marts 5, 2025

Volvo ES90: Se billederne af det fuldelektriske flagskib

Den åndelige arvtager til Volvo 200-serien anno 2025 er klar. Volvo ES90 bliver ét af tre fuldelektriske flagskibe, der tager form som en mellemting mellem en sedan og en stationcar.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Volvo PR

Volvo har allerede vist verden EX90 og EM90. To voluminøse flagskibe i form af en SUV og en MPV, hvor sidstnævnte næppe får europæisk asfalt under hjulene. Nu er er tiden kommet til Volvo ES90, der er den åndelige arvtager til den kantede 200-Serie, som mange danskere nok har en form for forhold til.

Med 3,1 meter mellem akslerne og et batteri på 106 kWh, der deles med EX90, skal den nye Volvo ES90 tage kampen op med konkurrenter som Audi A6 E-Tron og BMW i5. Mens de to tyske konkurrenter fås i både sedan- og stationcar-format, viser de første billeder, at ES90 i første omgang bliver en mellemting.

En fastback?

Forfra er det tydeligt for enhver, at der er tale om en Volvo, hvor “Thors Hammer”-forlygtedesignet består. Også baglygterne er karakteristisk Volvo med de C-formede LED-baglygter á la S60. Det er dog næppe baglygterne, man bider først mærke i, når man ser den nye ES90 bagfra.

I stedet for en typisk sedan-form, fortsætter bagruden helt ned til bagenden og giver et mere afrundet look. Det skyldes, at Volvo ES90 i virkeligheden er mere en fastback end en egentlig sedan, og det giver mere end blot en særegen profil. Det giver også lettere adgang til bagagerummet, da bagruden åbner med op. Bagagerummet rummer op til 424 liter, mens det såkaldte frunk foran har plads til 22 liter.

Kabinen i Volvo ES90 ligner den i EX90 til forveksling, hvilket ikke er så underligt, da de to deler platform. Man får således den samme 14,5″ store infotainmentskærm, der udstyres med Google-system, samt en 9″ skærm til instrumentering bag rattet. Her er samme niveau af støjisolering, samme store Bowers & Wilkins-anlæg med 25 højtalere og forhåbentlig samme generøse mængde benplads.

Med fra den store SUV følger også samme mængde sikkerheds- og assistentsystemer. Volvo ES90 får således lidar, fem radarer, syv kameraer og 12 ultralydssensorer samt et såkaldt førerforståelsessystem.

Hvad EX90 ikke har (endnu) er 800V-arkitektur. Volvo ES90 bliver nemlig den første Volvo til at benytte 800 Volt-teknologi, som betyder, at den kan lades med op til 350 kW. Under de rette forudsætninger giver det en opladningstid fra 10 til 80 procent på bare 20 minutter.

Den lavere sedan/fastback-statur betyder også lavere luftmodstand. Luftmodstandskoefficienten er minimeret til 0,25 cd, hvilket er på niveau med førnævnte konkurrent, A6 E-Tron. Mindre luftmodstand giver længere rækkevidde, og i ES90 kan den strækkes op til 700 kilometer mod 613 kilometer i EX90.

Hvornår er Volvo ES90 i Danmark?

Volvo ES90 kommer i første omgang til Danmark i en baghjulstrukket og særligt topudstyret variant, inden to Twin-varianter støder til efterfølgende. Prislisten bliver lanceret i løbet af sommeren, hvor Volvo også åbner op for bestillinger. Det forventes, at de første eksemplarer lander i Danmark i slutningen af 2025, mens de første danske kunder vil modtage deres bil i starten af 2026.

Om fastback-formen er et udtryk for, at man rammer både sedan- og stationcar-kunder er ikke til at sige. Her på Bilbasen håber vi dog virkelig, at nyheden om ES90 følges af en stationcar-variant, der kan lede tankerne tilbage på Volvo 245.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS