Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Italienere er kendt som elegante forførere med store armbevægelser. Sådan er en Alfa Romeo GT også – den forfører dig med det samme med sine smukke linjer, rappe bevægelser og tenorsang fra motorrummet. Her på kontoret bliver der godt nok joket med, at når Luigi på Alfa-fabrikken skal på toilet, så går Luigi på toilet og lader samlebåndet køre. I hvert fald er det ikke samlekvaliteten og de obligatoriske knirkerier i kabinen, der sælger en Alfa. Det er heller ikke de praktiske egenskaber eller driftøkonomien. Formentlig heller ikke de smukke formstøbte lædersæder, der er støbt til spinklere mennesker, end de fleste danskere kan prale af. Egentlig er det heller ikke alene de smukke linjer fra Bertones hånd. Næh, det er magien af det samlede indtryk, der sælger dig en Alfa Romeo.
Et stykke af himmelen
Alt andet end du og bilen bliver bare så inderligt ligegyldigt, når du sætter dig bag det lækre tykke læderrat og V6-motoren springer i gang med en snerren. Allerede på de første meter mærker du, hvor aggressivt styretøjet er – tænk på at dreje og bilen er på vej. V6 motoren yder 240 hk og 300 Nm, og den trækker hårdt selv fra lave omdrejninger . Nålen på omdrejningstælleren farer afsted og lyden bliver skønnere og skønnere for hver snoning, indtil begrænsere afbryder morskaben og sender dig ned af skalaen igen for at jagte endnu et rødt felt – sådan kan du blive ved til 243 km/t, hvis du er væk fra de danske veje. De første hundrede km/t er nået på kun 6,7 sekunder, hvilket er helt uhørt hurtigt for en forhjulstrækker fra forrige årti – der er kun en håndfuld biler, der kan det samme, og selvfølgelig kun i tørvejr. Essensen af denne bil er glæde, for smilet kravler helt om og hilser på ørerne, når du har rattet i hænderne. Det er fuldstændig ligegyldigt, om du cruiser eller presser bilen på de små veje eller æder kilometer på motorvejene. Glæden er egentlig også til stede, når den bare står i indkørslen og ser lækker ud. Desværre er en Alfa Romeo ikke en af livets gratis glæder.
Dyr i drift
Det er ikke indkøbsprisen der skræmmer længere. Priserne for brugte Alfa Romeo GT V6 starter ved lige ved 150.000 kr. Desværre for den kommende ejer elsker sådan en sekscylindret Alfa sig en tår over tørsten, og leverer ynkelige 8,1 km for en liter benzin. Det udløser en årlig afgift på 9.280 kr. Tandremmen skal tilmed skiftes hvert tredje år eller efter 80.000 km og nogle forsikringsselskaber er ikke så glade for en Alfa Romeo med 240 hk. Det er med andre ord dyrt at køre Alfa Romeo GT V6, men hvis lykke kan købes på fire hjul – så er der ikke mange bud, der er bedre end dette. Modellen med en 2,0-liters benzinmotor er muligvis en anelse bedre til at æde skrappe sving, men lyden. Tja – den lyder jo meget godt, men den er intet i forhold til V6’erens skønsang.
Se Alfa Romeo GT til salg her.
Hvad siger du? Drømmer du om en Alfa, eller der helt udelukket?
——————————————————————————-
Alfa Romeo GT V6
MOTOR V6, 3.179 ccm
EFFEKT 240 hk ved 6.200 o/min
300 Nm ved 4.800 o/min
0-100 KM/T 6,7 sek
TOPFART 243 km/t
FORBRUG 8,1 km/l
MÅL L/B/H 449/176/136cm
VÆGT/ 1.385/540/1.400kg
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.