Nyheder

10 nye biler vi IKKE må få fingrene i

Bilproducenterne laver forskellige biler til forskellige verdensdele. På den måde går vi i Danmark glip af nogle fede og sjove biler.

Af: Morten Bek / d. 19. november 2021

Andre lande – andre vaner. I Danmark og de fleste andre steder i Europa elsker vi små biler, SUV’er og stationcars. I USA elsker de pickups, i Japan bittesmå biler og i Indien sedaner.

Det er kun naturligt, at bilproducenterne laver bilerne forskellige til forskellige egne og verdensdele. Der er ingen grund til, at Volkswagen prøver at sælge en Jetta til europæerne mere. Med mindre en kompakt sedan kommer fra BMW og Mercedes-Benz, er fladtrykt og ligner en coupé med fire døre, så har det ingen interesse, tak.

LÆS OGSÅ | Volkswagen T-Roc – endelig med blød plast i kabinen

Det betyder samtidig, at vi i Danmark går glip af sjove, spændende og fede bilmodeller. Der er mange bilmærker, som aldrig kommer til landet (nogle af dem fordi vores marked er for lille), og der er modeller, som vi aldrig får at se.

Bilbasen har fundet 10 tilfældige bilmodeller fra den store verden, som vi næppe nogensinde kommer til at se i lille Danevang. Nogle af dem må meget gerne komme til landet – andre er mest bare for sjov.

Genesis GV80 – den luksuriøse søster

Husker du Hyundai Genesis? Det koreanske mærke forsøgte sig for år tilbage med en sportslig coupé, som for længst er gået i glemslen. Men det er Genesis-navnet bestemt ikke. Hyundai har, som Citroën med DS, lavet et separat bilmærke med navnet Genesis.

I USA har det koreanske luksusmærke på få år etableret sig og fået en solid position med modeller som luksusbilen G90 og BMW 3-serie-konkurrenten G70. Senest er SUV-modellerne GV70 og GV80 kommet til – og Genesis satser nu også på Europa. Bare ikke på Danmark.

Mærkets nye elbil, GV60, er søstermodel til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, men den er endnu mere luksuriøs – og den fås med kamerabaserede sidespejle.

Ford Maverick – den “lille” pickup

Ford har luget så meget ud i modelprogrammet i USA, at der ikke er en eneste sedan tilbage til traditionsbundne kunder. For bare få år siden var det utænkeligt. Men kunderne vil have SUV’er, og de vil også rigtig gerne have pickups.

Ford sælger flere pickups i USA end noget andet bilmærke. Den store F-150 blev købt af næsten 800.000 amerikanere i 2020. Den mindre Ranger er, efter en lang pause, også genetableret, og Ford har for nylig sat ind med lidt af et scoop: Maverick.

Maverick er nummeret mindre end Ranger og den mindste pickup, amerikanerne kan købe. Den er usædvanligt prisbillig (startpris under 20.000 dollars – billigere end EcoSport), og så kommer den som standard som nøjsom hybrid. Maverick er ingen regulær arbejdshest, da den er baseret på personbilen Kuga, men den fås selvfølgelig med firehjulstræk.

Skoda Slavia – en lille limo til Indien

En af de nyeste biler, vi med 99,9 procent sandsynlighed aldrig kommer til at se i Europa. Skoda Slavia er en sedan, så klassisk som det bliver, og den er lavet i Indien til det indiske marked.

Forestil dig, at Skoda lavede en bil kun til det danske marked. Det giver ikke mening. Men det indiske bilmarked er også mange gange større: 25 mio. nye biler købte inderne i 2020. Den nye Slavia følger i hælene på en anden model lavet til Indien – den kompakte SUV Kushaq.

Med Slavia spiser Skoda ikke inderne af med gammel teknik. Det er en teknik, der ellers typisk bruges af bilproducenterne, når nye biler til mindre udviklede markeder sættes sammen. Slavia har de samme moderne benzinmotorer med turbo, som vi kender fra Skoda i Danmark.

Nissan Roox Highway Star – en lille kasse, der passer

Kender du konceptet kei-biler? Hvis ikke, så er kei japansk og dækker over små biler, som overholder en lang række strenge krav. Krav til maksimal motorstørrelse og ydelse, men også bilens størrelse. Overholder en bil kravene, er der rabatter på bl.a. forsikring, afgift og parkering.

Det tætteste vi i Danmark kommer på originale kei-biler er den første Suzuki Wagon R og Daihatsu Move. Små, men virkelig rummelige biler med et småskørt design.

Kei-biler er big business i Japan, og bilproducenterne har mange forskellige på hylderne. Nissan Roox Highway Star er en topmoderne kei-bil på bare 3,4 meter i længden. Den har en 0,66-liters motor (med eller uden turbo) og håndfri, elbetjent skydedør. Perfekt til den lille familie.

Ford Bronco – så er der bank til Jeep Wrangler

Ford har sat ALLE sejl til med Bronco. Den nye firehjulstrækker er en af årtiets mest ventede bilmodeller, og både krav og forventninger rækker ind i skyerne. Bronco skal bevise sit værd mod kongen af amerikanske firehjulstrækkere, selveste Jeep Wrangler.

Wrangler har et fanatisk følge i USA, og den er et ubestridt ikon. Bronco starter fra nul og skal optjene respekt. Amerikanerne kender godt Bronco-navnet i forvejen. Den fandtes også fra 1966-96, men var dengang ingen reel konkurrent til Wrangler (det var Bronco, O.J. Simpson flygtede fra politiet i).

Bronco, som fås med tre og fem døre, hvor dørene som på Wrangler kan tages helt af, fås i et utal af versioner. Lige fra basismodellen Base til de ekstreme off-roadere Badlands og Wildtrak. Motoren er enten 2,3-liters turbomotoren fra Mustang (med cirka 310 hk) eller en 2,7-liters med 335-340 hk.

For at Jeep-følgerne ikke skal forlade ikonet til fordel for Bronco, har Jeep for nylig introduceret en stærkere Wrangler. Rubicon 392 med V8-motor. En motortype, der (endnu?) ikke findes i Bronco.

Lancia Ypsilon – bella Italia. Kun til Italien

Lancia er som bilmærke en trist historie. Det italienske mærke med gamle skønheder som Aurelia og rallykanonkuglen Delta HF Integrale er i dag en skygge af sig selv. Ikke engang en skygge, for der er stort set intet ved Lancia, der kan kaste en skygge.

I dag sælger Lancia udelukkende biler i Italien. Og den eneste bil mærket sælger er den lille Ypsilon. At det på nogen måde lader sig gøre at holde produktionen kørende skyldes, at Ypsilon deler så meget med Fiat Panda.

Ypsilon er en luksuriøs og lækker minibil, men en aldrende en. Den er dog ofte blevet opdateret, eksempelvis med hybridmotoren fra Fiat Panda/500. Også moderne trends som indtræk i plastaffald fra havene er rykket ind i Ypsilon.

Lancia går, efter sigende, en lys tid i møde. Som medlem af den store Stellantis-koncern skal mærket snart udvikle nye modeller – og de skal sågar sælges udenfor Italien. Måske igen en dag i Danmark?

Hyundai Santa Cruz – pickup, ja tak!

Hyundai laver sin første pickup i moderne tid. Før Hyundai blev stort og selvstændigt, lavede koreanerne en pickup-version af Galloper, den aflagte Mitsubishi Pajero.

Der er intet aflagt ved Santa Cruz. Mere sprød pickup skal man lede længe efter, og den får Ford Ranger og en Isuzu D-Max til at ligne noget af det værste fra 1980’erne. Nuvel, Santa Cruz er ikke en grov arbejdshest som de to førnævnte modeller. Den er udviklet på samme platform som den nye Tucson, så der er ingen chassisramme eller regulerbart firehjulstræk.

Santa Cruz deler meget af sit skarpe design og sit interiør med Tucson. Den har dog ikke helt samme motorprogram. Basismotor er en 2,5-liters benziner med omkring 195 hk. Skal der mere fart i den amerikansk byggede pickup (jep, den er fra Alabama), så fås en turboversion med omkring 290 hk.

Renault Twingo Electric – sådan som Twingo skal være

Twingo? Den er der da ikke noget særligt ved? Jo, det er der faktisk. På den ene side fordi Renault helt har opgivet at sælge sin mikrobil i Danmark. På den anden side fordi denne Twingo er elektrisk.

Den elektriske Twingo er aldrig nået til Danmark. Ærgerligt, for en elmotor kunne gøre den lille bybil sjovere og federe – og den kunne have været en af de billigste elbiler. På den ene side har batteriet en kapacitet på bare 22 kW, og det rækker kun til en WLTP-rækkevidde på 190 kilometer. På den anden side er det på linje med dyrere biler fra Honda, Mini, Mazda og Smart, så måske idéen alligevel ikke er så dum.

Twingo Electric er udstyret med en elmotor med fornuftige 82 hk og 160 Nm, så den kan spurte fra 0-100 km/t på 12,9 sekunder.

Ford Bronco Sport – den federe Kuga

Okay, tre ud af 10 biler kommer fra Ford. Har de købt sig til masser af omtale? Nej, Ford er nok nærmere trætte af, at vi hellere vil have de amerikanske modeller end de europæiske. Det er Bronco Sport et rigtig godt eksempel på.

Bronco Sport deler kun navnet (og store dele af designet) med den anden Bronco på listen. Den store Bronco kører på en chassisrammen, mens Bronco Sport er en personbil med selvbærende karrosseri. Bronco Sport er, under metallet, nært beslægtet med Escape, som vi i Danmark kender som Kuga.

Bevares, Kuga er en fin bil (til prisen), men den er hverken fed eller lugter det mindste af friluftsliv og eventyr. Det gør Bronco Sport, som sågar fås i nogle ret heftige off-road-udgaver. Varianternes navne leder tankerne hen på flotte og vilde steder i USA – Big Bend (nationalpark), Outer Banks (surfparadis) og Badlands (også en nationalpark).

Bronco Sport kommer i basisversioner med en trecylindret 1,5-liters turbomotor med cirka 185 hk, men den kan opgraderes med en firecylindret 2-liters motor med over 250 hk. Uanset motoren er firehjulstræk standard.

Daihatsu/Toyota Copen GR Sport – mikro-roadster med storhedsvanvid

Kan du huske Daihatsu? Små japanske biler, som i 90’erne solgte okay her i Danmark. Daihatsu har ikke været repræsenteret i Danmark siden 00’erne, hvor bl.a. den spøjse Sirion bejlede til budgetorienterede kunder.

Daihatsu findes stadig i Japan, og mærket har været 100 procent ejet af Toyota siden 2016. Derfor er den mikroskopiske roadster Copen begge dele. og ingen af delene. Copen sælges i Japan både gennem Daihatsus og Toyotas forhandlere. Den har et neutralt C som logo, så den kan falde ind begge steder.

Copen er listens andet eksempel på en japansk kei-bil. Præcis som Nissan Roox er den bygget efter særlige foreskrifter, som ikke må overskrides. Copen er derfor, som Roox, under 340 cm lang. Den har også en motor på lige under 0,66 liter, som er grænsen for kei-biler. Den lille roadster fræser omkring i Japan med en ydelse på 64 hk og et drejningsmoment på 92 Nm.

GR Sport-delen skulle ikke være helt for sjov. Specialisterne bag bl.a. GR Supra og GR Yaris skulle have fiflet både ved køredynamik og design.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.