Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Det er næsten ikke muligt, men Tesla Roadster er, hvad man kalder ‘an instant Classic’. Den slags er normalt forbeholdt mærker i liga med Ferrari og ikke biler, der er skabt af bagmænd, der er ukendte i bilverdenen.
Men i kraft af den karismatiske direktør, Elon Musk, masser af hype, accelerationer som en raket og et begrænset antal på 2500 biler, så er Tesla Roadster en klassiker allerede inden, det burde være muligt.
Endnu er det dog ikke noget, der kan aflæses direkte i priserne, da en Tesla Roadster trods alt holder nogenlunde samme afskrivning som for eksempel en Mercedes-Benz SLK. Det begrænsede antal biler, skal dog på sigt nok gøre sit til, at Tesla Roadster bliver et samlerobjekt. For øjeblikket koster de brugte omkring en halv mio. kroner.
Bygget på en Lotus
Tesla Roadster er i modsætning til Tesla Model S bygget på en anden fabrikants bil, nemlig en Lotus Elise/Opel Speedster, hvorfor stilkontakterne i den grad ligner nogen fra en Opel i 1990’erne. Det betyder også, at adgangsforholdene kræver en vis akrobatisk finesse eller udvidet aftenkursus for slangemennesker. Når du endelig har foldet kroppen ind kabinen og over den brede karm, sidder du godt støttet i læderskålsædet, der formentlig er det lavest monterede sæde i nogen bil med plader. Stik nøglen i låsen. Drej og tryk på D mellem sæderne. Nu er du klar til at fyre raketten af. Her er ingen olier, der lige skal blive varme, så det er bare at give gas eller rettere strøm.
En Roadster er klar til bundgas med det samme, hvis du og vejen forude da er, for acceleration er ekstrem. Med 288 hk stort set uanset omdrejningstal, så trækker g-påvirkningen mundvigene om til ørerne. Vi er i motorcykel- eller superbil-territorium, når det gælder rå acceleration. Den bil efterlader bare almindelige biler i deres eget partikelstøv. Og der findes endda en sportspakke, der lægger 40 hk mere på motoren og barberer 0-100 km/t-tiden ned til 3,7 sekunder.
Vægten dræber
Mens accelerationen er en sportsvogn værdig, så er resten af køreoplevelsen ikke på sportsvognsniveau. Bremserne kan kun lige kapere den høje vægt, og svingegenskaberne er langt fra på niveau med andre sportsvogne. Når du ser et sving og vil bremse, så skal der virkelig trædes til på pedalen, Vægten dræber simpelthen den fornøjelse, du finder i en Lotus Elise, der er en rendyrket ballerina. Tesla Roadster er bare bedst til at cruise og så ydmyge andre biler i lyskrydsene. At bremse så hårdt, at de mekaniske bremser kommer i indgreb, er jo også spild af energi.
Og komforten? Lad os bare sige, at det er en dårlig ide at køre på brosten, hvis du skal tisse.
Usikkerheden om bilens levetid er forsvundet efter Tesla har meldt ud, at de fortsat vil servicere og evt. reparere batterier og drivlinje, hvis der skulle blive brug for det. Da fremtiden stensikkert byder på flere specialister i batterireparationer, bør det ikke være det, der skræmmer ved et Tesla Roadster køb. Den største ulempe er faktisk adgangsforholdene til kabinen og det minimale bagagerum.
Ingen supercharger-adgang
Tesla Roadster oplades via et Type1-stik bag det originale tankdæksel. Den kan kun kapere vekselstrøm, så der er desværre ikke adgang til Teslas nye Superchargers, der ellers giver gratis strøm til mange Model S-ejere i USA og Europa. Heldigvis er rækkevidden ret fornuftig med op til 400 km.
Det ændrer dog ikke på at Tesla Roadster er en sjov bil med masser af wow-faktor og en brugbar rækkevidde til hyppig brug.
Se brugte Tesla til salg på BIlBasen
Specifikationer:
Tesla Roadster 2,5
Motor: AC Synkronmotor
Gear: Fast reduktionsgear
Maks. effekt: 215 kw (288 hk)
Maks. moment: 370 Nm
Batteri: Li-ion, 53kWh, 370 volt, 6831 celler, 450 kg
0-100 km/t: 3,9 sek.
Topfart: 210 km/t
Mål (L/B/H): 395/187/113 cm
Vægt: 1.235 kg
Rækkevidde: 356 km (EPA)
Bagagerum: 150 l
Tilslutning af lader: Type 1
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.