Første tur: BMW i5 er alt det, alle har håbet på
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Af: Zacharias Lund
Volvo forbinder man normalt med sikkerhed, kvalitet og Sverige. Det, der ligger under køleren på denne Ugens fund, forbinder man nok mere med Amerika, muskelbiler og dårlig benzinøkonomi.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Launch control i en VW Lupo?
Ugens fund er Volvos store sedan-flagskib fra 00’erne krydret med en vellydende V8-motor udviklet i samarbejde med Yamaha. Sikkerheden er i top, men det er decibellene også, når man presser lidt omdrejninger ud af motoren. Den voldsomme Volvo udbydes af Lindholm Biler i Viborg og kan erhverves for 149.900 kr.
Motor: V8, 4.414 cm3, benzin
Ydelse: 315 hk
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
Mål (L/B/H): 485/186/149 cm
Køreklar vægt: 1.717 kilo
Bagagerumsvolumen: 480 liter
Nypris: Omkring 1.110.093 kr.
Du har højst sandsynligt hørt om Yamaha før, men for at fjerne alt tvivlen er Yamaha et Japansk firma, der laver alt fra elektriske guitarer, trommer og højtalere til bådmotorer, motorcykler og Formel-1 motorer.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den hurtigste “rigtige” bil på Bilbasen
Yamaha har gennem mange år mestret at lave motorer til diverse fartøjer og i samarbejde med Volvo, fik de også skabt en velfungerende motor.
En 4.4-liters benzinslugende V8-motor blev det til. Det var noget, som Volvo aldrig havde prøvet før, men i 2005 følte de sig dristige og puttede den store motor i både deres XC90 og S80, der altså er denne Ugens fund.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Roadster er grundstenen i Tesla-imperiet
Det er den samme motor, som britiske Noble puttede i deres super bil Noble M600. Tilført et par turboer yder den britiske superbil 650 hk og i kombination med en vægt på omkring 1200 kg er det en vanvittigt hurtig bil, der satte datidens superbiler til vægs. Alt det med en Volvo/Yamaha V8-motor.
Det kan for Volvo-puristerne skære i øjnene at se det lille “V8” i frontgrillen og bagpå, men det er der ingen grund til. Volvos høje pålidelighed er bibeholdt, sikkerheden er stadigvæk i top og udstrålingen er uændret.
V8-motoren giver noget power, der klæder det svenske skrummel. 315 hk og en acceleration til 100 km/t på 6,5 sekunder er passende.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Italiensk tyr med racergener
Min fascination for denne bil ligger dog i mystikken. Holder denne parkeret på gaden og starter man V8’eren op, er der ingen, der vil forvente, at det er Volvoen. Netop tanken om, at det er “if you know, you know”, er hvorfor man skal vælge denne bil.
Volvo S80 var i 00’erne Volvos luksusbil og flagskibet i sedan-klassen, hvilket betyder, at man kan forvente en kabine med præg af god kvalitet og luksuriøse features. Af udstyr har den blandt andet adaptiv fartpilot, elektrisk soltag, blindvinkelassistent og fuld læderstue.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Gul, potent og legendarisk BMW
Taget bilens alder i betragtning står kabinen super skarpt og for under 150.000 kr. er der svært at finde lignende biler med samme luksus. V8-motoren er en yderst attraktiv bonus, der følger med den lækre kabine og bil.
V8-motoren holdt ikke længe i Volvos modelprogram. Faktisk blev det kun til fem år med den store benzinslugende motor, hvoraf den kun blev brugt i to af Volvos modeller. Oprindeligt var planen at det kun var XC90’eren, der skulle have V8-motoren, men S80 blev også velsignet med de otte cylindre.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: En Oscar-vinders britiske sportsvogn
Det virker fjernt fra Volvo, at putte en stor og tung V8-motor i deres biler, hvilket hurtigt også gik op for dem. Siden da har ingen af Volvos biler haft mere end 6-cylindre. Forsøget med otte cylindre medførte dog en yderst vellydende sedan, der har noget pondus.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Alfa Romeo 8C Competizione verdens smukkeste?
Prismæssigt kostede den store sedan også på den gode side af en million kroner tilbage i 2006, hvilket med andre ord betyder, at man gøre en god handel her.
V8-motor, fuld læderkabine og høj sikkerhed virker som en svær kombination at finde, men her er altså et potent bud på en samling at disse. Du kan opleve den voldsomme Volvo her.
Du kan opleve andre Volvoer her.
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Elbilerne er blevet billigere og der kommer flere og flere billige elbiler til landet. Se med når vi gennemgår elbiler til under 250.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]