Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Jacob Dalby / d. 30. marts 2019
Det er de færreste bilmodeller, der kan prale af at have over 50 års historie med sig. Men det kan Jimny. Den lille bitte firehjulstrækker kom første gang i produktion i slut 60’erne med en køreklar vægt på 590 kg, 25 hk og en topfart på 75 km/t. I år er fjerde generation netop blevet introduceret. Heldigvis med samme grad af charme og hårdførhed, som første generation.
Ugen fund er faktisk den eneste Suzuki Jimny til salg på bilbasen.dk. Denne lille, røde offroader er fra 1998; Den første årgang af tredje generation. Ligesom sine forgængere er den komplet uimodståelig.
Den meget kasseformerede indpakning ligner en krydsning mellem en gammel Land Rover Defender og Mercedes G-Klasse – bare meget mindre. Med sine 1,6 meter i bredden og knap 3,7 meter i længden oser den alligevel af selvtillid. Denne version har endda kænguru-gitter for lidt ekstra hårdførhed.
Glem al form for sammenligning med nutidens crossovers, der kryber i skjul ved synet af en vandpyt. Jimny er en ægte offroader med både firehjulstræk og lavgear til når terrænet bliver ekstra udfordrende. Med den lille ekstra-gearstang kan du skifte til firehjulstræk med op til 100 km/t. Kombineret med den lave vægt på 1.000 kg og korte udhæng for og bag, så at stejle skråninger kan forceres uden at ædelægge kofangerne, er Jimny mere offroader end du nogensinde får brug for.
Dertil er Jimny bygget på en såkaldt stige-platform, der er med til at sikre stabilitet. Selvom to af hjulene hænger frit i luften er der altid sikret fremdrift på de resterende.
Eksemplaret her ser dog ikke ud til at have kørt meget offroad. Det forstår man fint for Jimny er også en leg at køre i byen. Den lille indpakning gør den nem at overskue og parkere. Samtidig sidder du højt, så at du kan se henover resten af trafikanterne i deres små, ligegyldige crossovers.
Du skal dog være opmærksom, hvis du skal have andet med end dig selv. Der er nemlig kun plads til fire personer i Jimny – og det er uden bagage. Med bagsæderne slået op er der ingen, som i meget lidt, plads til bagage. Du må altså vælge om du vil have oppakning eller passagerer med på din tur i skoven.
Der er ikke noget at sige til, at Jimny høster smil hvor end den befinder sig. Den er simpelthen ikke til at stå for. Den lille kasse-indpakning med formidable egenskaber uden for den sorte asfalt har gjort den til en darling blandt off road-entusiaster og folk, der har forstand på den slags. Vi ville gå efter det eneste eksemplar, der er til salg lige nu. Du kan se den her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.