marts 12, 2023

Vi får alligevel den nye Mitsubishi Outlander PHEV

Den helt nye generation Outlander PHEV skulle ikke komme til Europa, men Mitsubishi sadler om: Den kommer alligevel, for japanerne mangler den.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mitsubishi er firmaet, der ikke helt kan bestemme sig. Japanerne kører, nok uden helt at ville det, efter devisen “man har et standpunkt, til man får tager et nyt.”

I 2020 ville Mitsubishi trække sig ud af Europa. Lukke ned og koncentrere sig om markeder andre steder på kloden.

Der gik ikke lang tid, før den beslutning ikke længere var gældende. I 2021 var meldingen, at Mitsubishi ville blive i Europa, men at japanerne ikke ville udvikle nye modeller til Europa. Nye bilmodeller skulle leveres fra samarbejdspartner Renault med Mitsubishi-logoer på – som den nye ASX, der er en Renault Captur med minimale ændringer, og en ny ColtClio-basis.

SE OGSÅ | Test: To elmotorer kan ikke redde Mitsubishi Eclipse Cross

Den eneste Mitsubishi, europæerne har været vilde med i mange år, plug-in hybriden Outlander PHEV, ville ikke vende tilbage. Det til trods for, at amerikanere, japanere, australiere og mange andre fik en helt ny udgave i 2021.

Den er ikke udviklet til Europa. Men det er den så alligevel, for Mitsubishi mangler den på vores kontinent – og nu kommer den alligevel til os. Lige nu sælger den danske importør, K.W. Bruun, kun den forældede minibil Space Star og den middelmådige Eclipse Cross PHEV.

Hvornår kommer Outlander PHEV så til Danmark?

Mitsubishi Motors Europe, den europæiske arm af Mitsubishi, har først netop offentliggjort, at europæerne igen vil kunne købe Outlander PHEV. Så der går nogen tid, men trods alt ikke længere end til et tidspunkt i 2024.

Den europæiske CEO for Mitsubishi, Frank Krol, fortæller om det standpunkt, som har ført til, at Outlander alligevel kan bruges i Europa:

“Lanceringen af Outlander PHEV (red.: i Europa) cementerer mærkets fortsatte engagement i Europa, og den repræsenterer et vigtigt trin i vores produktplan, der gør, at vi kommer tilbage i D-SUV-segmentet her på kontinentet.”

SE OGSÅ | En ren kopi: Du har set den nye Mitsubishi ASX før

Der er lavet ændringer i planerne. Nu arbejder Mitsubishi efter den nye strategi “Challenge 2025” (2025-udfordringen) og det er helt naturligt, at bilen ikke kommer til Europa før i 2024. Når en bil som den nye generation Outlander PHEV ikke er udviklet til Europa, kræver det tekniske og lovpligtige ændringer.

Hvad kan den nye Outlander PHEV?

“De første tre generationer af Outlander er solgt i mere end 500.000 eksemplarer i Europa siden introduktionen i 2003. Den er nu i fjerde generation, og med dens prisvindende design og teknologi vil give os en helt ny position på markedet,” siger Frank Krol.

Ja, så kunne man jo tro, at den nye generation Outlander, der blev vist første gang (med benzinmotor) i februar 2021, var udviklet fra yderst til inderst af Mitsubishi selv. Det er den ikke. Hvis du følger linket lige herunder, der fører til en test af den nye Nissan X-Trail, vil du måske kunne se ligheder mellem bilen fra Nissan og bilen fra Mitsubishi.

SE OGSÅ | Test: Mitsubishi L200 er en fin bil til det grove

Efter nogle, ehm, komplikationer hos Mitsubishi for 6-7 år siden, hvor officielle tal for brændstoføkonomi i Japan blev ændret og forfalsket, kom Nissan-Renault-Alliancen ind fra højre og tog meget af styringen. Og det har givet Mitsubishi adgang til teknologi – og dermed også X-Trail, der i nuværende generation allerede længe har været på det amerikanske marked under navnet Rogue.

Den nye Outlander er et par centimeter længere end den, vi senest har haft i Europa, så stadig en mellemstor SUV med fem eller syv sæder. Design, ude og inde, har synligt slægtskab med X-Trail/Rogue, men det ydre design er godt afpasset til Mitsubishi-designlinjen.

SE OGSÅ | Test: Nissan X-Trail E-Power har komfort som styrke, pris som svaghed

Den store forskel mellem X-Trail og Outlander er, at X-Trail ikke findes som plug-in hybrid. Outlander PHEV-systemet er Mitsubishis eget med el-motor for og bag (giver firehjulstræk), og benzinmotoren er en videreudvikling af 2,4-liters motoren fra den gamle model.

Systemydelsen er 252 hk, og batteriet er nu 20 kWh – op fra 13,8 kWh i den gamle. Rækkevidden skulle være mere end 50 procent forbedret, så regn med omkring 60-70 kilometer målt efter WLTP-normen.

Hvad skal Outlander PHEV koste?

Det er helt uforudsigeligt, hvor meget Mitsubishi vil tage for Outlander PHEV i 2024. Det kommer til at afhænge af yen-kursen, produktionskapacitet, afgifter og meget andet. Men et er helt sikkert: Den nye Outlander PHEV kommer ikke ned i prisklassen, hvor den gamle lå.

I 2020 kunne man erhverve sig en Outlander PHEV 4WD med 224 hk til 299.990 kr. Her i 2023 kan man købe en Eclipse Cross 4WD med 177 hk til 344.995 kr., så en Outlander PHEV kan nok ikke komme under 400.000 kr.

SE OGSÅ | Duel: Ny Kia Niro PHEV har (næsten) styr på Renault Captur E-Tech

Som den nye X-Trail kan Outlander PHEV udstyres med digital instrumentering med 12,3″ skærm, one pedal drive, Bose-lydanlæg, head-up-display med visning i forruden, adaptive LED-forlygter og massage i forsæderne.

Hvornår kommer Mitsubishi med en elbil?

Den nye strategi, Challenge 2025, indebærer blandt andet, at Mitsubishi i 2035 udelukkende vil sælge elbiler eller en form for hybrid. Hidtil har målet været at sælge 50 procent elektrificerede biler i 2030.

De næste par år bliver kritiske i omstillingen til el, siger Mitsubishi. Investeringen i udvikling af elbiler skal stige meget i de kommende år, og planen er lige nu er fire elbiler fra Mitsubishi. En af elbilerne bliver en pickup, en anden en SUV med fem sæder, men Mitsubishi får også en lille elbil, som Nissan leverer, og en elbil som Renault leverer.

SE OGSÅ | 3x oversete biler fra film, der er til salg på Bilbasen

Mitsubishi var en af et af de første bilmærker i moderne tid til at lancere en elbil. Den lille i-MiEV blev solgt i Europa mellem 2009-2014, og siden har japanerne ikke haft en elbil på programmet – og kun meget få interessante bilmodeller, som førte til dødsstødet i 2020. Dødsstødet, der så endte med at blive en genoplivning.


Brugte Mitsubishi Outlander til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mitsubishi Outlander til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS