GuideMiljø

Stor test: Så langt kan en plug-in hybrid køre på el i virkeligheden

Af i Guide, Miljø
Plug-in hybridbiler er et fantastisk alternativ til elbiler, hvis du endnu ikke er klar til at hænge ved en ladestander. Men hvor langt kan en plug-in hybrid køre på rent el i virkeligheden?

Af: Simon Hallenslev / Kilde: Teknikens Värld / d. 28. november 2019

Selvom alle har travlt med at snakke om elbiler, og endda kåre én som Årets Bil 2020, er det endnu ikke en løsning, som duer for alle. Ikke alle kan bruge 30 minutter her og 30 minutter der på at lade en elbil op, og ikke alle kan leve med, at rækkevidden påvirkes negativt af eksterne faktorer som vind og vejr.

Heldigvis findes der alternativer, som stadig er miljøvenlige, til de som ikke er klar til elbiler endnu. Her er selvfølgelig tale om plug-in hybridbiler, der har elmotor og batteri, men som samtidigt har en – typisk ret lille – forbrændingsmotor, der kan træde til og forlænge rækkevidden såvel som tage helt over, hvis batteriet bliver fladt.

LÆS OGSÅ | Hvilken elbil har den bedste rækkevidde i virkeligheden?

Nu skal det ikke lyde som om, at alt er fryd og gammen med plug-in hybridbiler. Måden plug-in hybridbiler bliver testet på gør nemlig, at den opgivne benzinøkonomi typisk er langt bedre end den virkelige. Det kan have noget at gøre med, at batteriet i den virkelige verden køres fladt, hvorefter det er dødvægt til forbrændingsmotoren, som dermed skal trække mere og kører færre kilometer per liter brændstof.

Derudover er der – fuldstændig som med elbiler – også udsving i, hvor langt en plug-in hybridbil kan køre på ren el. Derfor har det svenske bilmedie Teknikens Värld testet 20 plug-in hybridbiler for at se, hvor langt de kan køre i virkeligheden uden hjælp fra forbrændingsmotoren. Hertil skal det nævnes, at listen ikke indeholder samtlige plug-in hybridbiler på markedet i dag. Eksempelvis mangler Mercedes GLE 350de, som ellers er opgivet til at kunne køre cirka 100 kilometer på ren el.

Hver bil er opgivet med NEDC, WLTP og så den faktiske rækkevidde, som Teknikens Värld har målt sig frem til. NEDC er den gamle målemetode, også kaldet EU-normen, og WLTP er den nye og mere realistiske målemetode, som bilfabrikkerne bruger til at opgive forbrug.


20. Mercedes E350e (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 33 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 21 kilometer

Mercedes-Benz Plug-in hybrid E300de

19. Mini Countryman SE All4 Plug-In Hybrid (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 57 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 51 kilometer

Faktisk rækkevidde: 28 kilometer

Mini countryman

18. Volkswagen Golf GTE (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 34 kilometer

Volkswagen Golf GTE

17. Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 54 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 36 kilometer


16. Mercedes E300de Kombi (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 54 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 36 kilometer

Mercedes-Benz Plug-in-Hybride

15. BMW 530e iPerformance (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 36 kilometer

BMW 530e iPerformance

14. Volvo XC40 T5 Twin Engine (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 54 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 46 kilometer

Faktisk rækkevidde: 37 kilometer

Volvo XC40

13. Volkswagen Passat Sportscombi GTE (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 39 kilometer

VW passat 2017

12. Volvo XC60 T8 Twin Engine (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 45 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 40 kilometer


11. Volvo V60 T8 Twin Engine (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 55 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 51 kilometer

Faktisk rækkevidde: 40 kilometer

Volvo V60 T8

10. BMW 530e Sedan (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 66 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 40 kilometer


9. BMW 330e Sedan (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 66 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 43 kilometer


8. Volvo V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 55 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 51 kilometer

Faktisk rækkevidde: 44 kilometer

Volvo V60 T8 Polestar

7. Toyota Prius Plug-In Hybrid (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 50 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 44 kilometer

Toyota Prius

6. Audi Q5 55 TFSI e Competition (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): ?? kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 40 kilometer

Faktisk rækkevidde: 46 kilometer

Audi Q5

5. Volkswagen Passat Sportscombi GTE (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 70 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 55 kilometer

Faktisk rækkevidde: 48 kilometer

Volkswage Passat Sportscombi GTE

4. Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): ?? kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 45 kilometer

Faktisk rækkevidde: 49 kilometer

Mitsubishi Outlander PHEV

3. Kia Niro Plug-In Hybrid (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 58 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 49 kilometer

Faktisk rækkevidde: 52 kilometer

KIA Niro PHEV

2. Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid (2017)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 63 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): ?? kilometer

Faktisk rækkevidde: 54 kilometer


1. Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid (2019)

 

Estimeret rækkevidde (NEDC): 62 kilometer

Estimeret rækkevidde (WLTP): 53 kilometer

Faktisk rækkevidde: 59 kilometer

Kia Optima PHEV
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.