oktober 30, 2023

VW ID.7 Tourer bliver den ID.7, folket vil have

Den store VW ID.7 er på vej ud til forhandlerne som praktisk hatchback. Men det er den kommende stationcar, døbt Tourer og ikke Variant, der har hitpotentiale.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Volkswagen er kendt og elsket for sine stationcars. Altid praktiske, altid komfortable, altid rummelige. Den første elektriske stationcar fra Volkswagen bliver også alt det og mere til, når den kommer på markedet om et års tid. Det er stationcarudgaven af ID.7 – ID.7 Tourer.

ID.7 Tourer betyder et farvel til det klassiske Variant-navn, som Volkswagen hidtil har hæftet på alle sine stationcars. Den nye Passat hedder også Variant (den fås kun som stationcar), men elektriske stationcars fra Volkswagen får altså navnet Tourer.

Mens ID.7 Tourer først lander i Danmark i 3. kvartal næste år, som betyder tidligste introduktion i september, så er ID.7 som hatchback ved at være klar i Danmark. Den store elektriske hatchback kommer i første omgang med 286 hk og batteri på 77 kWh til en rækkevidde på op til 618 kilometer. Priserne starter på 479.995 kr., så det betyder sandsynligvis, at den billigste stationcar rammer cirka 500.000 kr.

Det klæder den store model at blive til en stationcar

Bilbasen har været helt tæt på den nye ID.7 Tourer, som endnu er pakket ind i kamuflage. Den forholdsvis lette indpakning gør ikke alverden for at skjule det endelige design, og vi er overbevist om, at Tourer-udgaven er den, danskerne skal vente på.

Som Tourer har ID.7 samme længde som hatchbackudgaven, men den er endnu mere praktisk og langt mere harmonisk i designet. Fra siden ser man nogle af de samme linjer som på ID.4, og selv om bagenden har en mere skrå klap og rude end Passat Variant, opleves bagagerummet stort og praktisk. Det har en volumen på 545 til 1.714 liter, som er over 100 liter mere end i ID.7 hatchback. Der er samtidig mere loftshøjde på bagsædet, selv om ID.7 hatchback ikke ligefrem er problematisk på det område.

Det går forbløffende langsomt for bilproducenterne at få elektriske stationcars på markedet, og ventede modeller som Peugeot E-308 SW og Opel Astra Electric er endnu ikke dukket op i Danmark. Selv om ID.7 Tourer endnu er næsten et år ude i fremtiden, bliver den næppe overhalet af en hær af konkurrenter (BMW er på vej med i5 Touring).

Både som hatchback og som Tourer vil ID.7 med tiden kunne leveres i flere varianter. Udgaver med elmotor ved bagakslen med 286 hk og rækkevidden over 600 kilometer får selskab af udgaver med større batteri (86 kWh) og rækkevidde over 700 kilometer – og af GTX-varianter med to elmotorer, firehjulstræk og, forventer vi, mindst 340 hk.

Del artikel:

Brugte biler fra VW til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS