januar 17, 2020

3 x plug-in hybrid med lang elektrisk rækkevidde

Snakken om elbiler er på sit højeste, men der går lige lidt, før vi allesammen drøner rundt i biler på el. Indtil da er plug-in et godt kompromis, der forener det bedste fra elmotoren og den almindelige forbrændingsmotor.

Af: Jacob Dalby / d. 17. januar 2020

Er du ikke helt klar til at gå fuldt elektrisk men godt kan lide tanken om elektrisk kørsel? Så er det måske en PHEV, du skal invistere i næste gang. En PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle, er kompromiset, der forener forbrændingsmotor med et stort batteri og en elmotor, så der både er mulighed for at køre på benzin eller diesel, udelukkende på el eller de to drivlinjer i kombination.

LÆS OGSÅ: Stor test: Så langt kan en plug-in hybrid køre på el i virkeligheden

Teknologien udbredes hurtigt og de fleste bilmærker tilbyder efterhånden varianter med plug-in teknologi. Samtidig forbedres teknologien hastigt og bilproducenterne formår konstant at putte mere strøm i mindre fysiske batterier. Vi har fundet tre modeller med plug-in teknologi, hvor batteriet er stort nok til en elektrisk rækkevidde, der rent faktisk giver mening i hverdagen. Har du eksempelvis kort på arbejde, kan plug-in hybrider konvertere meget af din hverdagskørsel til eldrift.

Kia Optima SW PHEV

Familiebilen Kia Optima er blandt de modeller, med den længste rækkevidde på el. Kører du pænt er den elektriske rækkevidde mellem 50 og 60 km. Samtidig kan den indeholde hele familien og trække op til 1.500 kg. på krogen – dog kun hvis du vælger den som stationcar. Det er der ikke mange Plug-in hybrider der kan konkurre mod.

Optima excellerer med masser af benplads til bagsædepassagererne men desværre er bagagerummet skrumpet en smule for at få plads til batteriet. I stationcar-udgaven er der plads til 440 liter.

Kia Optima SW PHEV starter ved 329.999 kr. men der er allerede mange brugte til salg på Bilbasen. Se dem her:

Find brugte Kia Optima PHEV her:

>> FIND BRUGTE KIA OPTIMA PHEV <<

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE er for nyligt kommet i en faceliftet model, men både den nye og gamle har en brugbar elektrisk rækkevidde på mellem 40 og 50 km. Elmotoren yder 115 hk og kan drive Passat GTE udelukkende på el med op til 130 km/t. Hvis du vil, og turen ikke er for lang, kan du altså nøjes med at køre på el uanset hvor du befinder dig på de danske veje.

Batteriet i den faceliftede GTE er på 13.3 kWh og altså 33 procent større end i den forrige model. Hvis batteriet er dødt tager det omkring fire timer at lade det op ved de offentlige ladestandere. En fordel ved Passat GTE er den indbyggede varmepumpe, der sørger for at Passat kan køre på el, selvom du har behov for at varme kabinen op da den elektriske varmepumpe levere varme med strøm fra batteriet. Som standard bliver Passat GTE leveret med VW’s dobbeltkoblingsgearkasse DSG, der skifter blødt og let, medmindre du presser den hårdt.

Volkswagen Passat GTE starter ved 417.517 kr. så er der er mange penge at spare på et brugt eksemplar. Find dem her:

>> FIND BRUGTE VW PASSAT GTE HER <<

Mitsubishi Outlander PHEV (2019)

SUV har hittet i flere år men nu begynder de højbenede også at blive almindelige som plug-in hybrid. Mitsubishi Outlander er blandt de absolut billigste i denne størrelse. Med batteriet på 13,8 kWh kan Outlander PHEV køre mellem 40 – 50 km udelukkende på el. Når batteriet er ved at løbe tør starter benzinmotoren og fungerer som generator til batteriet.

Batteriet driver to elmotorer; Én til forhjulene og en til baghjulene så at Outlander er firehjulstrukket – som en rigtig SUV bør være. Bag på rattet sidder to skiftepaler, hvor du kan vælge, hvor meget af bremseenergien, der skal regeneres til strøm til batteriet. Når det hele arbejder sammen yder Outlander PHEV kortvarigt 224 hk.

Mitsubishi Outlander PHEV starter ved 299.995 kr. men også denne model er der flere til salg af på Bilbasen. Se dem her:

>> FIND BRUGTE MITSUBISHI OUTLANDER PHEV HER <<

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS