Første tur: BMW i5 er alt det, alle har håbet på
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Hvis en BMW 2002 Turbo står højt på din ønskeliste, så er du (desværre) ikke den eneste. Den lille og hurtige veteranbil kan stadig opdrives i Danmark, men billigt er det ikke.
Og så alligevel, for selv om prislappen på denne bil, der står ved C.C. Cars i Ans er ca. 100.000 EUR , så er den slet ikke den dyreste på mobile.de. Kun en ægte 2002 Turbo er billigere lige nu og intet tyder på, at priserne er på vej ned.
For mig personligt er det nok den bil der tydeligst personificerer BMW’s DNA. Den er lille, styrevillig og hurtig. Faktisk er det en af de mest velkørende veteran-biler, jeg har prøvet.
2002 Turbo kom til verden i 1973 og var en af de første standardbiler med turbolader (Saab 99 Turbo kom først i 1978 og Porsche 911 Turbo i 1975)
Turboladeren blæste effekten fra den firecylindrede to-liters motor op på 170 hk. Det rakte til over 200 km/t på Autobahn, og de første 100 km/t kunne nås på under 8 sekunder. Det var der ikke mange, der kunne gøre efter dengang.
Tilmed var bilen sat op til at æde sving, som kun få andre.
Der er et slogan der siger: Don’t drive your dreams!
Underforstået- bilerne fra dine drømme kører aldrig så godt, som du håber eller husker. Det gælder bare ikke BMW 2002 Turbo, der naturligvis ikke kører som en ny bil. Den kører mere autentisk og ærligt og ikke mindst sjovt. Her er ingen elektroniske hjælpemidler, og der sidder ikke en computer mellem dig og gasspjældet – det er kun dig, der bestemmer. Indtil fysikkens love siger, at du ikke må bestemme mere. Men en 2002 Turbo er ikke ondskabsfuld, så længe du respekterer, at der er en vis turbotøven og ketchupeffekt. Men vi taler ikke Porsche 911 Turbo fra 1970’erne. Du ved også kaldet The widowmaker.
Desværre for BMW 2002 Turbo og os andre blev den lanceret lige op til en oliekrise med kørselsforbud om søndagen og generel økonomisk krise. Derfor blev der kun produceret 1672 eksemplarer og derfor er efterspørgslen på en velholdt BMW 2002 Turbo så stor. Så den er bestemt ikke billig, men den kan stadig være en god investering.
Bilejerne har talt: BMW har stadig de lykkeligste kunder
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Elbilerne er blevet billigere og der kommer flere og flere billige elbiler til landet. Se med når vi gennemgår elbiler til under 250.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]