Der er få ting der er sikre her i livet. Vejrudsigten holder aldrig. Prisen på is går kun op og VW Golf er den mest populære brugtbil på markedet.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 10. september 2019
Igen i år er VW Golf med i finalen i Årets Brugtbil, hvilket ikke har været kutyme for Danmarks bedst sælgende mærke på brugtmarkedet. Og i år tog den titlen som Årets Brugtbil
Lige nu er udvalget af Golf 7 tilmed virkeligt stort – over 1.000 biler er til salg på Bilbasen. Modellen, den syvende generation af VW Golf, blev introduceret i 2012 og bliver formentlig afløst til næste år.
>> Find modellen til salg på Bilbasen <<
Golf 7 kan fås med stort set alle typer motorer: Benzin, diesel, benzin-hybrid, el og endda en der kører på gas.
Du kan vælge mellem manuelt gear og automatgear og der er versioner med forhjulstræk og versioner med baghjulstræk. Spændvidden i variant-programmet understreges af at du kan vælge varianter mellem 85 og 300 hk.
Du kan læse om de andre finalister her: Årets Brugtbil 2019: Se de 5 finalister

Hvilke årgange?
VW Golf i syvende generation kom på markedet i 2012 og er stadig den aktuelle model. Den fik til modelår 2017 et facelift, der kaldes Golf 7,5.
Golf 7.5, der blandt andet bød på ny 1,5 TSI EVO-motor med cylinderfrakobling, Discover Pro-infotainment system med 9,2” skærm og bevægelsesstyret betjening, Active Info Display (digital instrumentering) og assistentsystemet Trafic jam Assist, der gør Golf semi-automatisk selvkørende ved kolonnekørsel i tæt trafik.
LÆS OGSÅ: Afgiftreformen gør Golf GTE til et slagtilbud. Vi tester den
Hvilke motorer er interessante i Golf 7?
Den mest populære er 1,4 TSI, som fås med forskellige ydelser. Med 140 eller 150 får du rigelig med trækkraft, men også en anelse mere nervøs fremdrift end i den med 122 hk, som er meget harmonisk. Den tre-cylindrede 1,0 bør du næsten prøve – de fleste vil opleve den som stærk og smidig.
GTE-drivlinjen parrer 1,4 TSI med el, og den kan køre op til 50 km på ren el. Er du til sport, så er Golf GTI (230 hk ) også i syvende generation en dejlig køremaskine, som forener sport og komfort på fin vis. Bedst er GTI Clubsport, der med 290 hk (Boost) giver lidt ekstra kant, og som er sat op til sjov på trackday.
Den får den 300 hk stærke Golf R til at føles som en tung klump metal, men til hverdag er Golf R en lynhurtig tourer, der med firehjulstræk altid kan accelerere.

Diesel eller benzin eller el
Benzin-modellen er den mest populære for tiden, og du kan med let speederfod køre med fornuftig brændstoføkonomi. Men helt på diesel-niveau er det ikke. Jeg har søgt gennemsnitstal for Golf med maksimalt 150 hk frem på Spritmonitor, og benzinvarianterne har et gennemsnit på 13,75 km/l, mens dieselmotorerne trækker sig på 16,89 i snit – hvilket ikke er decideret prangende.
Hvis du leder efter diesel, så er det værd at gå efter Euro-6-motorer, som ikke er i umiddelbar fare for bandlysning, da deres NOx-udledning er på niveau med benzin-motorer.
Hvilke Golf 7 er så Euro 6?
Alle GTD er Euro 6. Blue TDI (Ikke at forveksle med Bluemotion) er Euro 6 og fra Fra 5. måned 2014 er alle diesel i Golf VII Euro 6 det vil i praksis sige fra modelår 2015.
Golf 7 findes også som el-bil i to varianter – en med 115 hk og et 24 kWh batteri. I 2017 fik den et batteri på 36 kWh og motoren blev opgraderet til 136 hk. Rækkevidden på den seneste hedder 300 km, men det nås sjældent i praksis. Den første variant kører faktisk mest harmonisk, men på bekostning af rækkevidde.
Begge varianter skilter ikke meget med sin drivlinje – det er stadig en Golf.

Jokeren GTE
Jeg bliver nødt til at knytte et par ord på hybridvarianten – GTE. Modellen fik en heftig rabat, da afgifterne blev lavet om i 2017. De første ejere af GTE fik dermed et økonomisk rap over fingrene.
Hybridbiler er højeste mode, men regn ikke med en bedre totaløkonomi end ved en dieselbil på EURO 6.
GTE er med sine 204 hk superhurtig i accelerationen. 0-100 km/t er målt helt ned til omkring seks sekunder. Men sportslig er den alligevel ikke. Og så må der knyttes et par ord på pålideligheden.
GTE er teknisk avanceret med DSG-gearkasse og TSI-motor. Den har tre koblinger, turbolader og et ekstra batteri – og det kan blive dyrt, hvis noget knækker. Så sørg for en udvidet garanti. Når det er sagt er mange GTE-ejere meget glade for deres bil

Hvad skal du kigge efter?
Golf 7 er klart bedre end Golf 6. Der er kommet styr på kæderne, som ikke længere rasler og knækker. De første årgange med 7-trins DSG havde problemer med at æde koblinger. Eller de åd koblingerne. DSG er lækkert, men koblingsskift koster op mod 20.000 kr., så det skal du være opmærksom på.
Rustmæssigt kan der stadig opstå problemer – for eksempel i toppen af hjulbuerne foran, hvor en vibrationsdæmper kan samle skidt og gnave hul i lakken.
Panorama-tag kan være lækkert, men der er nogle der slipper vand ind.
Hvad siger synshallerne?
I Tyskland ligger 2-3 årige på gennemsnittet, mens de 4-5 årige klarer sig noget bedre end gennemsnittet. Faktisk imponerende 89,9 pct helt uden fejl, mens gennemsnittet er 83,5 pct.
VW Golf VII 2014-2016 – økonomi
Antal til salg | 471 |
Tidligere ejere rating | 4,6/5 |
Reservedelsprisindeks | 114 (1,4 TSI) |
Serviceprisindeks | 118 (1,4 TSI) |
Billigste brugtbil til salg | 104.500 kr (1,4 TSI) |
Gennemsnitspriser | 168.000 kr (afrundet) |
Antal dieselbiler til salg | 180 |
Antal benzinbiler til salg | 287 |
Liggetider | 55 dage |
Læs også om de andre finalister i Årets Brugtbil: Årets Brugtbil 2019: Se de 5 finalister