marts 20, 2016

Brugt Volvo XC90: 334 hk og plads til syv

OBS: Bilen på billederne er solgt. Linket leder ind til en generel søgning efter Volvo XC90.

Vi har testet den fra ny, og nu fås den som brugt. Volvo XC90 var tæt på at blive årets bil i Danmark og var blandt de nominerede til årets bil i Europa. Volvo XC90 har fornyet sin klasse med sit vindende væsen. Og nu begynder du at kunne finde de første brugte eksemplarer af Volvos flagskib, der altid har plads til syv personer. Startprisen for en Volvo XC90 er 1.068.400 kr. Med T6-motor som i bilen på billederne starter prisen ved 1.219.585 kr.

Volvo XC 90 front

Hvordan kan en brugt så koste næsten 80.000 kr. mere? – tænker vi så. Jo, der må være sket det, at den tidligere ejer har væltet et blækhus ud over afkrydsningslisten med ekstraudstyr. Hvis altså der findes et eneste menneske i verden, der stadig har et blækhus. Under alle omstændigheder bringer krydserne på listen nyprisen op på cirka 1.675.000 kr. – vi har selv prøvet det i Volvos bilkonfigurator. Og så ser brugtprisen her lidt mere fornuftig ud.


 

Læs vores test af Volvo XC90


 

Altid turbolader

Motoren i XC 90 i nyeste generation er altid en 2,0 med turbo-lader. Hertil kommer så diverse hjælpemidler til at banke ydelsen og præstationerne op.

T6 med 320 hk har ud over turbolader også en kompressor, der hæver ydelsen. Da Volvo XC90 vejer lige over to tons, så accelererer den til 100 km/t på 6,9 sekunder. Bilen på billederne har fået en Polestar opdatering, så den yder 334 hk, men vigtigere har 20 hk mere i mellemområdet samt en hurtigere reagerende gearkasse.

Hvis det skal være vildere, så skal du lede efter en T8 Twin Engine.

T8 Twin Engine har ud over motoren fra T6 en elmotor på bagakslen, der ikke bare gør bilen hurtigere med også giver mulighed for at køre på el alene.

På dieselfronten er valget pt let – en variant med 225 hk udgør eneste oliebrænder-soldat. Her er det tydeligt at Volvo XC90 er beregnet til USA, hvor diesel ikke er kotume.

Volvo XC90 Sæder

Lækkert interiør

Volvo har valgt en helt anden stil end de tyske premium-mærker, og det klæder XC90 at gå sine egne veje. Centralt er den tablet-lignende skærm, der nærmest fungerer som en tablet – man kan bladre mellem menuerne og altid komme tilbage med hjem-knappen. Kabinen er fyldt med små detaljer, som prægning i sikkerhedsselernes metal og små svenske flag syet ind i sæderne – der er kælet for de små ting. Og er du til lækker lyd, så har Volvo teamet op med Bowers og Wilkens (B&W), som du nok kender på de gule membraner – det lyder virkelig godt.

Verdens sikreste bil

Volvo har et mål der hedder at ingen må dø i en Volvo efter 2020. Og allerede nu ser det mere end almindeligt svært ud at forlade verden i en XC90. Hvis man ser på den passive sikkerhed, så er XC90 sublim, og scorer naturligvis maksimalt i EuroNCAP. Volvo XC90 er formentlig den sikreste bil på markedet lige nu om end den måske deler podiet med Tesla Model S. Set fra førerpladsen er XC90 ikke den mest involverede bil, men hvornår har det været meningen i en SUV? Det der altid sidder tilbage efter en tur i en Volvo XC90 er venligheden i interiørdesignet – selv advarselslydene er venlige. De er sgu så høflige de svenskere.

Volvo XC90 Instrument

 

>>Se alle Volvo XC 90 til salg på BilBasen<<

 

Volvo XC90 T6 Polestar

HK/Nm                                           334 hk / 440 Nm

0 – 100 km/t                                  6,9 sek

Tophastighed                              230 km/t

Km/l                                                12,5 km/l

Lasteevne                                           725 kg

Max. påhæng                                   2.700 kg

Volvo XC 90 Bag

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS