lang række principielle bestemmelser, som omhandler drivlinjen, karrosseriets dimensioner, sikkerheden og aerodynamikken, blevet fastlagt på ny. Med den nye R18 har Audi Sport valgt et lignende koncept som hidtil – omend med innovative, detaljerede løsninger og et ekstra hybridsystem.

De vigtigste detaljer:

–       En videreudviklet V6 TDI-centermotor, som driver baghjulene.

–       e-tron quattro hybridsystem på forakslen (lagrer kinetisk energi).

–       Hybridsystem med en elektrisk turbolader i den interne forbrændingsmotor. 

–       Optimeret svinghjulsenergilagringssystem.

Den nye racer er desuden blevet smallere – det gælder også dækkene – og lidt højere, og så er cockpittet blevet større og endnu mere sikkert.
Årets Le Mans tegner til at blive et af de mest spændende i mange år. Foruden Audi med V6-dieselmotor kommer Toyota med deres V8-benziner og Porsche med deres nye LMP1 med firecylindret, to-liters benzinmotor.

Audi

Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS