Ugens fund

Ugens fund: VW Passat med 2 motorer

Af i Ugens fund
Denne VW Passat stationcar ligner alle de andre for det utrænede øje. Men under motorhjelmen gemmer sig noget, der adskiller den fra din nabos døde sild af en Passat; to motorer bygget sammen til én.

Af: Simon Hallenslev / d. 29. april 2020

Før der var noget der hed ’Dieselgate-skandale’ og elektrificering af biler, var der plads til sjov og ballade på ingeniørgangen hos Volkswagen, ledt an af tidligere direktør Ferdinand Piëch. Det kom der nogle ret vilde biler ud af heriblandt VW Phaeton og VW Touareg med V10-dieselmotor.

Biler, som folk husker, fordi de var store og luksuriøse, men også teknisk komplicerede og vildt dyre at reparere på, hvis de teknisk komplicerede løsninger slog fejl. Og det gjorde de.

Men der er også en bil, som ingeniørerne gik amok på i samme tidsperiode, uden den blev særligt populær eller hyppigt omtalt. Det drejer sig om VW Passat W8, og lige nu er der et nysynet eksemplar til salg på Bilbasen for under 35.000 kr.

Passat W8

To Passat-motorer i én stationcar

Hvordan gør man en 140-hestes Passat-motor på to liter sjov? I dag ville man nok bare vælge at smække en turbo på, men hos Volkswagen gik man helt andre, dyrere og mere komplicerede veje.

De tog én VR4-motor og satte den sammen med en anden VR4-motor. En smart måde at lave en sjov bil på, hvis man samtidigt skal have tømt reservedelslageret for kedelige VR4-motorer.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Overset Nissan giver dig klaplygter og baghjulstræk på budget

Det lyder fjollet, men den er god nok. W8-motoren i denne Passat er sammensat af to klassiske og dødkedelige VR4-motorer i V-formation med 72 grader mellem cylinderrækkerne med én fælles krumtapaksel.

Denne sammensætning gjorde, at W8-motoren blev ret kompakt og derfor passede i en Passat, hvor der ellers tidligere kun havde været plads til en V6 eller VR5-motor.

VW Passat W8 4Motion

Motor: W8 benzin, 4,0 liter

Ydelse: 275 hk / 370 Nm

0-100 km/t: 6,5 sekunder (opgivet)

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 7,6 km/l

Nypris: 917.728 kr.

 

En ordentlig luns af nyprisen

Denne uges fund har 205.000 km på klokken og er fra 2003. Med andre ord en ældre sag, der har levet livet. Men af samme årsag får du lov til at løbe afsted med den for 882.782 kr. mindre, end hvad nyprisen var i 2003. Hvis vi medregner inflation, svarer nyprisen på 917.728 kr i 2003 til at være cirka 1.160.00 kr. i dag. Det er dælme mange penge for en VW Passat!

I dag koster den kun 34.990 kr, og det er altså for en bil, der ikke alene er et stykke ingeniørkunst, men som også er sjælden. Det er svært at opdrive de præcise produktionstal, men der skulle efter sigende ikke være produceret mere end 11.000 eksemplarer i alt af Passat W8.

Forhandleren, Octane Automotive Trading, fortæller desuden, at der fra ny kun blev indregistreret to VW Passat W8 i Danmark fra ny, hvor denne er én af dem. Den første ejer er nemlig VW Danmark selv, der først indregistrerede 2002-modellen i slutningen af 2003.

Passat W8

Virkeligt veludstyret

På udstyrslisten er det tydeligt at se, at denne bil blev udviklet i samme periode som VW Phaeton. Det er nærmest en mini-Phaeton, når man kigger på udstyret. Her er nemlig elektriske sæder med memory, varme i bagsæderne, klimaanlæg og xenon-lygter.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Skal denne GTI blive din første franske forelskelse?

Her har du altså muligheden for at få fingrene i et lynhurtigt (for tiden) og sjældent stykke ingeniørkunst med plads til hele familien til under 35.000 kr. Desuden er bilen nysynet, og kræver i udgangspunktet kun en kosmetisk kærlig hånd og lidt knofedt. Hvis ikke den er solgt, kan du finde bilen her.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.