Arbejdet er gået i gang hos Volkswagen med en efterfølger til E-Up. Den elektriske mikrobil kommer på gaden senest i 2027, og der bliver tale om en simpel, men stadig topmoderne elbil.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen/PR
Volkswagen var ikke bare tidligt ude med den elektriske E-Up og dens slægtninge, Seat Mii Electric og Skoda Citigo iV. Den tyske koncern var et årti foran alle andre producenter, da den elektriske Up havde premiere i 2013 – den første elbil i mikroklassen, der var en rigtig bil og samtidig en bil med brugbar rækkevidde.
E-Up ville stadig være populær, hvis den blev produceret i dag. Det gør den ikke, og hvis man ønsker sig en E-Up (eller Mii Electric eller Citigo iV), skal man købe den som brugt.
Volkswagen slog allerede i 2023 fast, at arbejdet er startet på en elbil i miniklassen, som får en forventet startpris på cirka 25.000 euro, som svarer til 187.500 kr. uden eventuelle danske afgifter og dansk moms. Men nu har Volkswagens administrerende direktør, Thomas Schäfer, oplyst til flere udenlandske medier, at arbejdet med en afløser til E-Up også er startet.
Med den kommende elektriske minibil sigter Volkswagen endnu lavere, når det kommer til pris. For den nye mikrobil vil startprisen ligge omkring 20.000 euro. Det svarer til 150.000 kr., og det er en pris, der i Tyskland er lavere end den, VW tog for E-Up, da den stadig var i produktion.

En europæisk bil til europæerne
Det er først og fremmest europæiske bilkøbere, som skriger på små elbiler. Det gør de, fordi flere og flere små benzinbiler udgår eller bliver dyrere. EU har sat tommelskruerne på bilproducenterne, og det er ekstremt dyrt at lave mikro- og minibiler, som lever op til alle krav for sikkerhed og datasikring, men som ikke koster en formue.
Det vil også være dyrt for en bilproducent at udvikle en elektrisk mikrobil, men i Volkswagen-gruppen er der flere mærke til at aftage ny teknologi og til at tjene pengene ind. Hele VW-gruppen har derfor fået en ny intern spiller, Brand Group Core, som kigger på omkostninger og kortere udviklingstid.
“Fremtiden er elektrisk. For at elektrificeringen kan blive udbredt, er der brug for attraktive biler – og særligt i indstigningssegmentet. Vi lover elektro-mobilitet for alle, og det er det, Brand Group Core nu vil opfylde. De prisbillige elbiler vil komme fra Europa til europæerne, og selv om de kommer til attraktive priser, vil vores biler sætte nye standarder i segmentet, når det kommer til teknologi, design, kvalitet og kundeoplevelse,” fortæller Schäfer til udenlandske journalister fra blandt andet engelske Autocar.
Til flere medier, blandt andet engelske Autoexpress, har Schäfer ved en tidligere lejlighed udtalt, at det ikke nytter noget at sende en elektrisk mikrobil på gaden, der kan køre 150 km på en opladning. For at kunderne ikke skal blive irriterede, skal den op på cirka 320 kilometer. Det svarer til det, man får i Citroëns nye Ë-C3, der fås fra 179.990 kr.
Den nye mikro-elbil og dens eventuelle søskende fra Seat og måske Skoda, vil næppe komme på markedet før om tre år. Inden da vil VW sende sin første elektriske minibil på gaden, der i 2023 blev vist i konceptform under navnet ID.2 All. Det er sandsynligt, at VW vil bevæge sig væk fra ID-navne for at bevare navne som Polo og Up, når de ny elektriske modeller skal på markedet.