Privatleasing: Kia EV3 til kun 1.495 kr. om måneden
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Volvo PR
Volvo har allerede vist verden EX90 og EM90. To voluminøse flagskibe i form af en SUV og en MPV, hvor sidstnævnte næppe får europæisk asfalt under hjulene. Nu er er tiden kommet til Volvo ES90, der er den åndelige arvtager til den kantede 200-Serie, som mange danskere nok har en form for forhold til.
Med 3,1 meter mellem akslerne og et batteri på 106 kWh, der deles med EX90, skal den nye Volvo ES90 tage kampen op med konkurrenter som Audi A6 E-Tron og BMW i5. Mens de to tyske konkurrenter fås i både sedan- og stationcar-format, viser de første billeder, at ES90 i første omgang bliver en mellemting.
Forfra er det tydeligt for enhver, at der er tale om en Volvo, hvor “Thors Hammer”-forlygtedesignet består. Også baglygterne er karakteristisk Volvo med de C-formede LED-baglygter á la S60. Det er dog næppe baglygterne, man bider først mærke i, når man ser den nye ES90 bagfra.
I stedet for en typisk sedan-form, fortsætter bagruden helt ned til bagenden og giver et mere afrundet look. Det skyldes, at Volvo ES90 i virkeligheden er mere en fastback end en egentlig sedan, og det giver mere end blot en særegen profil. Det giver også lettere adgang til bagagerummet, da bagruden åbner med op. Bagagerummet rummer op til 424 liter, mens det såkaldte frunk foran har plads til 22 liter.
Kabinen i Volvo ES90 ligner den i EX90 til forveksling, hvilket ikke er så underligt, da de to deler platform. Man får således den samme 14,5″ store infotainmentskærm, der udstyres med Google-system, samt en 9″ skærm til instrumentering bag rattet. Her er samme niveau af støjisolering, samme store Bowers & Wilkins-anlæg med 25 højtalere og forhåbentlig samme generøse mængde benplads.
Med fra den store SUV følger også samme mængde sikkerheds- og assistentsystemer. Volvo ES90 får således lidar, fem radarer, syv kameraer og 12 ultralydssensorer samt et såkaldt førerforståelsessystem.
Hvad EX90 ikke har (endnu) er 800V-arkitektur. Volvo ES90 bliver nemlig den første Volvo til at benytte 800 Volt-teknologi, som betyder, at den kan lades med op til 350 kW. Under de rette forudsætninger giver det en opladningstid fra 10 til 80 procent på bare 20 minutter.
Den lavere sedan/fastback-statur betyder også lavere luftmodstand. Luftmodstandskoefficienten er minimeret til 0,25 cd, hvilket er på niveau med førnævnte konkurrent, A6 E-Tron. Mindre luftmodstand giver længere rækkevidde, og i ES90 kan den strækkes op til 700 kilometer mod 613 kilometer i EX90.
Volvo ES90 kommer i første omgang til Danmark i en baghjulstrukket og særligt topudstyret variant, inden to Twin-varianter støder til efterfølgende. Prislisten bliver lanceret i løbet af sommeren, hvor Volvo også åbner op for bestillinger. Det forventes, at de første eksemplarer lander i Danmark i slutningen af 2025, mens de første danske kunder vil modtage deres bil i starten af 2026.
Om fastback-formen er et udtryk for, at man rammer både sedan- og stationcar-kunder er ikke til at sige. Her på Bilbasen håber vi dog virkelig, at nyheden om ES90 følges af en stationcar-variant, der kan lede tankerne tilbage på Volvo 245.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Bedst som Mazda mangler elbiler i modelprogrammet, lancerer de en… enorm syvpersoners SUV som plug-in hybrid? Det er ikke så skævt, som det lyder, da ny Mazda CX-80 giver både luksus og plads til syv personer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.