ElbilerNyheder

Dansk taxaselskab køber 300 Fisker-elbiler

Af i Elbiler, Nyheder
Det unge og grønne taxaselskab Viggo lægger en stor bestilling hos dansk-amerikanske Fisker. Derfor kommer du snart til at sidde i en fuldelektrisk taxa med dansk fortegn, når du prajer en hyrevogn.

Af: Simon Hallenslev / d. 22. oktober 2020

Viggo kalder sig selv for et ’grønt alternativ til taxa’. Der er da heller ingen dieseldrevne Mercedes E-Klasser at spotte i deres flåde, hvilket man ellers er bevendt med, når det kommer til taxakørsel herhjemme. I stedet kører Viggo-taxaerne elbiler – herunder primært Tesla Model 3.

Det grønne taxaselskab har ikke mange år på bagen. Faktisk kun ét. Viggo satte de første elektriske taxaer på gaden i oktober sidste år. I begyndelsen af 2020 lagde Viggo en storordre hos Tesla, da de bestilte 50 Model 3 til taxakørsel. I forvejen indgår også 20 Jaguar I-Pace i flåden.

LÆS OGSÅ | Dansk designet elektrisk SUV vil konkurrere mod Tesla

I skrivende stund har Viggo 55 elbiler kørende som taxa i Storkøbenhavn, og eftersom Tesla-leverancerne løbende ruller ind, er der 100 grønne taxaer på gaden ved udgangen af 2020. Planen er hertil også, at århusianere på dét tidspunkt også kan fragtes med elektrisk hyrevogn fra Viggo.

Helt anderledes ser det dog ud, hvis vi spoler tiden yderligere frem. I stedet for Tesla, har Viggo taget danskerbrillerne på, da den næste store sending elektriske taxaer skulle bestilles. De har nemlig ringet til den danske elbilpioner Henrik Fisker.

Fisker Ocean

300 elbiler med dansk ophav

Viggo har lagt bestilling på intet færre end 300 Fisker Ocean elbiler, som er sat til levering i slutningen af 2022. Det er med andre ord en tredobling af den flåde, som det unge taxaselskab kommer til at have ved udgangen af 2020.

Bestillingen får en pæn forretningsmæssig betydning for begge parter. For Viggo spiller indkøbet af Fisker Ocean en vigtig rolle i ekspanderingen til andre europæiske markeder. Først er det de elbilglade nordmænd, der får Viggos elektriske hyrevogne til landet, nærmere bestemt Oslo.

SE OGSÅ | Video: Om lidt kan festen slutte for Tesla Model S og Porsche Taycan

For Fisker er bestillingen en stadfæstelse af bilmærkets snarlige indtræden i Europa. Fisker, der er etableret og baseret i Los Angeles, har nemlig netop annonceret et samarbejde med virksomheden Magna International, der har leveret teknologi og udstyr til bilindustrien siden 1963.

Forholdet mellem Fisker og Magna bliver et produktionssamarbejde, og i forbindelse med annonceringen af dette, blev det også slået fast, at modellen Fisker Ocean, som Viggo netop har bestilt, vil blive produceret i Europa.

Fisker Ocean

A’hva’ for en Fisker?

Dansk fødte Henrik Fisker har før forsøgt sig med elbilen Fisker Karma, der måske var tanden for forud for sin tid, da den blev lanceret i 2011. Fisker Automotive, som virksomheden hed, løb i hvert fald ind i økonomiske problemer kort efter lanceringen, hvorfor stikket blev trukket Fisker Karma blot et år efter.

Det tog ikke gejsten fra Henrik Fisker, som nu har relanceret sig selv og virksomheden under navnet Fisker Incorporated med nye investorer i ryggen. Den første bil fra den relancerede bilfabrikant bliver Fisker Ocean, som taxaselskabet Viggo altså har bestilt 300 eksemplarer af.

LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Når Fisker Ocean kommer til Danmark med Viggo-logo på siden, kommer du ikke til at mangle plads på taxaturene. Ocean måler lige over 4,6 meter i længden og næsten 2 meter i bredden. I bagagerummet bliver der plads til 708 liter af dit habengut.

Fisker har endnu ikke offentliggjort en fuld specifikationsliste. Til gengæld har de løftet sløret for, at der kommer en baghjulstrukken basisvariant samt en variant med permanent firehjulstræk. Sidstnævnte får mindst 300 hk og kommer til at gå fra 0 til 100 km/t tre sekunder – og gerne mindre, siger Fisker.

Aston Martin DB9

Andre godter fra Henrik Fisker

Når man nævner danskfødte Henrik Fisker i en artikel, som ovenikøbet handler om biler, er det nærmest en synd ikke at pointere de andre projekter, som han har haft sine hænder på. Fisker er nemlig en velrenommeret herre, når det kommer til at designe biler.

Fisker startede karrieren hos BMW, hvor han først bidrog til at designe den ikoniske BMW Z8, som af BMWs forhenværende direktør blev omtalt som én af de mest vellykkede biler, der er rullet af samlebåndet i Bayern. Senere gav han også sit besyv med på den første BMW X5.

LÆG OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?

Efter BMW røg han til Ford Motor Company, som på daværende tidspunkt ejede Aston Martin. Her fik han hovedansvaret for designet af Aston Martin DB9, som diskutabelt er en af de flotteste biler, det britiske sportsvognsmærke har lagt sit navn til.

Det var også Henrik Fisker, der designede Aston Martin Vantage, som til dato er den bedst sælgende Aston Martin til dato. Herefter gav han sig i kast med ’Coachbuilding’ fra eget firma, hvor han redesignede biler på eksisterende platforme på bestilling, før han i 2007 startede på Fisker Automotive og Incorporated-rejsen.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.