Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Det vrimler med vilde superbiler på Bilbasen for tiden. Har man penge nok, er vores database et rent slaraffenland for bilentusiaster, og nu er vi klar med årets vildeste leasingtilbud. Der er nemlig kommet end helt særlig tilføjelse til sortimentet, og det er en bil der sjældent dukker op på vores breddegradder. Verdens, stadig, hurtigste serieproducerede bil, Bugatti Veyron Super Sport.
Da den første Veyron Grand Sport trådte ind på auto-scenen i 2005 opnåede den øjeblikkelige ikonstatus. Som den første serieproducerede bil nåede Veyron nord for den magiske grænse på 1000 hestekræfter, og, ikke overraskende, slog Veyron og dens enorme 8,0L W16 motor også samme år fartrekorden for serieproducerede biler med en topfart på 408 km/t.
I 2010 lancerede Bugatti videreudviklingen, Veyron Super Sport, der er endnu vildere end Grand Sport, selvom man ikke skulle tro, det var muligt. 1001 hestekræfter er blevet til 1200 i Super Sport, og topfarten er elektronisk begrænset til afsindige 415 km/t. Læg dertil et moment på 1500Nm. Uden begrænsning er topfarten hovedrystende 431 km/t.
Og med tal af den kaliber, så er Super Sport selvsagt ikke for sarte sjæle. Præstationerne er også på et nærmest urealistisk niveau, og er du heldig nok til en dag at sidde bag rattet, skal det kun tage 14,6 sekunder af din dyrebare tid at nå fra 0 – 300. Det er simpelthen afsindige kræfter der er på spil i en Super Sport.
Inden Bugatti rystede bilverdenen med den allerførste Veyron, havde der længe været stille omkring det prestigefyldte franske mærke. Efter produktionen af 1990’er legenden, Bugatti EB110, måtte Bugatti dreje nøglen om i 1997 på grund af dårlig økonomi og svingende salg. Allerede året efter købte tyske VW rettighederne til Bugatti mærket og resten er efterhånden historie. Tidligere på året fik vi et glimt ind i fremtiden, da Bugatti løftede sløret for Veyrons arvtager, den endnu vildere Chiron.
Eksemplaret, der lige nu kan leases, er blot 1 ud af sølle 30 eksemplarer af den yderst sjældne Bugatti Super Sport. Og selv med en leasingaftale, er Veyron Super Sport dyrere end de fleste eksotiske sportsvogne er ved kontant afregning. Men du får altså også noget helt særligt for de mange millioner.
Med andre ord. Der er udsigt til at blive den absolutte konge af de danske veje, hvis du kan skrabe førstegangsydelsen på 6.336.000 og den månedlige ydelse på 425.000 sammen. Tag et kig her.
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport (2011)
Førstegangsydelse: 6.336.000 kr.
Månedlig ydelse: 425.000 kr.
Km: 1000
HK/Nm: 1200/1500
0 – 100 km/t: 2,5 sek.
0 – 300 km/t: 14,6 sek.
0 – 400 kmt/t: 55 sek.
Tophastighed: 415 km/t (elektronisk begrænset)
Km/l: 4,3 km/l
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.