august 8, 2023

Voyah på vej til Danmark. Hvem, siger du?

Voyah er endnu et ungt bilmærke fra Kina, og Danmark bliver i efteråret et af de første europæiske lande, hvor man kan købe den store elbil Free.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Danmark er et hot spot for elbiler, og med relativt stort salg af elbiler giver det sig selv, at interessen for at være med på markedet er stor for bilproducenterne. Nye bilproducenter strømmer til, og de kommer især fra Kina, hvor udbuddet af mærker og modeller er så stort, at det er meget svært at overskue.

Et af de nyeste kinesiske elbilsmærker er Voyah, som ligger under den store Dongfeng-koncern. Dongfeng har produceret biler i 54 år, men Voyah er først etableret som et luksusmærke i 2020.

Voyah er allerede kommet til Europa og findes i Norge og Schweiz, og nu vil det kinesiske mærke have en bid af de danske marked. Allerede i efteråret kommer den første elbil fra Voyah til Danmark. Det er den store SUV med navnet Free, der skal introducere os til endnu et kinesisk mærke.

Større end Mercedes EQE SUV

High-end, luksus og premium. Den danske bilimportør K.W. Bruun, som i forvejen har alt fra Citroën til Hongqi på programmet, bruger svulmende ord til at beskrive, hvad danskerne kan forvente af Voyah og af SUV’en Free.

Free ser umiddelbart meget luksuriøs ud (den fås blandt andet, som også den kinesiske BYD Han med lydanlæg fra danske Dynaudio), og med et karrosseri på 491 cm er den nogle centimeter længere end den nye Mercedes EQE SUV. Rent teknologisk vil Free også være godt med: Ydelse på 489 hk, firehjulstræk, 0-100 km/t på 4,4 sekunder og en WLTP-rækkevidde på cirka 500 kilometer. Hvis man skal trække noget tungt, er Free også med på den. Trækkapaciteten er 2.000 kilo.

Free kommer ikke til at stå ret længe som eneste Voyah-model hos de danske forhandlere. I løbet af det importøren kalder den “kommende fremtid”, introduceres også sedanen Passion og den store Dream, der er en elektrisk MPV til syv personer.

Og apropos forhandlere, så skulle der snart være styr på, hvor man kan købe en Voyah. K.W. Bruun har et omfattende dansk forhandler- og servicenetværk med mange mærker, og det er hos en del af de forhandlere, Voyah vil kunne købes. Om Voyah skal sælge biler ved siden af Citroën, Opel eller helt andre mærker, vides endnu ikke. I Norge, hvor Voyah Free allerede sælges, starter den store elbil ved cirka 495.000 kr., men hvor den lander i Danmark, er et åbent spørgsmål.

Flere Dongfeng-bilmærker på vej til Danmark

Lige nu flokkes nye bilmærker til Danmark som teenagere efter gratis energidrikke, men det er spørgsmålet, hvor mange mærker der egentlig er plads til i et land med et forholdsvis lille marked for nye biler. Nytilkomne kinesiske mærker som BYD og NIO har måtte sande, at tilstedeværelse og nyhedens interesse alene ikke skaber en god forretning.

For K.W. Bruun er det en stor fordel at have rigtig mange bilmærker i porteføljen og rigtig mange forhandlere i hele Danmark. Det er et bevidst valg, at K.W. Bruun indgår samarbejde med blandt andet Hongqi, som lige nu kun har den meget store elbil E-HS9, og en koncern som Dongfeng. Det er regnet ind i planerne, at E-HS9 ikke bliver solgt i mange eksemplarer, og at en stor SUV som Voyah Free heller ikke vil komme i top 5 over de mest solgte elbiler.

Det vigtige for importøren er, at Hongqi senere introducerer mindre modeller, som vil passe meget bedre i pris og størrelse til Danmark. På samme måde har Dongfeng en række andre bilmærker under sig, som har elbiler, der er relevante i Danmark. Det er allerede planen, at nogle af disse mærker og modeller skal komme til Danmark.


Brugte elbiler til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS