maj 26, 2015

Ugens fund: Mini – den ægte

Et af verdens mest ikoniske bildesign er skabt af en græker, nemlig Sir Alec Issiogonis. Ret beset var han halvt brite, og Sir titlen fik han først efter han havde designet den populære Mini. Men det er ham, der har tegnet den lille bitte bil. Han havde også lavet stregerne til Morris 1000 eller tihundrede som den hed vest for Storebælt. Den, der også kunne fås med ’bindingsværk’.

Nå, men Morris Mini Minor, så fik vi vist slået fast at det er en lille bil, er altså navnet på det der bare bliver kaldt en Mini eller af og til en Morris Mascot, som var det danske navn eller Austin Seven andre steder. Ja, det er lidt forvirrende. Men Mini’en er et stykke automobil-historie, der fylder mange bøger.

Søg Morris på BilBasen.dk

Søg Austin Mini på BilBasen.dk

Mini’en får ofte skyld for at være stamfader til den moderne bil med forhjulstræk og frontmotor på tværs, men der var andre før Mini’en der havde denne pladsbesparende løsning. Det var blot Morris, der fik konstruktionen til at spille 100 pct. og næsten alle biler følger denne opskrift i dag Fordelen ved at lægge teknikken foran er, at mekanikken ikke tager pladsen fra kabinen – hele 80 pct. af bundens areal kan dermed bruges på kabinen. Tilmed kan man lave nogle ganske underholdende og sikre køreegenskaber, når man som Sir Alec placerer hjulene helt ude i hjørnerne af karossen.

Mini’en var således også temmelig populær på racerbaner samt rallyløb, og i Danmark kunne især Poul Heichendorff trylle hestekræfter ud af de små motorer. For små, det var de – den mindste var blot på 850 ccm, men Mini’en vejede på den anden side ikke alverden.

Dengang, som i dag, var de sjove Mini’er udstyret med navnet Cooper og Cooper S. Disse havde naturligvis flere hestekræfter – enten fra en 979 ccm, en 998 ccm eller en 1.275 ccm-motor. Den vildeste havde 76 hk, men de dygtigste tunere hev over 100 hk ud af dem, og så blev den lille bil for alvor rap.

Bilen på billederne er netop en Austin Mini 1275 Cooper – og det bliver ikke meget mere populært end det – den står til 199.800 kr. hos Læborg Autohandel. Men en Mini i fin stand koster fra ca. 50.000 kr. og op – og det er nemt at finde reservedele til dem.

Modelhistorie:

1959: Lanceret som Austin Seven og Morris Mini Minor

1961: Cooper-model lanceret

1967: Morris Mini Minor mk II lanceres

1969: Mini Clubman lanceres med mere kantet look og lygter i grillen. Det originale design fortsætter sideløbende

1976: Mini Mk IV lanceres og den produceres helt indtil 2000, hvor BMW køber MINI-brandet

1980: Nu kaldes Mini kun Austin Mini

1988: Austin Mini skifter navn til Rover Mini

1994: Nu fås Mini med airbag.

Den engelske bilindustri formåede ikke rigtig at følge med, og brandet Mini er som de fleste andre britiske bilnavne på udenlandske hænder. Mini er således i dag ejet af BMW, der har skabt den nok mest succesfulde relancering af et gammelt brand.

Mini

Mini Interior

Mini Back

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS