3XBilinspirationGuide

3 fede vinterbiler for hele familien til 200.000 kroner

Af i 3X, Bilinspiration, Guide

Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 26. december 2017

Plads, råstyrke og firehjulstræk er fællesnævnerne for disse tre brugte biler, der er perfekte til at køre vinteren i møde.

Hvad er det egentlig, som gør biler så fascinerende? For mange handler det om den ultimative frihed, der ligger i at kunne køre lige præcis derhen, man gerne vil, på lige præcis det tidspunkt, man har lyst.

Med træk på alle fire hjul og lidt ekstra frihøjde er det muligt at bevare fornemmelsen af frihed, selv hvis resten af Danmark skulle blive lammet af snevejr. Firehjulstræk koster dyrt som ekstraudstyr til en ny bil, men som brugt er de nemmere at komme til for penge – også uden at gå på kompromis med plads til resten af familien. Se bare her:

Volvo XC70 aut. Set til 210.000,-

Volvo var blandt de første, som tog en almindelig stationcar, gav den firehjulstræk og skærmkanter i plastic og hævede den et par centimeter. Gårdejerudgaven af Volvo V70, kaldet XC70, blev så stor en succes, at adskillige andre mærker i dag har modeller i programmet, som er bygget efter samme opskrift.

Bilen her er tredje generation af XC70. Varianten er den særligt brændstoføkonomiske Drive-udgave, som er opgivet til flotte 16,7 km/l. Det skyldes blandt andet, at den har manuelt gear i modsætning til de fleste XC70’ere på brugtmarkedet, som kører med automatgear.

Volvos fem-cylindrede diesel-motor lyder skønt, trækker godt og holder næsten evigt, hvis den bliver passet og brugt rigtigt.

INSPIRATION: Se denne Volvo XC70 eller lignende modeller her

Audi Q7 3,0 Tdi. Set til 229.800,-

Ligesom Volvo var Audi blandt de første til at sætte offroad-look på en almindelig Audi A6 stationcar, som så får tilnavnet Allroad.

Den ultimative  vinter-Audi er dog den store SUV, Q7. De første årgange koster under 200.000 kroner på hvide plader, men her skal man huske at have godt med luft i budgettet til vedligeholdelse, for store biler kræver store stumper, og store stumper har store priser.

Mindste motor i Q7 er en 3,0 liters V6-diesel. De 233 hk gør den ikke til nogen racerbil, men her er bundtræk nok til at give en fornemmelse af uovervindelighed.

INSPIRATION: Se denne Audi Q7 eller lignende modeller her

Nissan X-Trail, 150 hk 4×4. Set til 159.900,-

Hvis nerverne ikke kan holde til brugte luksusbiler med højt kilometertal, er en Nissan X-Trail blandt de mere fornuftige alternativer.

Tidligere ejere melder om, at en X-trail rent faktisk kører 14 km/l på en liter diesel i praksis, og selvom bilen er ikke lige så luksuriøs som en Volvo XC70 eller en Audi Q7, kan man sagtens være bekendt at køre familien på skiferie i den.

LÆS OGSÅ: 6 trin til en vinterklar bil

Hardcore offroad-kørere nok vil betegne X-Trail som en ’softroader’, men de terrængående egenskaber rækker til langt de fleste. I både Volvo og Audi er firehjulstrækket af en type, der automatisk kobler baghjulene til, hvis forhjulene begynder at spinde, og den funktion kan man også vælge i en X-Trail med et drejehjul foran gearstangen.

Her kan man dog også dreje pilen over på ”lock”, og så er firehjulstrækket slået til fra start. Det kan være afgørende for, om bilen kommer op af mudderhullet, hvis chaufførens frihedstrang har ført turen væk fra asfalten.

INSPIRATION: Se denne Nissan X-Trail eller lignende modeller her

[gs-fb-comments]